Schiele Centrum v Krumlově předělá stálou expozici, chystá výstavy Kateřiny Šedé a Federica Díaze

3. 11. 2018ČTK Infoservis

Egon Schiele Art Centrum v Českém Krumlově, které si tento víkend připomíná 25 let od otevření, chce doopravit dům, v němž sídlí. Čtvrtstoletí si galerie s výstavní plochou téměř 5000 metrů čtverečních připomíná i tím, že vydala jako bibliofilii povídku Jiřího Hájíčka nazvanou Skica dvou dívek, inspirovanou Schielem. Příští rok nabídne výstavy Kateřiny Šedé k projektu UNES-CO a díla Federica Díaze. ČTK to řekla ředitelka galerie Hana Jirmusová Lazarowitz.

"Považuji za strašně důležité, že výstavy moderního umění jsou v mimořádných prostorách. Toto byl celá staletí městský pivovar, je to architektonicky skvostný prostor. Renesanční prostory, barokní části, průmyslová architektura, nádherné haly," řekla ředitelka.

Galerie s ročním rozpočtem deset milionů Kč investovala před 25 lety do svého vzniku 100 milionů, dalších 30 milionů do oprav po povodních v roce 2002, které zničily přízemí. Nejvíc lidí, 90.000, přišlo na výstavu Pabla Picassa v roce 1995. K lákadlům patřila i díla umělců jako Keith Haring, Alberto Giacometti či Alfred Kubin. Roční návštěvnost je přes 40.000 lidí, v 90. letech 20. století byla dvojnásobná.

"Ale to byl boom, kdy proudili hlavně německy mluvící návštěvníci, kteří chodili do těch domů, rozuměli tomu, co nabízí domy historicky. Asie nevnímá domy tak jako Evropan. Mají jiný způsob architektury a 300 let pro ně není rozlišovací schopnost, mají památky a vynálezy 2000 let. A Krumlov dnes nabízí obrovské množství zábavy," řekla ředitelka.

Dům patří Nadaci Sabarsky - Sonnberger, pojmenované po zakladatelích galerie. Ředitelka chce zlepšit zabezpečení domu i stav renesanční střechy, kam by mohli v budoucnu chodit i lidé. Chystá i interaktivní podobu expozice pohybu Schieleho po městě. Stálá expozice zahrnuje jeho grafiky, nábytek, vizitky, dopisy i rodokmen. "Přestože jsme tady 25 let, je o to pořád zájem," řekla ředitelka. Plánuje i expozici z prací současných výtvarníků, které vytvořili při pobytech v Schieleho zahradním domku na dřevěných deskách podobných těm, které používal Schiele.

Galerie zažila i krádež, Schieleho obraz Kostel a dům z roku 1912 ukradl zloděj 13. října 2001. Policie dílo našla. Galerie, jejíž tým tvoří 20 lidí, bojovala i s ekonomickou krizí po roce 2008, kdy prodeje v obchodě klesly na třetinu. Pravidelně zve umělce na pobyty do deseti ateliérů v bývalé varně pivovaru z 19. století, kde před rokem 1989 byla čistírna a prádelna. Jiným projektem jsou Krumlovské madony na fasádě, jichž vzniklo zatím osm. Poslední je od Romana Týce ze skupiny Ztohoven, jenž v Schiele Centru pracuje pravidelně a vystavil zde i obrazy z lidského popela.

Příští rok se galerie vrátí k projektu Kateřiny Šedé Unes-co, v němž se v Českém Krumlově zaměřila na chybějící normální život v centrech turisticky populárních měst. Výstava zabere 2000 metrů čtverečních. Další tři sály zaplní Federico Díaz. Mezi díly bude nejspíš i Nostalgie z roku 1992, 2,5 metru velká ulita, pod kterou si lze sednout a poslouchat zvuky, jež Díaz zpracoval z praskajících ker na pólu.

ČTK | Jakékoliv publikování nebo další šíření obsahu České tiskové kanceláře je bez písemného souhlasu Artalk z.s. zakázáno. ©ČTK