TZ: Třetí ročník festivalu Norma bude maratonem divadelně-hudebních vjemů

Třetí ročník festivalu Norma bude maratonem divadelně-hudebních vjemů / Galerie PLATO / Ostrava / 24. 10. 2017

Festival autorského divadla a současného umění Norma se letos vrací do prostoru Dolu Hlubina v Dolní oblasti Vítkovic. Nabitý program třetího ročníku bude zhuštěný do jediného dne 3. listopadu. Norma se letos dramaturgicky zaměří na přesahy k hudbě, nejdůsledněji k dílu skladatele Franze Schuberta. Program zahrne šest představení včetně dvou oceněných. Vrcholem bude performance polského souboru Teatr Dramatyczny ve Wałbrzychu pro dvanáct účinkujících a smyčcový kvartet. Festival pořádá galerie současného umění PLATO Ostrava a pražské divadlo Studio Hrdinů.

Norma, která spojuje autorské pohybové a činoherní divadlo s výtvarným uměním, se vrací do Dolu Hlubina po dvou letech. Loni se konala v bývalém hobbymarketu Bauhaus, který PLATO využívá pro své projekty. Letos se budou představení odehrávat hlavně ve Starých koupelnách a od 16.30 do půlnoci vytvoří tematické pásmo, jen s krátkými přestávkami. „Bude to maraton divadelně-hudebních vjemů, který přinese ojedinělý a intenzivní zážitek,“ řekl dramaturg Normy a umělecký ředitel Studia Hrdinů Jan Horák.

V letošní dramaturgii je zřetelná linie variací na dílo Franze Schuberta, s nimiž se diváci setkají hned třikrát – v představení Síla zvyku brněnského HaDivadla, v multimediální performanci Erlkönig digital skladatelky Natálie Plevákové a v romantické kompozici Schubert Teatru Dramatyczného ve Wałbrzychu, který s ní loni zvítězil v Krakově na prestižní přehlídce současného polského divadla The Divine Comedy.

Kromě tří variací na Schuberta nabídne Norma performanci Pitch choreografa a tanečníka Jana Bárty, který festival zahájí. Autorkou další performance Vitální dialog je Vladimíra Večeřová, která ji vytvořila přímo na míru Normy. Stejnou výzvu v rámci této dramaturgické linky letos přijala i N. Pleváková. Třetí výraznou ženskou osobností festivalu je Tereza Hradilková se svým tanečním sólem Švihla – vítěznou performancí České taneční platformy 2017.

Po celou dobu festivalu se budou v kinosále budovy Cineport promítat prezentace performancí konaných v PLATO. Doprovodný program zahrne i afterparty s DJkou – Natálií Plevákovou, která se bude konat v kavárně Maryčka po jejím závěrečném představení.

Vstupenky na jednodenní festival jsou již v prodeji přes GoOut. Celodenní vstupné stojí 350 korun; studenti, učitelé, senioři a držitelé průkazů ZTP a ZTP/P zaplatí 250 Kč. Vstupenky na jednotlivá představení za 100 / 180 Kč budou k prodeji na místě – v kavárně Maryčka. Festival se koná ve spolupráci s Provozem Hlubina a je finančně podporován Ministerstvem kultury ČR. V příštím roce se bude Norma konat opět ve dvou dnech.

Norma se tradičně soustředí na autorské divadelní projekty, které vypovídají o trendech a tématech evropských tvůrců napříč generacemi i žánry. Festival je syntézou divadla a výtvarného umění jak v divadelních inscenacích, tak v performancích. Toto spojení je oboustranně přínosné: konceptuální umělci překračují hranice výtvarného umění přirozeně a divadlo je pro ně výzvou; divadelníci se mohou naopak jejich přesahy inspirovat.

Více informací:

www.festivalnorma.cz

www.plato-ostrava.cz

www.studiohrdinu.cz

PROGRAM NORMY 2017

Jan Bárta: Pitch

16.30, Staré koupelny: Denní klub

Choreograf a tanečník Jan Bárta si ve své performanci klade otázky po možnostech vnímání, pozorování a soustředění. „Inspiruji se převážně tím, že člověk je čím dál tím víc nucen k rozšiřování svého vnímání. Zvyšuje tím intenzitu podnětů, které musí vnímat najednou, a to často ve velice krátkém časovém úseku. Čím více se ovšem snaží o jasné a zřetelné uchopení více podnětů současně, tím méně se na ně soustředí. Dochází k přehlcení, a tím následovně ke snížení rozpoznávacích schopností…“, míní autor. Bárta je mimo jiné spoluzakladatel kreativního a produkčního sdružení CreWcollective, které Norma představila loni.

