TZ: Zvuková instalace Kateřiny Šedé v Galerii výtvarného umění v Ostravě

Zvuková instalace Kateřiny Šedé v Galerii výtvarného umění v Ostravě / 31. 10. 2019

Už jste někdy zkoušeli volat z telefonní budky v Galerii výtvarného umění v Ostravě (GVUO)? Zajímá vás, co, nebo kdo se ozve ze sluchátka? Červené telefonní budky jsou součástí nové výstavy Kateřiny Šedé Bedřichovický poledník, kterou autorka uzavírá dlouholetý projekt v obci Bedřichovice s názvem Od nevidím do nevidím (2011–2015). Do pětiletého projektu byli pravidelně zapojováni obyvatelé Bedřichovic, kteří například v roce 2011 performovali v Londýně. Londýn se následně v roce 2015 přenesl do Bedřichovic. Kateřina Šedá totiž nechala postavit na bedřichovickém náměstí jeho ikonické motivy, jako je červený autobus a červené telefonní budky. Interaktivní výstava v Ostravě, která zahrnuje všech 5 projektů spojených s Bedřichovicemi, bude zahájena v úterý 5. listopadu v 17 hodin. V Domě umění, GVUO bude k vidění do 26. ledna 2020. 

Výstavní projekt Kateřiny Šedé je součástí nového cyklu výstav ZISKY 2018 GVUO, v rámci něhož galerie prezentuje nákupy do svých sbírek, v tomto případě se jedná o sadu 5 autorčiných her.

V loňském roce jsme na nákup uměleckých děl do sbírek GVUO z krajského rozpočtu přispěli téměř jeden a půl milionu korun, letos to byl další milion, což galerii umožňuje nákup nejlepších nabízených uměleckých děl v rámci celé republiky. Rozšiřování galerijních sbírek a zaplňování bílých míst v jejím sbírkovém fondu je pro Moravskoslezský kraj nesmírně důležité. GVUO ve svých fondech zachycuje také umění 20. i 21. století, včetně tvorby umělců spjatých s naším regionem, uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Lukáš Curylo, který nad výstavou převzal záštitu.

Experimenty Kateřiny Šedé s mezilidskými vztahy otevírají komunikační cesty mezi izolovanými skupinami a zároveň bourají stereotypy ve vztazích mezi sousedy, ve vztazích ke krajině i korporacím. Autorčiny metody od začátku čeří vody současné umělecké scény. Tvůrčími metodami se pohybuje na pomezí architektury, urbanismu, sociologie, antropologie i etnografie.

Kateřina Šedá již dávno svou tvorbou překročila hranice nejen českého, ale i evropského umění. Svými projekty výrazně zasahuje do zaběhnutých modů komunit. Přestože se jedná o akce s omezeným trváním, ve výsledku je jejich dopad dlouhodobý, avšak exaktně neměřitelný. Stmeluje, hledá střed, věci otevírá nahlížením z jiných úhlů pohledu. Své přesvědčení v možnost změny z pozice aktivistky dokazuje a zhmotňuje svými realizacemi. Překážky v mezilidských vztazích stavěné lhostejností, sebestředností a nezájmem jednoho o druhého překonává se zdánlivou lehkostí. Málo komu se podaří vstoupit přímo do epicentra vznikajícího díla. Práce Kateřiny Šedé nelze lehce rozklíčovat. Jedná se o velmi propracovanou, z mnoha fazet sestavenou vnitřní stavbu kompozice, kdy průnik a rozkrytí detailu jsou v čase trvání akce téměř nemožné, Jedním ze způsobů jak nahlédnout přímo do jejího tvůrčího procesu jsou kresby, které zachycují nejjemnější detaily pohybu a krystalizace autorčina záměru, říká Yvona Ferencová, kurátorka GVUO.

VÝSTAVA V GVUO

Během pěti let byli v rámci projektu Od nevidím do nevidím nejprve Bedřichovičtí občané přemístěni k slavné TATE Modern v Londýně (2011), kde se chovali stejně jako o sobotách ve své obci, a v následujících letech pak stejného dne 3. 9. (2012–2015) slavili autorkou nově vytvořený svátek Bedřichovic. Při své cestě tam a pomyslně zpět vše završili slavnostním otevřením nové návsi (2015), která se stala chybějícím středem obce. Její značně netypickou podobou autorka pomyslně vrátila vše k počátku, což dokazují použité prvky z okolí TATE Modern, metra, Tower Bridge, Temže a patrového autobusu, ikony Londýna.

Výtvarnice Kateřina Šedá a GVUO proto nechaly vyrobit dvanáct funkčních replik červených telefonních budek, známých z Londýna. Telefonní budky jsou napojeny na ústřednu a je možno mezi nimi vzájemně telefonovat a navazovat tak kontakt s člověkem v jiné budce. Zda budete telefonovat, číst, nebo poslouchat autentické výpovědi účastníků akce, záleží na vás, protože budky slouží nejen k telefonování, jejich součástí jsou také deníky a fotodokumentace všech 5 akcí, které se konaly v rámci projektu Od nevidím do nevidím.

PRVNÍ MONOGRAFIE: POVOLÁNÍ: ŠEDÁ, 2019

V rámci výstavy bude v listopadu vydána první monografie Kateřiny Šedé s názvem Povolání: Šedá, která má více než 700 stran a originální formou představuje většinu autorčiných projektů. Monografii vydává Galerie výtvarného umění v Ostravě a Kateřina Šedá, autorkou grafického řešení publikace je Kristína Drinková. Publikaci bude možno zakoupit v Domě umění, GVUO, nebo na e-shopu GVUO.

DOPROVODNÉ PROGRAMY A PRAKTICKÉ INFORMACE

Výstavu doprovázejí edukační programy pro školy, tvůrčí dílny pro veřejnost i komentované prohlídky s kurátorkou a autorkou, které se uskuteční 21. listopadu a 15. ledna v 16.30 hodin. V Domě umění jsou k vidění také výstavy OTTO GUTFREUND Bod zlomu, Rudolf Sikora KONEC SVĚTA? Ekologický komiks a Výstava jednoho díla ze sbírek GVUO, která prezentuje Filipa Andrejeviče Maljavina a jeho dílo Ohrožení Európy. Jejím kurátorem se stala Jana Maříková-Kubková, vedoucí Oddělení archeologie středověku a vedoucí Výzkumu Pražského hradu Archeologického ústavu AV ČR. Dům umění, GVUO je otevřen úterý až neděle od 10 do 18 hodin. Vstupné na všechny výstavy činí 100 korun plné a 50 korun zlevněné. Pro seniory a v neděli je vstup volný.

KATEŘINA ŠEDÁ (1977) výtvarnice a autorka sociálně zaměřených projektů. Vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze u profesora Vladimíra Kokolii. Žije a pracuje v České republice, mnoho svých projektů však realizuje ve spolupráci s výtvarnými institucemi po celém světě (Spojené státy americké, Velká Británie, Německo, Švédsko, Itálie a další). V roce 2018 to byl například projekt UNES-CO, jímž reprezentovala Českou republiku na mezinárodním bienále architektury v Benátkách. Za svou práci získala řadu ocenění, například Architekt roku 2017, Magnesia Litera za publicistiku (Brnox, 2017), Nejkrásnější české knihy roku (Everything is perfect, 2014; Líšeňský profil, 2011), Cena Jindřicha Chalupeckého (Je to jedno, 2005) a další.