TZ: Ondřej Vicena oživuje v Galerii Kostka zapomenutý příběh skláren Inwald

19. 11. 2019Artalk Infoservis

Ondřej Vicena oživuje v Galerii Kostka zapomenutý příběh skláren Inwald / Praha / 19. 11. 2019

Obrovský lustr z více než tisícovky lahví zazáří v bývalé továrně na sklo. Ondřej Vicena skládá hold světově proslulé značce Inwald a přichází s novým osobním pohledem na továrnu, která byla desítky let součástí smíchovské krajiny, než se stala tím, čím je dnes – prostorem pro živé umění. Výstava je v Galerii Kostka k vidění během 27. listopadu 2019 až 26. ledna 2020. 

V roce 1878 nechal Josef Inwald postavit největší sklárnu a rafinerii v Praze. Po jeho smrti výroba více či méně úspěšně pokračovala po dobu první a světové války, po roce 1945 se pak stala součástí slavné Škodovky. Konec výroby přišel až po roce 1989, kdy byly budovy továrny jedna po druhé strženy kvůli stavbě Zlíchovského tunelu. Stát zůstala jen jedna okrajová budova, pozůstatek velkého obra, kterou nakonec obsadilo umění. Inwald nahradila MeetFactory.

Očekávat ale jen výstavu adorující zašlé časy není na místě. Ostatně už samotné Vicenovo vyjádření mluví za vše: „Inwald zachránil svět. Money začaly pršet z nebe, potom zatekly do řek, potoků, lesů, hor, moří a oceánů, aby se odpařily k obloze a zase ochladly a spadly znovu k zemi. Inwald měl velký řetěz kolem krku a vyrobil smart lahev, která zastavila plast. Prostě tak. Celý svět začal chtít merch Inwald.“ V poetickém duchu mu přizvukuje i kurátor výstavy Piotr Sikora: „Každodenní shon a ruch kolem budovy zabraňuje spatřit to pravé, čím toto místo je – to je důvodem, proč jsme se s Ondřejem rozhodli vám vyprávět tento příběh…“

Ondřej Vicena je vizuální umělec a designér, který má oblibu ve starých výrobních procesech, uchopuje světově známé značky, kouzlí s nimi a vdechuje jim současný život. Za zmínku stojí spolupráce jeho značky Optiqa s uznávanou firmou na výrobu brýlí Okula, kdy společně s jinými designéry vdechl brýlím, které byly vyráběny už od 1895, moderní styl. Podobná fascinace starým, které bylo neprávem zapomenuto jako zastaralé, je zřetelná i v jeho přístupu ke sklárnám Inwald. Ty byly kdysi největšími v celé Evropě, vyrábělo se v nich jak užitkové sklo, tak okrasné.

Obojí se odráží ve Vicenově výstavě: křehké sklo vystřídal plast, materiál charakterizující naší dobu, a v podobě tisící lahví vykvetl obří lustr dominující Galerii Kostka. Tu užitkovou složku si pak návštěvníci mohou odnést domů, k prodeji budou skleněné láhve s potiskem, který navrhnul Vicena. V den vernisáže si je bude možné i vyrobit. Na místě totiž bude i sklářská pec, která bude pod dozorem umělce k dispozici všem zájemcům.

Během vernisážového večera se otevírají i ateliéry současných rezidentů, proběhne také komentovaná prohlídka rezidenčního patra.

Bio

Vizuální umělec a designér Ondřej Vicena (*1988) patří k výrazným tvářím nastupující umělecké generace. Za svého vysokoškolského studia na pražské AVU prošel několika ateliéry zaměřenými na práci s novými médii. Studoval například v atelierech hostujících profesorů – rakouského umělce Markuse Huemera a Angličana Johna Hilla, Ateliérem sochařství Dominika Langa a Edith Jeřábkové či Školou Tomáše Svobody. Východiskem Vicenovy tvorby se stala estetika současné postinternetové doby, kde se kýč masové produkce a okázalé vizuální a sluchové efekty mísí v neobvykle působivých instalacích, podávajících ironické svědectví o syrovosti soudobého překračování všech tradičních formálních a duchovních hodnot.