Uměleckoprůmyslové museum odhaluje podobu stálé expozice designu

CZECHDESIGN právě zveřejnil výsledky architektonicko-designérské soutěže na řešení nové stálé expozice, kterou organizoval pro Uměleckoprůmyslové museum v Praze. V dvoukolové soutěži vyhrál tým Tomáš Varga & 20YY Designers. Veřejnosti bude expozice zpřístupněna v roce 2020.

Expozice bude obsahovat ikonické kousky českého uměleckého řemesla, užitého umění a designu od středověku až po současnost.

Instituce na podobu expozice vyhlásila transparentní soutěž a na organizaci přizvala odbornou organizaci CZECHDESIGN. Autorské týmy se hlásily v minimálním zastoupení jednoho architekta / produktového designéra / scénografa + grafického designéra. Do soutěže se přihlásilo celkem 48 týmů, do finále postoupilo 5 týmů.

VÍTĚZNÝ NÁVRH

Tým Tomáš Varga + studio 20YY Designers zvítězilo s návrhem, který stojí na čtyřech základních pilířích – modularita, celistvost, symbióza a udržitelnost. Nechává vyniknout unikátní prostory budovy UPM a poskytuje adekvátní výstavní podmínky. Kompletní návrh stálé expozice je rozdělen na dvě zóny – výstavní a odpočinkovou.

Výstavní, která se nachází ve vnitřní části, disponuje kontrolovanými světelnými podmínkami. Odpočinková, vnější, využívá potenciál přirozeného světla díky otevřeným výhledům a dennímu světlu. Tyto dvě oblasti jsou rozděleny modulárním systémem, který v kontrastu s historickou povahou prostoru vytváří unikátní spojení původního a vloženého. Jednotlivé sály jsou dále řešeny individuálně, aby splňovaly své dílčí účely.

Návrh myslí také na exteriér neboli zahradu, kde vzniká prostor pro odpočinek a workshopy. Do zahrady je umístěna vyhlídková věž, která kromě toho, že je svěžím designovým prvkem, signalizuje kolemjdoucím, že UPM ožilo. Pomyslnou třešničkou na závěr je grafická identita, která celý koncept důstojně podtrhává. Hlavním motivem je sousloví „ART, LIFE,“ které označuje UPM. Čárka za slovem LIFE symbolizuje nedořečené a vybízí k dosazení potřebného obsahu v libovolné formě (text, hashtag, obrazové sdělení), což však není podmínkou.

KOMENTÁŘ POROTY

"Návrh má silný, čitelný koncept a skvěle pracuje s architekturou budovy UPM. Pojetí návrhu je tradiční, ale dynamické a adaptabilní a neodvádí pozornost od exponátů. Oceňujeme také začlenění historického mobiliáře UPM, který návrh upravuje pro expozici pomocí moderních technologií. Návrh přinese návštěvníkům pestrost zážitků a prostorových řešení, současně nechybí srozumitelná, čitelná linka celku. Jako jediný ze soutěžních návrhů dobře pracuje s prostorem expozice nejen z hlediska návštěvníka-jednotlivce, ale také z hlediska návštěvnické skupiny. Grafický koncept stálé expozice je výrazný, otevřený a variabilní. Princip grafického řešení nabízí možnosti různého použití a vývoje v čase."

Jana Vinšová z pořádající organizace CZECHDESIGN doplňuje: „Vítězný tým přinesl koncept s přesahy do návštěvnického zážitku a vytvořil skutečnou expozici 21. století, což byl hlavní požadavek soutěže. Jsme rádi, že celým nastavením soutěže, procesem, zadáním a výběrem se nám k tomuto výsledku podařilo dostat. Navrhli jsme, aby se do soutěže hlásily autorské týmy designérů a architektů, což se velmi osvědčilo a měl by to být precedens pro ostatní muzea. Při návrhu expozice a grafiky je totiž třeba, aby profese komunikovaly a vzájemně se podporovaly.“

Také Helena Koenigsmarková, ředitelka UPM, vítězný návrh oceňuje: „Na spolupráci s vybraným týmem se těšíme, protože jejich koncepce konvenuje dlouhodobému záměru Uměleckoprůmyslového musea v Praze, podle něhož byla rekonstruována a zpřístupněna historická budova, v podstatě jako svébytný exponát. Návrh též respektuje podstatu muzejní činnosti, která se opírá o bohatství a schopnost výpovědi sbírek od minulosti po budoucnost.“

O VÍTĚZNÉM TÝMU

Koncepce celého návrhu je dílem autorského týmu Tomáš Varga & 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček) a Jakub Jansa.

Za architektonickým pojetím výstavní instalace stojí produktový designér a architekt Tomáš Varga, který sklízel úspěchy za svůj koncept pro TON (2015). Ten mu vynesl 1. cenu v kategorii Exhibitor na prestižní londýnské výstavě Designjunction.

Grafický design expozice, orientační systém, typografie a celá propagace byla pod taktovkou tria Petr Bosák, Robert Jansa a Adam Macháček. Tato sestava prokázala již v minulosti svůj um například při tvorbě orientačního systému pro Dům umění města Brna (2008) nebo při řešení expozice Jiřího Koláře Úšklebek století v Národní galerii v Praze (2018).

Celý tým ve svých koncepcích pravidelně spolupracuje s umělcem Jakubem Jansou, který stojí za poutavými interaktivními instalacemi. Jeho instalace bylo možno zhlédnout např. na výstavě Bonjour, Monsieur Gauguin v Národní galerii v Praze nebo již zmíněném Úšklebku století Jiřího Koláře.

PRŮBĚH SOUTĚŽE

Soutěž probíhala od ledna do července 2019 a v úzké spolupráci se zástupci UPM byla organizována odbornou organizací CZECHDESIGN. CZECHDESIGN zajistil projektový management, intenzivní analytickou přípravu, formuloval zadání, nastavil pravidla, zajistil komunikaci s designéry a vedl zasedání poroty.

Do 1. kola, které mělo podobu otevřené výzvy, se se svými portfolii přihlásilo celkem 48 autorských týmů.

Do 2. kola bylo vybráno 5 týmů: Aparat studio, Expository, MONUMENT Office, ORA & Marek Nedelka, Tomáš Varga & 20YY Designers. Všechny předložily soutěžní návrhy, které byly hodnoceny anonymně a oceněny finančním ohodnocením.

Výsledné pořadí je následující:

Tomáš Varga & 20YY Designers, členové týmu: Tomáš Varga, Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček, Jakub Jansa

MONUMENT Office (Studio deFORM), členové týmu: Václav Mlynář, Jakub Pollág, Tomáš Hnaníček, Anežka Hrubá Cíglerová, Josef Lepša

Expository, členové týmu: Jan Brož, Dominik Lang, Ivana Čobejová, Petr Bureš, Vojtěch Pecka

ORA & Marek Nedelka, členové týmu: Jan Hora, Jan Veisser, Marek Nedelka

Aparat Studio, členové týmu: Tomáš Vrba, Pavel Holomek, Alina Matějová, Valentýna Filípková, Jakub Polách, Martin Hrdina, Luboš Zbranek, Jan Šrámek, Vendula Chalánková