Artalk.cz

TZ: Marie Ladrová

Marie Ladrová / out..rez..les.. / kurátorka: Iva Mladičová / Výklady AXA / Praha / 16. 1. – 3. 4. 2020

Název výstavy Marie Ladrové sestává z trojice tří počátečních písmen jmen hub s léčivými účinky –outkovky pestré, rezavce šikmého a lesklokorky lesklé. Přeložen do latiny by zněl tra..ino..gan..  Autorka se ale rozhodla pro českou verzi, neboť prý odkazuje k anglickému výrazu „outresless“, tedy k údajnému významu „bezpodmínečně“ (dle Google Translate). Námět hub zvolila pro funkcionalistické výlohy kvůli jménu architekta a stavitele Hotelu AXA Václava Pilce – německé der Pilz totiž znamená také houbu a hřib. I když takový koncept má internetově postprodukční charakter, kdy souvislosti jsou jen povrchně zdánlivé, Marie Ladrová ve Výkladech AXA vystavuje práce vytvořené tradiční akvarelovou technikou přírodními barvami na ručním bavlněném papíru s náměty místy téměř exaktně realistické formy. Když hovoří o svých kresbo-malbách hub, používá termín „portréty“. Dlouhodobě se zabývá léčivým působením těchto svérázných organismů, je si vědoma jejich inteligence, z některých louhuje dokonce i barviva pro své obrazy. V novém souboru pro Výklady AXA odkazuje k jakési naučné tabuli, kde realistické prvky situuje do plochy gesticky abstraktního charakteru a jednotlivě do prostředí surrealisticky laděného. Technika akvarelu je pro ni podnětná především díky výrazovým možnostem zacházení s momentem spontánnosti, také ale díky odlišné práci s prázdným prostorem. Prvky improvizace a prostupnosti tvarů, linií, barev a prostorů charakteristické pro tuto techniku jsou pro ni přirozené, jejich možnosti paralelně realizuje i ve sféře hudby. Svými kresbami a malbami pomyslně propojuje ale i výtvarné světy čínské a japonské tušové malby, Williama Turnera, nebo svět starých receptur barvířů látek. Akvarel pojímá naprosto samozřejmě jako mnohovrstvý komplexní fenomén. 

Marie Ladrová (nar. 1981 v Klatovech) studovala v letech 1997–2001 Střední uměleckoprůmyslovou školu sv. Anežky České v Českém Krumlově (obor kamenosochařství) a v letech 2006–2012 absolvovala Akademii výtvarných umění v Praze (Intermediální škola M. Knížáka), v roce 2007 uskutečnila stáž v ateliéru M. Jetelové (hostující pedagog) a v letech 2009/10 stáž na FAMU (Katedra režie). Samostatně nebo ve dvojici vystavovala: Sobí lidé (s N. Brabcovou), Galerie Vyšehrad, Praha, 2012; Mapa, pevnost, zvíře, stroj, Galerie K-art-on, Praha, 2013; Sednice (s. V. Litvanem), Festival Fluidum #4 ENDGAME!, Praha, 2013; Pomocník ze zapadlé gubernie (s O. Vavrečkou), Studio hrdinů, Praha, 2013; Kurs všeobecného plánování (s O. Vavrečkou), Komunikační prostor Školská 28, Praha, 2014; Maso chudých, Ukradená galerie, Český Krumlov, 2015; Cekli… (s O. Vavrečkou), Galerie 35M2, Praha, 2015; Akvarel, Alfréd ve dvoře, Praha (2016); Jede Král, vitrína Národní 35, Praha, 2017; Betlém, Ukradená galerie, Praha, 2017, 2018; Salis Succus (s. P. Trnkou), Studio Bubec, Praha, 2018; Svět nejprve připomíná plíseň…, Plevel, Praha, 2018; Leden, ještě tam budem, Ponava, Brno, 2019; Marie, Lampárna, Praha, 2019; Galerie Gumárna, Čáslav, 2019; aj. Zúčastnila se řady společných výstav v ČR i zahraničí. Také se věnuje (nebo věnovala) zpěvu, hře na housle a těremin v tělesech Roling Joints, NKT, Smrt, Lovely Dolls, Chodská junta, Obec, Ekšarí, MR a Vladivojna La Chia.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *