TZ: V pořadí již 28. bienále grafického designu skončilo. Nezaujalo jen odborníky, ale také laiky

V pořadí již 28. bienále grafického designu skončilo. Nezaujalo jen odborníky, ale také laiky / Moravská galerie v Brně / Brno / 27. 8. 2018

Mezinárodní bienále grafického designu, které již od roku 1964 pořádá Moravská galerie v Brně, navštívilo přes dvanáct tisíc lidí.  Galerii se podařilo naplnit svůj cíl – bienále oproti minulým ročníkům přilákalo i širokou veřejnost. V neděli 26. srpna se konalo rozloučení s výstavou, kromě doprovodných programů byla vyhlášena Cena diváka, kterou získal přední švýcarský grafický designér Erich Brechbühl.

28. MEZINÁRODNÍ BIENÁLE GRAFICKÉHO DESIGNU BRNO 2018

11. 5. – 26. 8. 2018

Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14

Kurátoři: Kreativní skupina OKOLO (Matěj Činčera, Jan Kloss, Adam Štěch)

Grafický design, přestože všudypřítomný, stále není pro mainstreamové publikum jednoduše čitelný. I tak si do Uměleckoprůmyslového muzea v Brně našlo cestu 12 120 návštěvníků, aby zhlédli to nejzajímavější z oboru za poslední dva roky. Na přehlídku současného grafického designu se přišli podívat nejen lidé z oboru, ale taká širší veřejnost, díky čemuž galerie monitoruje mnohem větší počet platících návštěvníků. Poměrně vysoké číslo připisuje Moravská galerie změně v pojetí přehlídky i doprovodných výstav. Kreativní skupině OKOLO se podařilo prezentovat umělecky vytříbené plakáty, katalogy, knihy, magazíny nebo produktový design vstřícnou formou.

Kurátoři, kteří se v předešlých letech věnovali především výstavám spjatým s produktovým designem a architekturou, k letošnímu ročníku bienále dodávají: „Jsme moc rádi, že jsme se po letech návštěv a zájmu o brněnské bienále dostali k jeho realizaci, jak v rovině obsahové, tak i vizuální. Série výstav, které jsme připravili, odrážejí naše zájmy v oblasti designu i jeho příbuzných disciplín. S výsledkem jsme velmi spokojeni, k čemuž také přispěly skvělé a pozitivní reakce všech tvůrců, které jsme k realizaci bienále přizvali.“

Přínosnou změnou pro přehlídku byla i její koncentrace do jedné budovy, což umožnilo nejen návštěvnický komfort, ale i přesnější sledování počtu návštěvníků. Moravská galerie si cení zapojení města Brna, které participovalo na výstavě o grafickém designu ve městě Porto a doprovodném programu. Během dernisáže byla vyhlášena Cena diváka – po celou dobu trvání bienále mohli návštěvníci vybrat jednu z prací Mezinárodní přehlídky a dát jí svůj hlas. Nejvíce se lidem líbil plakát švýcarského grafického designéra Ericha Brechbühla, jehož práce jsou na brněnském bienále prezentovány pravidelně. Erich Brechbühl je ověnčen mnoha mezinárodními cenami, do Mezinárodní přehlídky zaslal svůj plakát pro Open Club Day v Lucernu.

Podle Veroniky Pařízkové, šéfredaktorky portálu Czechdesign, má pořádání bienále grafického designu smysl především v tom, že kultivuje vkus společnosti a upozorňuje na propast mezi prezentovaným a tím, co nás denně obklopuje:

„Přijít na brněnské bienále grafického designu je vždy zážitek. Člověk lehce propadne hřejivému dojmu, že žije ve světě vkusných a nápaditých grafických řešení. O to je samozřejmě bolestivější styk s realitou všedních dní. Ovšem i tyhle útěky do snových realit mají svůj smysl. A to nemalý. Díky pravidelné přehlídce s úctyhodnou tradicí se sveřepě a intenzivně kultivuje vkus společnosti. Atraktivní kumulace těch nejlepších vizuálních nápadů vás prostě nemůže nechat lhostejným a jistě se nejeden návštěvník bude pak ptát, proč je ve veřejném prostoru, tolik vizuálního balastu. Bienále odpověď na tuto otázku nedává. Dokazuje ale, že grafický design je sebevědomá, suverénní disciplína, jejíž přítomnost kolem nás by měla být přirozenou samozřejmostí.“

Příští bienále se bude konat na podzim roku 2020. Mezinárodní přehlídka se odehraje tradičně v Uměleckoprůmyslovém muzeu, v Pražákově paláci bude uspořádána retrospektivní výstava významné osobnosti grafického designu Janu Rajlichovi.