TS: Maľbou Vanie, Sochou Mrazí... (Slovenský Sochobraz)

Maľbou Vanie, Sochou Mrazí... (Slovenský Sochobraz) / Marko Blažo, Michal Černušák, František Demeter, Lucia Dovičáková, Rastislav Podhorský, Erik Šille, Ján Vasilko, Viktor Frešo, Marek Kvetan, Miro Trubač, Ján Zelinka, Vlasta Žáková / kurátor: Vladimír Beskid / Galéria umelcov Spiša / Spišská Nová Ves / Termín výstavy: 25. 7.– 2. 12. 2018

Maľbou Vanie, Sochou Mrazí... (Slovenský Sochobraz)

Marko Blažo, Michal Černušák, František Demeter, Lucia Dovičáková, Rastislav Podhorský, Erik Šille, Ján Vasilko, Viktor Frešo, Marek Kvetan, Miro Trubač, Ján Zelinka, Vlasta Žáková

Miesto / kontakt: Galéria umelcov Spiša (GUS) – kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja, Zimná 46, Spišská Nová Ves, www.gus.sk

Termín výstavy: 25. 7.– 2. 12. 2018

Vernisáž výstavy: streda, 25. 7. 2018 o 17.00

Produkcia: Galéria umelcov Spiša – kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja

Kurátor: Vladimír Beskid

Produkčná spolupráca: Lenka Králová

Premiérový výstavný projekt Galérie umelcov Spiša pod názvom Maľbou vanie, sochou mrazí... predsta-vuje kurátorskú sondu do aktuálneho diania na slovenskej výtvarnej scéne v oblasti maľby a sochárstva. Výstava prináša otvorenú konfrontáciu rozličných podôb súčasnej maľby a sochy v dielach 12 umelcov strednej generácie, ktorí dnes spolu vytvárajú mozaiku slovenského „sochobrazu“.  Výstava je realizovaná v rámci cyklu výstav TÉMA, ktorý z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

V kontexte galerijnej dramaturgie upresňuje riaditeľka GUS Mgr. Lucia Benická: „Cieľom výstavného cyklu TÉMA je prezentovať originálne a kvalitne odborne spracované produkcie s unikátnym kurátorským rukopisom. “Sochobraz“ je výrazným osviežením výstavného programu s prelínaním sochy i maľby:  stáva sa výskumnou sondou tvorby strednej a mladej generácie na súčasnej slovenskej výtvarnej scéne. Súčasťou projektu bude katalóg, prednášky i vzdelávacie programy pre rôzne cieľové skupiny.

GUS je ideálna platforma na toto tvorivé stretnutie – poskytuje aj možnosti prezentácie diel v exteriéri, v galerijnej záhrade sôch.“

Výstava sa sústreďuje predovšetkým na strednú a mladú generáciu slovenských výtvarníkov/-čok, narodených v 70. a 80. rokoch minulého storočia a to od najstaršieho Marka Blaža (1972) až po zástupcu najmladšej generácie Rastislava Podhorského (1990). Ide  teda o generáciu, ktorá nastúpila na našu výtvarnú scénu po roku 2000 a výrazne spolu vytvárala jej podobu aj v širšom stredoeurópskom kontexte. Tento výstavný „rozhovor“ prináša súčasný výtvarný jazyk v oblasti maľby a sochárstva a celú škálu autorských prístupov.  Ako uvádza autor a kurátor projektu PhDr. Vlado Beskid: „Jedným zo zámerov výstavy je  predstaviť  a formátovať súčasnú problematiku figúry, figurálnosti a odtlačkov telesnosti v dnešnej maľbe a soche, otvorenie rodových otázok a ich kritické reflektovanie v „mocenskom“ priestore galérie. V neposlednom rade výstava prezentuje aj stretnutie a porovnanie dvoch výtvarných škôl na Slovensku, absolventov bratislavskej Vysokej školy výtvarných umení (Blažo, Černušák, Demeter, Kvetan, Podhorský, Šille, Trubač) a košickej Fakulty umení Technickej univerzity, predovšetkým Katedry výtvarných umení a intermédií (Dovičáková, Vasilko, Zelinka, Žáková).“

Na základe istých príbuznosti umeleckých prístupov a spôsobov uvažovania sú výtvarné diela autorov/-riek na výstave delené do troch nosných blokov:

I. Extrovertné maliarske pole – premietanie do súčasnej maľby globálneho sveta masmediálnych informácií, politicko-sociálnych otázok, vstup počítačových dát a manipulácií, kritické reflektovanie dneška a pod. (M. Blažo, M. Černušák, L. Dovičáková, E. Šille).

II. Vnútorný svet maľby – introvertná línia maľby, skúmanie vlastného média  a jeho jazyka; vzťahovanie sa  k dejinám umenia; materiálové a priestorové vykročenie z tradičnej obrazovej kultúry

a pod. (M. Blažo, F. Demeter, R. Podhorský, J. Vasilko).

III.  Rozbitá schránka telesnosti – vo sfére sochy ide o „rozptýlené“ pole modelovania prístupov v priestore – od sochy, objektu k inštaláciám a prostrediam; fragmentárnosť a tvarový morfing sochárskej formy; príklon k figurálnosti a telesnosti atď. (V. Frešo, M. Kvetan, M. Trubač, J. Zelinka, V. Žáková).