http://festivalnorma.cz/jan-barta-pitch/

HaDivadlo: Síla zvyku

17.15, Staré koupelny: Hudební klub

„Tragikomedie“ rakouského skandalisty Thomase Bernharda (1931–1989) spadá do okruhu jeho her, v nichž akcentuje téma umělecké tvorby, touhy po dokonalosti a nemožnosti jejího dosažení. Cirkusový principál Caribaldi autoritativně ovládá svou zuboženou suitu obsesivní potřebou dovést k dokonalosti Schubertův kvintet Pstruh. Interpretace režisérského tandemu Jan Horák a Michal Pěchouček tato témata akcentuje, ale zároveň bernhardovský dramatický záměr postupně relativizuje a reinterpretuje.

http://festivalnorma.cz/hadivadlo-thomas-bernhard-sila-zvyku/

Vladimíra Večeřová: Vitální dialog

19.15, budova Cineport: sál Druhé patro (2. patro)

Absolventka Ateliéru nových médií na AVU zkoumá, jak lze vyjádřit empatii, solidaritu a přátelství řečí těla, pomocí jeho znaků a beze slov. Práce Večeřové vznikají téměř vždy v autorské dvojici – ve Vitálním dialogu ji a Zuzanu Kriskovou doprovází ještě dvě dívky z voltiže. Výchozím momentem performance je totiž stylizované video natáčené při výcviku voltiže, které vede k dalším volným asociacím. Výsledný tvar komponuje autorka jako obraz, nebo spíše prostorovou sochu-instalaci.

http://festivalnorma.cz/vladimira-vecerova-vitalni-dialog/

Tereza Hradilková: Švihla

20.00, Staré koupelny: Hudební klub

Choreografka a tanečnice konfrontuje extrémní fyzickou akci s osobní potřebou dostat se blíž sám k sobě a ke své podstatě. Nápad tanečního sóla vznikl při práci na filmu Beating natáčeném v pražském boxerském spolku Palaestra. „Fascinovalo mě, jak boxeři skáčou přes švihadlo. Líbila se mi lehkost, se kterou se pohybovali, rytmus, který střídali, pohyb rukou a nohou, který byl sám o sobě tancem. Nadchly mě i různé varianty skoků a přeskoků. Perlou navíc byl pro mě zvuk švihadla, který tento pohyb doprovází,“ vysvětluje autorka, jejíž představení získalo letos ocenění Taneční inscenace roku.

http://festivalnorma.cz/tereza-hradilkova-svihla/

Teatr Dramatyczny ve Wałbrzychu: Schubert

21.00, Staré koupelny: Taneční sál (1. patro)

Romantická kompozice pro dvanáct performerů (herci souboru a senioři z univerzity třetího věku) a strunný kvartet bude vrcholných představením Normy. V hravé poctě Schubertově genialitě hrají hlavní roli jeho hudba i životní příběh. Z pódia zazní jeho nejslavnější skladba Smrt a dívka, se současným komentářem polského skladatele Wojteka Blecharze. Východiskem této „schubertiády“ jsou těla a značný smysl pro humor všech účinkujících. Čtyři skladby pro kvartet v živém provedení vyznačují čtyři části představení, které odhaluje to, co je skryté, ostudné, smyslné a nepochopitelné.

http://festivalnorma.cz/teatr-dramatyczny-ve-walbrzychu-schubert-romanticka-kompozice-pro-dvanact-ucinkujicich-a-smyccovy-kvartet/

Natálie Pleváková: Erlkönig Digital

23.00, Staré koupelny: Denní klub

Skladatelka Natálie Pleváková ukončí Normu noční multimediální performancí, kterou vytvořila přímo pro festival společně s VJ Janem Matýskem. Projekt volně reaguje na Schubertovo dílo. Studentka Multimediální kompozici na hudební fakultě JAMU v Brně aktuálně zkoumá východiska elektronické hudby ve světě hudební klasiky a hledá jejich společné jmenovatele. Její tvorbu prostupuje zdánlivá chaotičnost, kterou nazývá digitálním narativem. Společně s Matýskem jsou praktikanty digitálního romantismu. Díky efemérnosti a fluiditě digitálních médií zabředávají do konverzací s bytostmi, jejichž existence je podmíněna právě mediální realitou.

http://festivalnorma.cz/natalie-plevakova-erlkonig-digital/

Doprovodný program

16.30 – 00.00, budova Cineport: Promítací sál

Po celou dobu festivalu se budou promítat prezentace performancí konaných v PLATO.

23.30, kavárna Maryčka

Afterparty s DJkou – Natálií Plevákovou.