TZ: Den videa 1989/2018

Den videa 1989/2018 / Průmyslový palác / Praha / 4. 9. 2018

V červenci roku 1989, těsně před sametovou revolucí, se uskutečnil v pražském Parku kultury a oddechu Julia Fučíka historický mezník českého videoartu – první skupinová výstava DEN VIDEA, která bude letos 4. září na jeden den opět zrekonstruována.

“V rámci práce na dokumentu VIVA VIDEO, VIDEO VIVA s kurátorem Martinem Mazancem a vizuálním umělcem Dominikem Gajarským dáváme události věnované první skupinové výstavě českého videoartu opět do chodu. Výstavu znovu objevujeme, tak abychom vzdali hold prvním, dosud téměř neznámým, krokům elektronického obrazu v předrevolučním Československu,” popisuje aktuální situaci studentka dokumentu FAMU a vnučka představitele českého videoartu Radka Pilaře – Adéla Komrzý.

Cílem je se na raný videoart podívat z odstupu a otevřít dialog mezi minulostí a současností ve vztahu k vnímání a chápání elektronického obrazu.

“Prezentace a projekce v roce 1989 proběhly z ekonomických a technologických důvodů jen jeden den. Aktuální DEN VIDEA 1989/ 2018 nebude doslovnou muzejní rekonstrukcí, ale událostí odehrávající se v totožných kulisách na pražském Výstavišti, kde v čase konání výstavy bude otevřená diskuze o okolnostech vedoucích k opomíjení této linie v tvorbě elektronického obrazu.” Dodává k řešení výstavy kurátor Martin Mazanec.

Kam potom směřovali vystavující tvůrci? Jak se na svoje díla dívají dnes? Jaké jsou umělecké i společensko-politické okolnosti vzniku jednotlivých děl, a je dnes opravdu tento obor opomíjen? V čase konání aktuální výstavy budou proto probíhat neformální osobní setkání, ale i diskuze, které by se měly stát prostorem pro hledání odpovědí i formulování dalších otázek. Očekává se účast nejen tvůrců, ale i zástupců institucí a galerií spjatých s českým vizuálním uměním a kinematografií.

Na výstavě v roce 1989 bylo představeno dvanáct děl.

„Performance, videoinstalace a videoprojekce byly obsahem první kolektivní výstavy pracovní skupiny Oboru video při Svazu českých výtvarných umělců (SČVU). Byla to tvorba videa nejen volná, ale hlavně svobodná, kdy sám tvůrce je odpovědný za svoje dílo,“ popisoval situaci Radek Pilař, který je veřejnosti známý jako tvůrce postaviček Večerníčka, Rumcajse, Manky, Cipíska..., ale ne už tolik jako průkopník videoartu v Čechách.

Radek Pilař založil Obor video koncem osmdesátých let při Svazu českých výtvarných umělců a inicioval většinu aktivit včetně DNE VIDEA. Ten proběhl v rámci Salonu užitého umění. Je smutnou skutečností, že samotný Pilař se výstavy nemohl zúčastnit. Během příprav prodělal svůj první infarkt a výstavu proležel na Jednotce intenzivní péče v nemocnici Na Bulovce odkud napsal: „jsem tady za správnýho videistu. Mám na monitoru připojený srdce. To připojený srdce na monitor je ten nejlepší příklad užitýho a užitečnýho videa – videa pro výstavu.“

„Byl mi bohužel necelý jeden rok, když děda v roce 1993 zemřel“ vypráví autorka dokumentu a vnučka  Radka Pilaře Adéla Komrzý. „Po dvaceti pěti letech se dostávám do jeho ateliéru, kde jsou veškeré kazety, které natočil. Pouštím si jednu po druhé a skrze záběry se snažím půjčit jeho oči... V archivu nacházím texty, deníky a zápisy, které od dědovy smrti nikdo nečetl. Jemně až posvátně beru do rukou staré pauzáky a v hlavě se mi pomalu začíná vytvářet komplexnější obraz.“

Samotná událost DEN VIDEA 1989/2018 věnovaná pokusu o rekonstrukci původní výstavy se stane důležitou součásti dokumentu VIVA VIDEO, VIDEO VIVA. Na podkladě výstavy tak vzniká film, který prostřednictvím setkávání, vyprávění a vzpomínek skládá obraz  jedné z uměleckých etap v dějinách českého umění.

Základní informace:

Konání:

Průmyslový palác – Pravé křídlo,

Výstaviště Praha 7 - Holešovice,

4. 9. 2018, 16:00 - 21:00

Po 21:00 hodině navazuje hudební doprovodný program

DEN VIDEA 1989

Vystavující VIDEISTÉ (1989):

Ondřej Černý, Věra Geislerová & René Slauka, Václav Hodan, Roman Milerský, 5 D STUDIO (Tomáš Kepka, Michal Pacina, Marta Karoliová), Radek Pilař, Pavel Scheufler, Petr Skala, Lucie Svobodová, Lenka Štarmanová, Ivan Tatíček, Petr Trojan, Jaroslav Vančát

Architekt výstavy Miroslav Dopita

DEN VIDEA 1989/2018

Kurátor Martin Mazanec

Architekt výstavy Dominik Gajarský

Asistent architekta Marek Párek Brožek

Spolupráce a konzultace Karel Císař, Sylva Poláková, Matěj Strnad

Grafický design Anymade Studio

Technická spolupráce Jaromír Pražák - PAF

Produkce GPO Platform / Jakub Wagner – Marek Dusil - Martin Kohout