TS: Ming Wong

Ming Wong / Teoréma / Kurátorka: Lýdia Pribišová / Galéria HIT / Bratislava / 15. 8. - 26. 9. 2019

Pier Paolo Pasolini, (1922-1975) bol básnik, spisovateľ, žurnalista, maliar, herec aj filmový tvorca. Vďaka svojmu dielu a otvorenému vyjadrovaniu o osude ľudstva, sexe, náboženstve a politike, je dodnes kontroverznou postavou, dávno po svojej smrti, ktorá je dosiaľ zahalená tajomstvom. Za svojho života sledoval, ako vidiecku ekonomiku Talianska počas „ekonomického zázraku“ 50tych a 60tych rokov nahradil spotrebný kapitalizmus, a už vtedy varoval spoločnosť pred fenoménom, ktorý vnímal ako morálnu korupciu skrývajúcu sa za masku slobody.

V roku 1968 natočil Pasolini „Teorému“, príbeh zameraný na členov buržoáznej milánskej rodiny, ktorú zvedie a postupne pretvorí sympatický cudzinec so záhadnou božskou silou: utrápený otec, frigidná matka, citlivý syn, nesmelá dcéra a zbožná slúžka.

V roku 2009 Ming Wong prepracúva film do podoby 5-kanálovej video inštalácie, pričom príbeh „Teorémy“ premiestňuje a nanovo ho natáča v Neapole. Keďže umelec hrá všetky postavy, vrátane „božského“ cudzinca, zvádza a pretvára sám seba a vydáva sa na svoju vlastnú cestu do neznáma.

Pri príprave výstavy si umelec prizval dvoch slovenských spisovateľov, Máriu Modrovich a Petra Šuleja, aby vo svojich textoch zareagovali na jeho projekt aj Pasoliniho film. Texty sú prepísané do podoby „scenárov“, ktoré pristupujú k snímkam umelca aj klipom z pôvodného Pasoliniho filmu ako k surovému materiálu pre nový re-mix, ktorý vyvoláva duchov minulosti a vízie apokalyptickej budúcnosti, spolu s Pasoliniho obrazmi, osobnosťou a odkazom.

Ming Wong (narodil sa v roku 1971 v Singapure, žije a pracuje v Berlíne) vytvára vrstvy kinematografického jazyka, sociálnej štruktúry, identity a introspekcie prostredníctvom prerozprávania svetového filmu a populárnej kultúry vo svojich videách, inštaláciách a performance. S nedokonalými prekladmi a inscenovaním obsadzuje jediného herca (často seba samého) do všetkých postáv príbehu. Wong sa pokúša objasniť predstavy „autenticity“, „originality“ a „iného“ s odkazom na ľudský sklon k performativite. Sleduje fungovanie štruktúry, reprodukcie a obehu kultúry, rodu a identity, ako aj spôsob, akým toto všetko ovplyvňuje politiku znázorňovania. Hoci nie je vyškolený herec, pustil sa do hereckej práce, ktorá je jednak silne ovplyvnená filmom a zároveň je v neustálom dialógu s kritériami performativity, rodu a odlišnosti. Jeho nedávne projekty získali viac interdisciplinárny charakter, pričom zahŕňajú performance a inštaláciu, pomocou ktorých prejavuje svoje skúmanie kultúrnych artefaktov z rôznych kútov sveta. V poslednej dobe vystavoval svoje práce na Busan Bienále, Južná Kórea; Bienále Dakar, Senegal; Dhaka Art Summit, Bangladéš; Para Site, Hong Kong; SAVVY Contemporary, Berlín; Centre National de la Danse, Paríž; (všetko v roku 2018). Zároveň mal niekoľko sólových výstav v popredných inštitúciách po celom svete, napríklad v UCCA, Peking; Galéria Shiseido, Tokio; REDCAT, Los Angeles; Zúčastnil sa na Bienále Sydney (2016 a 2010); Trienále Asia Pacific (2015); Bienále Šanghaj (2014); Bienále Lyon (2013); Bienále Liverpool (2012); Bienále Gwangju (2010); Performa 11, New York (2010).V roku 2009 zastupoval Singapur na 53. Bienále Benátky so svojou sólovou prezentáciou Life of Imitation (Život imitácie), za ktorú získal čestné uznanie.

http://www.mingwong.org

S podporou verejného financovania od Fondu na podporu umenia, Ars Bratislavensis a Goetheho inštitútu Bratislava.