TS: Eduard Klena

Eduard Klena / Ružovo / Kurátorka: Jana Babušiaková / Galéria Výklad / Trnava /  30.05. – 30.06. 2019

28

Autor: Eduard Klena

Názov výstavy: Ružovo

Miesto konania: Galéria Výklad, Hlavná 10, Trnava

Kurátorka: Jana Babušiaková

Vernisáž: 30. 05. 2019 (Št) o 19.00 hod.

Trvanie výstavy: 30.05. (Št) – 30.06. (Ne) 2019

Galéria Výklad je verejný nezávislý umelecký priestor situovaný vo výkladoch na pešej zóne v Trnave. Galéria sa zameriava najmä na site-specific projekty slovenských aj zahraničných umelcov. Výnimkou nebude ani inštalácia Eduarda Klenu s názvom Ružovo, ktorej kurátorkou je Jana Babušiaková. Jedná sa o druhú výstavu, ktorá bola na základe otvorenej výzvy zaradená do programu galérie.

Eduard Klena je študentom magisterského stupňa Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, kde pôsobí na katedre grafiky a iných médií. Svojimi výstupmi z vizuálneho a filmového umenia aktívne pôsobí na slovenskej, ale aj zahraničnej umeleckej scéne. Má za sebou štúdium nových médií v Prahe a západnej maľby v juhokórejskom Soule. Medzi jeho posledné výstavné projekty patria architektonické a urbanistické site-specific inštalácie v alternatívnych priestoroch T3 v Bratislave, alebo výstupy z rezidenčných pobytov na Ukrajine s následnými prezentáciami v Kyjeve a v Berlíne.

Eduard Klena pomocou rôznych médií spracúva otázku jednotlivca v mase, jeho úlohu a budúcnosť v systéme ekonomických a sociálnych vzťahov. V inštalácii „Ružovo“ pracuje s motívom triedneho delenia a dobrovoľnej či nútenej “ghettoizácie” jednotlivých skupín nielen na ekonomickej a spoločenskej, ale v dôsledku toho

i geografickej rovine. Inšpiráciu čiastočne čerpá z popkultúrnych dystopických sci-fi diel, pričom sa vedome vracia k jednému z pionierov tejto témy, expresionistickému eposu Fritza Langa Metropolis, ktorý v roku 1927 predstavil temnú víziu budúcnosti technokratickej spoločnosti o sto rokov neskôr rozštiepenej na vládnucu vrstvu, žijúcu v luxusných domoch a záhradách na výslní, a robotníkov žijúcich v podzemí

a pracujúcich v továrňach. Dnes, keď sa blížime k roku 2027, do ktorého bol dej vtedy ďalekej budúcnosti zasadený, je odkaz tohto filmu o to silnejší, o čo viac sa podľa súčasných analytikov nožnice medzi jednotlivými vrstvami budú otvárať. Či už to bude spôsobené blížiacou sa robotizáciou, biomedicínskymi technológiami umožňujúcimi radikálnu modifikáciu tela či zvrátenie starnutia, alebo klimatickými zmenami, našu spoločnosť nepripravenosť na tieto zmeny môže nenávratne rozdeliť. Samotný názov inštalácie je ironickou narážkou na technooptimistické vízie budúcnosti, ktoré v dejinách filmu a literatúry tvoria pendant dystopických diel podobných Metropolisu. Lietajúce zámky umiestnené v “záhrade” z okrasných rastlín, posunuté tak do roviny procesuálnej objektovej inštalácie, vykresľujú rozdelenie spoločenských tried cez ich charakteristické črty, alebo črty im sémanticky prisudzované, pričom sú vizuálne, vertikálne a horizontálne usporiadané. Každá z týchto čŕt je postavená do priestoru životného prostredia vytváraného živou prírodou a celá inštalácia kriticky poukazuje na otázku, kto skutočne dokáže prežiť blížiace sa spoločenské výkyvy a koho sa skutočne dotknú. Kto bude zo situácie finálne ťažiť, kto na nej stratí, kto skutočne získa, čo chcel, kto nechcene o niečo príde, hoc v snahe si polepšiť. Na vytvorenie zámkov bola zámerne použitá nová technológia 3D tlače, odkazujúca

k technologickému pokroku. Zároveň v tomto prípade nesie i stopu odťažitosti

a neosobnosti v kontexte umeleckej tvorby, pre mnoho ľudí doteraz spojenej

s rukodielnou činnosťou.

Inštalácia zachytáva a poskytuje proces pomyselného spoločenského rozkolu, ktorý kopíruje pomalé tektonické pohyby badateľné v našej súčasnosti. Zmena inštalácie v čase a priestore, spôsobená prirodzeným procesom uvädania rastlín, obrazne hovorí o zániku niektorých spoločenských tried a o rozkvete nových, v širšej rovine však tiež upozorňuje na klimatické zmeny obdobia antropocénu, ktoré sa ako väčšia hrozba potichu vkrádajú medzi naše sociálne “žabomyšie” vojny.

Text: Jana Babušiaková

Tím Galérie Výklad:

Mgr. Peter Molari

Mgr. Peter Lančarič

Mgr. Martina Chudá

Mgr. Dávid Šima

Hlavná ulica 10, Trnava

+421 911 234 913

galeria.vyklad@gmail.com

facebook/galeriavyklad

Instagram/galeriavyklad