Artalk.cz

TS: Dialóg 3D – 6. Bienále plastiky malého formátu 

Marcin Berdyszak, František Bohunický, Ján Hrčka, Katarína Kissoczy, Martin Kochan, Patrik Kovačovský, Bohuš Kubinský, Helena Lukášová, Palo Macho, Róbert Makar, Stefan Meisl, Ľubo Mikle, Miroslav Pallo, Mira Podmanická, Vika Shumskaya, Ivana Sláviková, Michal Šuda, Iveta Tomanová, Miroslav Trubač, Vlad Yurashko / Dialóg 3D: 6. Bienále plastiky malého formátu / Galéria Jána Koniarka v Trnave, Synagóga – Centrum súčasného umenia / Trnava / 1. 8. – 15. 9. 2019 

Bienále plastiky malého formátu predstavuje komornú 3D tvorbu mladej a strednej generácie slovenských vizuálnych umelcov a prizvaných hostí zo zahraničia, vytvorenú prevažne v priebehu posledných dvoch-troch rokov.    

Až do aktuálneho ročníka bolo podujatie spojené s mestom Pezinok – v kontexte pôvodnej koncepcie organizátora – o.z. ATELIÉR PK a odborných garantov – akad.soch. Jozefa Jankoviča a historičky umenia Ľuby Belohradskej. Išlo o snahu zakladateľov vytvoriť v menšom regionálnom meste na Slovensku podujatie medzinárodného významu – podľa vzoru Bienále malej plastiky v Murskej Sobote v Slovinsku – http://www.galerija-ms.si/gallery-item/13-mednarodni-bienale-male-plastike/, na ktorom sa v priebehu rokov kurátorsky a výstavne podieľali aj slovenskí teoretici/umelci. Rok 2007 bol z tohto pohľadu symbolický: v Murskej Sobote sa otváral posledný – XXIII. ročník podujatia, v Pezinku sa otváral I. ročník. Pod názvom Fakty/Artefakty, v kurátorskom výbere Ľuby Belohradskej, tvoril výnimku: mapoval históriu tvorby drobnej plastiky a voľne stojaceho objektu na Slovensku v rokoch 1990–2007.

V roku 2010 prebral odbornú záštitu nad podujatím súčasný kurátor Roman Popelár a v priebehu nasledujúcich štyroch ročníkov (2011, 2013, 2015, 2017) vytvoril z regionálneho podujatia výstavu medzinárodnú a putovnú. Zúčastnili sa jej výtvarníci z Čiech, Poľska, Maďarska, Nemecka, Japonska a Ukrajiny. Od roku 2013 už prihlásení autori podliehali kurátorskému výberu, od r. 2015 ich kurátor začal oslovovať aj sám. V r. 2017 sa podujatie po prvýkrát predstavilo v zahraničí – na pôde ASP Gallery vo Wroclavi a v tom istom roku bola výstava reinštalovaná (taktiež po prvýkrát) aj v Synagóge – Centre súčasného umenia Galérie Jána Koniarka v Trnave.

Tento rok bolo/bude Bienále prezentované postupne v štyroch regionálnych galériách na Slovensku (Kysucká galéria v Oščadnici, Galéria Jána Koniarka v Trnave, Turčianska galéria v Martine a  Galéria M. A. Bazovského v Trenčíne), ako aj v Galérii UMELKA v Bratislave. Silnú konkurenciu má v súčasnosti hlavne v Trienále drobnej plastiky a kresby v Banskej Štiavnici, ktorého XII. ročník sa konal presne pred rokom (viacero starších ročníkov bolo kvalitatívne nevyvážených, avšak v r. 2015 sa organizácie chopil silný tandem (M. Janušová a E. Vilím), ktorý dal podujatiu novú tvár a zmysel.

Známe je aj Trienále drobnej plastiky v nemeckom Fellbachu, ktoré práve prebieha (1.6 – 29.9. 2019) http://www.triennale.de/english/concept.php a teší sa diváckej návštevnosti i publicite.

Bienále plastiky malého formátu má krízové roky za sebou, aj keď núdzu o záujemcov vystavovať nemalo nikdy. Tematicky sa tento ročník orientuje na tri okruhy tém: atypické formy figurácie (vytvorené či už klasickými postupmi alebo najnovšími technológiami – CNC fréza, 3D tlačiareň…), prípadne ide o torzo figúry sústredené na expresívne gesto. Figuráciu vyvažuje abstrakcia – či už klasická geometria alebo anorganické štrukturálne objekty zamerané na nekonečno (vesmír). Tretím okruhom je tzv. osobná mytológia – diela vychádzajúce z vlastného prežívania či skúsenosti.

Výstavy v galériách dopĺňajú komentované prehliadky pre školy alebo laickú verejnosť. Zabezpečujú ich odborní pracovníci galérií a podľa lokality sú na ne prizývaní aj vystavujúci autori. V prvých ročníkoch bol súčasťou Bienále program DETI NA VÝSTAVE, kde tieto pod dohľadom galerijného pedagóga o dielach diskutovali alebo reagovali výtvarným prejavom. Dôležité je, že v súčasnosti sú podujatiu naklonení mnohí riaditelia i odborní pracovníci slovenských galérií, čo spolu so signálmi záujmu zahraničia o slovenskú sochársku tvorbu otvára nové možnosti pre formovanie Bienále do budúcnosti a pre ATELIÉR PK priaznivejšie podmienky pre jeho koordináciu a produkciu.

Roman Popelár

Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.