TZ: Tomáš Celizna a Radim Peško představí finální vizuální identitu PLATO

Tomáš Celizna a Radim Peško představí finální vizuální identitu PLATO / PLATO Ostrava / Ostrava / 21. 10. 2019

Už více než rok ostravská městská galerie PLATO používá novou a nepřehlédnutelnou vizuální identitu, za níž stojí Radim Peško a Tomáš Celizna, renomovaní grafičtí designéři působící v Amsterdamu a Londýně. Identita vznikala od roku 2018 postupně, stejně jako funkční zázemí nové instituce. Její finální podobu a prezentaci svých dalších projektů představí grafici ve čtvrtek 24. října  v PLATO.

Autorský font speciálně vytvořený pro PLATO, charakteristický symbol domečku a barevnost jsou nejvýraznějšími prvky z nové vizuální komunikace, kterou PLATO svěřilo Radimu Peškovi a Tomáši Celiznovi. Tato autorská dvojice vytvořila komplexní návrh, zahrnující kromě tiskovin nebo nového webu také podobu značení exteriéru a interiéru budovy bývalého hobbymarketu, kde PLATO dočasně sídlí. Tvůrci určili i to, jakým způsobem bude galerie pracovat s jazykem a texty z hlediska typografie, a spolupodílejí na způsobu prezentace galerie ve veřejném prostoru.

Grafický jazyk PLATO se odvíjí od sídla galerie a od počátku počítá s proměnou v souvislosti s přesunem do zrekonstruovaných prostor bývalých městských jatek. Podle Celizny a Peška je „PLATO v bývalém ostravském Bauhausu bod nula.“, a proto si ponechávají možnost měnit písmo, tzv. kótu i webové stránky podle postupného vývoje galerie a jejího programu.

Autor fontu Radim Peško, jehož písma používá například časopis Frieze nebo britský Art Fund, prozatím pracuje s první verzí fontu. Ten v jedné ze svých kresebných variant odkrývá základní konstrukční principy písma. „Určitá neukotvenost je pro česká písma – minulá i současná – charakteristická, a pro tyto „kvality“ jsou rozpoznatelná i v zahraničí. Chtěli jsme tedy písmo, které by tuto myšlenku nějakým způsobem reflektovalo,“ doplňují Celizna a Peško.

Grafici cíleně zvolili tři reflexní barvy (růžová zelená a žlutá) a vždy pracují s elementárními tvary, barevnými plochami a výrazným kontrastem. V kombinaci s krátkými texty pak výrazné plochy přitahují pozornost a fungují obdobně jako značky. „Reflexní barvy mají zároveň svá specifika – každá tisková technika či digitální prostředí je interpretuje po svém, a tedy ve výsledku trochu jinak. Jsou barevně poměrně nestálé a v čase se mění. Moment interpretace a dočasnosti navíc rezonuje se současným programem PLATO,“ vysvětlují tvůrci identity.

Již zmíněná kóta ve tvaru domku má v sobě zakódovanou vazbu na místo a lokalitu, odkazuje na dočasné umístění galerie v bývalém hobbymarketu. „Instinktivně jsme chtěli využít zbytky formálního jazyka hobbymarketu a vytvořit z nich nový příběh. Ta ikona – kóta, nikoliv logo – vychází z původní korporátní identity řetězce Bauhaus a zároveň svým vrstvením – a s trochou nadsázky – odkazuje na dílo amerického malíře německého původu Josefa Alberse, spjatého se školou Bauhaus, která ve 20. a 30. letech minulého století vlastně definovala design, tak jak jej vnímáme dnes,“ komentují grafičtí designéři.

Přehled základních prvků vizuální identity je veřejnosti zpřístupněn i na webu PLATO (https://plato-ostrava.cz/cs/Identita). Ten má v gesci Tomáš Celizna, který se zaměřuje na vizuální komunikaci v digitálním prostředí a v této oblasti spolupracuje s Museum of Contemporary Art Chicago nebo OASE Journal for Architecture.

Prezentace finální vizuální identity PLATO, její vývoj do budoucna a projekty autorské dvojice z posledních let se koná ve čtvrtek 24. října od 18 h v galerii PLATO.