Artalk.cz

TZ: PLATO buduje vlastní divadlo, po roce završí výstavní cyklus Dočasné struktury

PLATO buduje vlastní divadlo, po roce završí výstavní cyklus Dočasné struktury / PLATO Ostrava / Ostrava / 10. 4. 2019

V prostoru ostravské galerie PLATO vzniká monumentální divadelní a koncertní scéna inspirovaná architektonickým projektem starým sto let. Jde o jednu z uměleckých instalací výstavy Dočasné struktury 6, jejíž zahájení se uskuteční ve středu 17. dubna. Dalšími novými „strukturami“ jsou samostatný prostor pro školní vzdělávací programy s třítunovou sochou – stolem z hlíny a čtvrtá variace na prezentační prostor, tzv. displej. Pro PLATO je vytvořili tři umělci ze Spojených států, České republiky a Lotyšska.

Poslední výstava z celoročního cyklu Dočasné struktury doplní stávající galerijní vybavení o tři umělecké instalace určené ke každodennímu praktickému využívání. Kromě kina, knihovny nebo bistra bude mít PLATO také prostor pro dopolední aktivity určený školám a školkám nebo vlastní divadelní a koncertní scénu.

Stage, tedy pódium nebo jeviště, bude sloužit živým uměleckým aktivitám a divadelním nebo hudebním vystoupením. Je tvořena oválným jevištěm a mnohaúrovňovým hledištěm, které divákům umožní pozorovat účinkující z libovolného pohledu. Od ulice „divadlo“ oddělí opona sešitá ze sedmi druhů různě barevných a průhledných materiálů. „Projekt inspirovaly nerealizované plány na Totální divadlo architekta Waltera Gropia z roku 1926. Na půdorysu prostupujících se oválů jsme vytvořili soustavu propojených plošin, jejichž uspořádání zpochybňuje předem určené role herců a diváků,“ vysvětluje autor díla, umělec Than Hussein Clark.

Američan Than Hussein Clark je na umělecké scéně známý především jako performer, divadelní formát se však odráží i v jeho vizuální tvorbě. I proto jej kurátor Michal Novotný oslovil k realizaci Stage. „Than studoval herectví a jádrem jeho práce je zájem o teatrálnost projevu. Projekty divadel i scénografická řešení často převádí do sochařského uvažování. Obecně pozoruji velký návrat divadelního umění, se kterým mělo současné výtvarné umění dlouho problematický vztah, což odráží i fyzická podoba stage,“ vysvětluje volbu Novotný.

Lotyšskou umělkyni Dariu Melnikovou přizval k účasti na výstavě a k realizaci dalšího displeje rovněž Michal Novotný. Melnikova vytvořila instalaci, která slouží jako muzejní prostředí pro prezentaci soch a obrazů jiných autorů. Konstrukce z ohýbaných trubek, skleněných podstavců, závěsů a reflektorů, kterou doplňují také dvě stylizované antické sochy, v náznacích připomíná salón, místo činu v detektivním příběhu nebo právě nasvícenou muzejní expozici.

Umělkyně s kurátorem pro první výstavu vybrali umělecká díla studentů Fakulty umění Ostravské univerzity, která budou instalována jako součást „displeje“. Na zahájení výstavy tak doplní připravené podstavce a rámy v instalaci jedenáct soch, objektů, maleb i fotografií.

Další rozměrné umělecké dílo v podobě zázemí pro edukační programy je odpovědí na rostoucí zájem o programy PLATO ze strany škol a školek. Novou zónu s pracovním stolem a umyvadly navrhl pro žáky a studenty český umělec Martin Zet podle požadavků lektorek vzdělávacích programů. „Dlouho jsme zvažovali, koho oslovit. S návrhem zadat tuto strukturu Martinu Zetovi nakonec přišly naše lektorky edukačních programů Alice Sovadinová a Iveta Horáková, jejichž podíl na výsledku je zásadní,“ vysvětluje ředitel PLATO a jeden z kurátorů výstavy Marek Pokorný.

Ústředním prvkem zázemí je třítunová plastika ze sochařské hlíny, která je umístěna na zářivě žlutém kotouči o průměru devíti metrů. Rozměrná hliněná socha bude vznikat ještě v průběhu zahájení. Umělec Martin Zet ji spolu s návštěvníky domodeluje do podoby nepravidelného stolu s několika pracovními plochami umístěnými v různých výškách a náklonech, aby vyhovovaly každému. Tvůrčí proces bude ukončen teprve ve chvíli, kdy celý stůl zaschne a nebude dále tvarovatelný.

Zahájení výstavy Dočasné struktury 6, které se uskuteční 17. dubna, uzavře roční výstavní cyklus, v rámci něhož vznikalo ve spolupráci s 18 umělci funkční vybavení galerie. Struktury slouží také jako prostory pro pravidelné večerní programy. Den po zahájení výstavy proběhne například debata s účastí kurátora i autorů čtyř „displejů“, která se bude věnovat různým způsobům vystavování a prezentace informací. Na konci dubna se pak uskuteční koncert berlínského vokálního souboru Maulwerker, který prověří nově nabízené možnosti galerijní stage.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *