TZ: Malířka Sofie Švejdová a multimediální umělec Andreas Schmitten se představí na společné výstavě v Jiri Svestka Gallery

Malířka Sofie Švejdová a multimediální umělec Andreas Schmitten se představí na společné výstavě v Jiri Svestka Gallery / Praha / 10. 9. 2019

Dvě prestižní galerie s mezinárodním renomé, pražská Jiri Svestka Gallery a berlínská König Galerie, poprvé realizují společnou výstavu. V prostorech Jiri Svestka Gallery na Janáčkově nábřeží se na dialogicky pojaté výstavě setkají dvě výrazné osobnosti – Sofie Švejdová, nejmladší umělkyně v portfoliu Jiri Svestka Gallery, a v české premiéře Andreas Schmitten zastupovaný König Galerie. Expozice Sofie Švejdová │ Andreas Schmitten bude k vidění od 18. září do 9. listopadu a 17. září v 18:00 ji zahájí vernisáž za účasti obou vystavujících. 

„Nová série maleb Sofie Švejdové na první pohled působí komplexně a jednotně, její jemně naznačené příběhové linky a prostorové vztahy uvnitř obrazů na výstavě konfrontujeme s poněkud kontrastními objekty německého umělce Andrease Schmittena. Úvahy nad tím, jestli jsou jeho díla víc monumentální scénografie, záměrně nefunkční designový mobiliář nebo snové architektonické modely, jsou bezpředmětné – Schmittenovy instalace jsou vším zároveň,” podotýká k tvorbě německého umělce Lumír Nykl, kurátor Jiri Svestka Gallery.

„Díky spolupráci s König Galerie představujeme v české premiéře dílo Andrease Schmittena, který žije a pracuje v Düsseldorfu. Tam také studoval na prestižní umělecké akademii, kde si jeho práci vyhlédl renomovaný sochař Tony Cragg, jehož dílo naše galerie vystavovala v Česku dávno před tím, než se mezi českými sběrateli stal tak oblíbeným,” dodává galerista Jiří Švestka.

Plzeňská rodačka Sofie Švejdová (*1990) absolvovala Střední uměleckou školu designu v Praze, stáž na Royal Academy of Fine Arts v Antwerpách a v roce 2014 završila studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (ateliér malby, Stanislav Diviš, Jiří Černický). Už během studií si vyzkoušela práci s různými médii, vytvářela nejen obrazy a kresby, ale i experimentální sochy a instalace. Dlouhou dobu se zabývala tématem televizních seriálů a jejich prostřednictvím svou tvorbu posunula z narace do dnešní abstraktnější podoby. V březnu 2018 její obrazy zaujaly na prestižním veletrhu umění VOLTA v New Yorku a tento úspěch následně zapsal její jméno do povědomí na současné umělecké scéně v Česku i v zahraničí. Začátkem listopadu se Sofie Švejdová zúčastní skupinové prezentace Jiri Svestka Gallery na veletrhu umění Artissima v Turíně.

Jak uvádí Lumír Nykl v kurátorském textu k výstavě Sofie Švejdová │ Andreas Schmitten, tvorba Sofie Švejdové se dlouhodobě přelévá mezi zakrýváním významu abstraktními gesty a podprahovou touhou vyprávět intimní příběhy, ukazovat přehlížené a odhalovat skryté. Nová série obrazů navazuje na “seriálovou” logiku a ukazuje oproti dřívějším “řadám” pozměněný přístup. Ten je založený hlavně na budování napětí prostřednictvím tvorby prostor, torzovitých postav a fragmentů příběhů, namísto dříve převládajícího vrstvení tvarů a střetů forem. Interní humor se může rázem proměnit ve zlověstný vzkaz, jako opakované sledování filmové sekvence pomáhá objevit dříve nerozpoznaný rytmus a zvýznamňuje to, co dříve zůstávalo schované v slepém bodě nebo prostém sledu událostí.

V práci Andrease Schmittena (*1980) se věci známé z luxusních lifestylových magazínů i běžného života vzdávají praktické funkce a vytvářejí vlastní fantazijní světy, ve kterých se sanitární technika okázale vystavuje na slavnostně prostřeném stole v kulisách historizující architektury. Tušené souvislosti v předmětech denní potřeby se derou na povrch, jako v případě proměny šatní skříně v intimní úložiště osobních traumat. Významnou roli hraje i muzeální dojem jeho objektů, který je přítomný ne v podobě kritiky výstavních institucí a uměleckého provozu ani coby spekulace o historických utopiích, jak bylo donedávna zvykem v středo a východoevropském umění. Schmittenovy muzejní podstavce a exponáty jsou vysoce estetizované, zároveň v něčem i ironické a hravé, což více doslovným způsobem dokládají jeho kresby a práce na papíře.