TS: Adéla Babanová

Adéla Babanová / >|| / ZAHORIAN&co GALLERY / Bratislava / 17. 1. – 21. 2. 2014

Adéla BABANOVÁ  >||

17.01. – 21.02. 2014

Vernissage 16.01.2014, 18:00 h

ZAHORIAN&co GALLERY odštartuje nový rok sólo prezentáciou českej umelkyne Adély Babanovej. Adéla Babanová (*1980, Praha) absolvovala Ateliér nových médií, grafiky a konceptuálnej tvorby na Akadémii výtvarných umení v Prahe. Stala sa finalistkou prestížnych umeleckých cien ako Cena Jindřicha Chalupeckého (2012), Cena Českej Národnej galérie 333 (2011) a v súčasnosti je nominovaná na cenu Dorothea von Stetten Kunstpreis v nemeckom Bonne.

Aj napriek tomu, že tvorba Adély Babanovej je primárne spájaná s video art-om, prirodzene využíva bežné filmárske postupy doprevádzané filmovým štábom či profesionálnymi hercami. Vizuálna stránka a dejová línia jej krátkych príbehov ju však predurčuje do galerijných inštitúcií. V jej tvorbe je možné sledovať niekoľko základných formálnych a tematických smerov, ktoré kontinuálne rozvíja. Veľmi dôležitý je aj jej samostatný autorský žáner, ktorý je na pomedzí filmovej inscenácie, diskusie, rozhlasovej hry, detektívky či dokumentu. Výrazným motívom sa stáva mystifikácia, ironizovanie a modifikovanie reality. Babanová sa inšpiruje príbehmi a situáciami z minulosti, ale nerobí jej problém vstupovať a meniť jej významné časti. Výsledkom je často veľmi čarovný moment, v ktorom síce divák tuší, že to, čo vidí pravdepodobne nebude realita, avšak Babanovej výrazná schopnosť vyrozprávať jednotlivé príbehy, pôsobí veľmi presvedčivo. Neškodí tomu ani priznaný (často podmaňujúci) “amaterizmus”, zveličovanie, pocit irónie či náznak humoru. Tematika je spojená s históriou, pracuje s bežnou či bizarnou realitou, ale zobrazuje a často zveličuje svet umenia a jeho prevádzku. Na samostatnej výstave Adély Babanovej v ZAHORIAN&co GALLERY sú predstavené dve najnovšie videá, ktoré spája motív historických podkladov a následná manipulácia reálnych faktov. Film Návrat do Adriaportu (2013) je hraným polofiktívnym, zároveň poloreálnym dokumentom, v ktorom sa autorka vracia do obdobia normalizácie. Zaujíma ju časť československých dejín, konkrétne príbeh utopisticko-futuristického stavebného projektu na vytvorenie umelého ostrova v Jadranskom mori, ktorý mal vzniknúť z materiálneho odpadu výstavby tunelu spájajúceho Československo a Juhosláviu. V dokumente autorka pracuje s reálnymi dobovými materiálmi, ktoré svojim zásahom stavia do nového svetla. Druhé video nesie názov Odkud spadla letuška? (2013), v ktorom Babanová rozvíja reálny príbeh o srbskej letuške Vesne Vulović, ktorá ako jediná prežila nehodu lietadla v Srbskej Kamenice v roku 1972. Podľa oficiálnej verzie bola v lietadle, ktoré smerovalo zo Stockholmu do Záhrebu, ukrytá bomba od chorvátskych separatistov, ale v roku 2009 sa vynorila konšpiračná teória, že lietadlo omylom zostrelili československí vojaci, keď strážili vzdušný priestor kvôli návratu komunistických špičiek zo zemí Varšavskej zmluvy z konferencie v Prahe. Vesna Vulović utrpela amnéziu a z nehody si v skutočnosti nepamätala nič - – len svoj nástup do lietadla. Dej filmu sa odohráva v nemocnici v Českej Kamenici, v ktorej sa lekár a vyšetrovateľ snažia pomôcť Vesne oživiť jej stratenú pamäť. Rozhovor predstavuje nenápadnú manipuláciu človeka, ktorý sa musí spoľahnúť len na informácie od cudzích osôb. Výstavu dopĺňajú vybrané zábery z Babanovej filmov nesúce formu fotografických printov.

Michal Stolárik