TZ: 28. Mezinárodní bienále grafického designu Brno 2018

Brno světovým centrem grafického designu / Moravská galerie v Brně / Brno / 11. 5. – 26. 8. 2018

Jak jste se orientovali, když jste byli na úřadě nebo v nákupním centru? Vybavíte si logo svého zaměstnavatele? A jak se vám čte tento text? Všechny příklady mají jedno společné – grafický design. Moravská galerie už po osmadvacáté představuje to nejlepší, co vzniklo v tomto rychle se vyvíjejícím odvětví za poslední dva roky na právě zahájeném Bienále Brno 2018. Jeho hosty budou i ikony českého grafického designu, ke kterým patří Aleš Najbrt či František Štorm. A Bienále se vydá i do terénu: na procházky do centra města s komentáři o designu brněnských podniků.

28. Mezinárodní bienále grafického designu Brno 2018

11. 5. – 26. 8. 2018

Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14

Kurátoři: Kreativní skupina OKOLO (Matěj Činčera, Jan Kloss, Adam Štěch)

Od založení bienále v roce 1964 se mnohé změnilo, ale pro všechny ročníky platí, že se tu setkávají díla, názory a trendy grafického designu ze všech koutů světa a formují se zde směry jeho budoucího vývoje. Hlavním cílem 28. ročníku je poukázat na zásadní fenomény oboru a představit je tak, aby byly přínosné pro zasvěcené a „čitelné“ pro laiky.

Pojetím tohoto ročníku klademe důraz na celkovou srozumitelnost, kterou sledujeme nejen

v koncepci jednotlivých výstav, ale i celkovém vizuálním stylu bienále, který je záměrně zpracován jednoduše. V současné době často vizuální stránka zcela potlačuje obsah sdělení

a působí nečitelně. My bychom se chtěli navrátit ke kořenům. Jsme přesvědčeni, že grafický design je především služba, má předat informace a zároveň lahodit oku.“ osvětluje svůj přístup kreativní skupina OKOLO.

Nového směřování bienále si cení ředitel Moravské galerie Jan Press: „Letošní ročník pod ideovým vedením kurátorů OKOLO souzní se strategií prezentace designu v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Chtěli bychom, aby návštěvníky nebyli jen grafičtí designéři

a oboroví studenti, ale také kreativní firmy sídlící v Brně a samozřejmě laická veřejnost, která si stále více uvědomuje, že kvalita veřejného prostředí s přítomností grafického designu úzce souvisí.“, doplňuje Press.

Do nejprestižnější části Bienále Brno 2018, Mezinárodní soutěžní přehlídky, se letos zařadilo mnohem více prací než v letech minulých. Odborná porota hodnotila hned 300 projektů od 169 autorů. Velkou cenu 28. mezinárodního bienále grafického designu Brno 2018 – Cenu ministra kultury České republiky získalo britské studio OK-RM (Oliver Knight & Rory McGrath). Dle mezinárodní výběrové poroty, která cenu uděluje, jsou projekty předložené studiem OK-RM mistrně pojaté a jednoduše provedené. Seznam oceněných i s jejich pracemi najdete v příloze č. 1.

Výrazným vstřícným krokem pro návštěvníky letošního ročníku je soustředění celého bienále do budovy Uměleckoprůmyslového muzea. Zájemci najdou soutěžní přehlídku i doprovodné výstavy na jednom místě a celá prezentace je tak mnohem kompaktnější.

Bienále už tradičně nabídne i řadu doprovodných výstav, kromě zmiňovaných osobností grafického designu to budou nezávislé časopisy, grafická scéna města Porto nebo méně známá oblast motion designu aneb jak to vypadá, když grafický design ožívá. Více informací o doprovodných výstavách najdete v příloze č. 2.

Nedílnou součástí bienále jsou také doprovodné programy – odborné mezinárodní sympozium, které se bude odehrávat 11.–13. května v Univerzitním kině Scala, přednášky designérů, projekce filmů s plakáty Aleše Najbrta na Scalním letňáku, Pecha Kucha Night nejen

o vizuálním smogu našich měst, příměstský tábor a letní workshopy pro nejmenší nebo tzv. retail stezka, která provede návštěvníky centrem města a upozorní na pozitivní i negativní příklady interiérového a grafického designu. Pestrý doprovodný program vznikl za podpory kanceláře náměstka primátora města Brna pro oblast Smart City Jaroslava Kacera:

Snažíme se podporou doprovodného programu letošního Bienále otevřít otázku kvality veřejného prostoru ve městě Brně a poukázat tak na důležitost jeho kultivace. Chceme vyzdvihnout příklady dobré praxe a poukázat i na nedostatky. To, jakým způsobem vnímáme veřejný prostor, ve kterém se denně pohybujeme, významně ovlivňuje kvalitu našeho života.“, doplňuje Jaroslav Kacer.