TOP týdne 25.–31. 3. 2019

Zemřela Agnès Varda, Norsko Velikonočním ostrovům navrátí odcizené artefakty a v Uměleckoprůmyslovém museu vzniká Centrum designu a užitého umění.

1/ Zemřela Agnès Varda (1928–2019)

Agnès Varda přebírá ocenění na Guadalajara Film Festival 2010, foto © Cortesía FICG25 / Michel Amado Carpio, Wikipedia commons

Jedna z nejvýraznějších postav francouzské Nové vlny vystudovala dějiny umění a fotografii, které se rovněž krátce věnovala. Pozornost diváků a kritiky si však získal již její první snímek z roku 1955, jenž předznamenal jednu z nejpozoruhodnějších etap světové kinematografie. Jejím nejznámějším filmem je Cléo od pěti do sedmi, ve kterém pozorujeme dvě hodiny ze života pařížské šansoniérky. Spojuje se zde hned několik pro Vardu typických momentů – film v podstatě stírá hranice mezi hraným a dokumentárním a tematizuje ženskou hrdinku ryze feministickým způsobem. Právě aktivismus byl celou její kariéru bytostnou součástí Vardiny tvorby, stejně jako inovativní a experimentální polohy kinematografie. Agnès Varda, ověnčená řadou cen včetně Oscara za celoživotní dílo, zemřela v devadesáti letech na rakovinu.

2/ Norsko vrátí Velikonočnímu ostrovu tisíce artefaktů

Sbírkové předměty muzea Kon-Tiki v Oslu, foto Bjoertvedt, Wikipedia commons

V 50. a 60. letech minulého století přivezl Thor Heyerdahl velké množství kultovních a uměleckých předmětů do Osla, aby zde mohly být důkladně zdokumentovány a prozkoumány v nově založeném muzeu Kon-Tiki. Nyní Norsko rozhodlo, že naplní Heyerdahlovo přání a všechny artefakty navrátí Chile, které Velikonoční ostrov (Rapa Nui) spravuje. Stane se tak ale, až jihoamerický stát vybuduje odpovídající muzejní instituci. Chilské ministerstvo kultury se snaží získat rovněž jednu z monumentálních soch moai zvanou Hoa Hakananai, představující předka původních obyvatel. Tu v polovině 19. stoleté odvezli Britové a je součástí sbírek British musea. Starosta Velikonočního ostrova se však nechal slyšet, že soše je lépe v muzeu, kde dostává náležitou péči, skulpturám na ostrově totiž škodí povětrnostní vlivy a postupně se rozpadají. Norská snaha navrátit kultovní a umělecké předměty do zemí jejich původů není ojedinělá. Jak jsme informovali již dříve, zejména Francie a Belgie budou postupně navracet řadu artefaktů do afrických zemí.

3/ Při Uměleckoprůmyslovém museu v Praze vzniká Centrum designu a užitého umění

Uměleckoprůmyslové museum v Praze, před rekonstrukcí

Do roku 2007 fungovalo státem zřizované Design centrum ČR, jehož náplň posléze převzaly nezávislé instituce Czechdesign a agentura Profi Media organizující Designblok nebo ceny Czech Grand Design. Nově zřízené centrum v rámci Uměleckoprůmyslového musea je koncipováno jako jedno z řady metodologických pracovišť fungujících v rámci ministerstvem kultury zřizovaných organizací. Náplní práce centra bude poradenská činnost státním institucím, ale i spolupráce při pořádání cen Czech Grand Design a podobně. Pod hlavičkou centra již letos vznikla česká účast na Triennale di Milano, na nějž se naši zástupci vrátili po padesáti letech. V Itálii jsou prezentovány dva projekty, za nimiž stojí ředitelka Centra designu a užitého umění, Iva Knobloch. Tematizují aktuální téma kolonizace nerostného bohatství.

Matěj Kruntorád | Narozen 1986, vystudoval dějiny umění na Masarykově univerzitě v Brně. Věnuje se památkové péči (stavební průzkumy v Národním památkovém ústavu v Brně, teorie a dějiny restaurování) a uměleckohistorické topografii (v Ústavu dějin umění Akademie věd). S Artalk.cz spolupracuje od roku 2009.