Top5týdne 14. 2. 2017

Národní galerie a spolupráce s Thyssen Bornemisza Art Contemporary, oznámení vystavujících na bienále v Benátkách, Metropolitní muzeum zpřístupnilo online své sbírky, extremisté zničili výstavu kyjevského Visual Cultural Research Center a cenu Roswithy Hafmann získal Hans Haacke.

1/ NG a spolupráce s TBA21

Memorandum zaručující pětiletou spolupráci galerie podepsal Jiří Fajt s ředitelkou nadace s Thyssen Bornemisza Art Contemporary (TBA21) Francescou von Habsburg. Nadace se již 15 let věnuje podpoře experimentálního a nekonvenčního současného umění a ve svých sbírkách má díla Olafura Eliassona, Ernesta Neta, Aj Wej-weje či Ragnara Kjartanssona. Podrobnosti k plánované spolupráci, která je součástí změn NG pod vedením Jiřího Fajta, budou sděleny 16. února při příležitosti Grand Opening NG.

2/ Benátské Bienále zná vystavující

Letos v létě proběhne v Benátkách již 57. ročník Bienále – letos v podtitulem Viva Arte Viva a vedením Christine Macel. Ta nespojila letošní přehlídku s žádným velkým tématem, ale s umělci jako takovými – bienále má být o nich, pro ně a s nimi. Mezi vystavujícími nepřekvapí jména jako Olafur Eliasson, Frances Stark nebo Alicja Kwade, představí se i vítěz ceny Marcela Duchampa Kader Attia, z mladší generace pak například Rachel Rose nebo Agnieszka Polska. Česko bude zastupovat Luboš Plný zabývající se především art brut ve spojení s psychologií a lidskou tělesností.

3/ Sbírky MET online

Metropolitní muzeum v New Yorku se již několik let soustavně věnuje zpřístupňování svých sbírek a publikací online a zdarma. Nyní přikročilo k dalšímu kroku – reprodukce téměř 400 tisíc děl na internetu nabízí ke stažení ve vysoké kvalitě k volnému použití. Podobnou praxi již zavedla například londýnská National Gallery nebo Rijksmuseum v Amsterodamu, MoMA zase nabízí fotografie dokumentující všechny výstavy instituce. Tuzemské instituce dosud tuto mezinárodní praxi nenásledují.

4/ Poškození výstavy v kyjevském VCRC

V Kyjevě působící Visual Cultural Research Center podporované rakouskou Erste Foundation bylo minulý týden terčem útoku maskovaných pravicových extremistů. Důvodem byla kontroverzní výstava mladého anarchistického umělce Davida Tschitschkana, který se v projektu The Lost Opportunity zabývá nenaplněným potenciálem Maidanu a kritikou ukrajinského nacionalismu. Za svou práci byl označen za služebníka separatistů a hlásnou troubu Moskvy. Galerie se rozhodla výstavu v neděli znovuotevřít ve stavu částečné destrukce jako reflexi současné společenské situace na Ukrajině.

5/ Cena Roswithy Hafmann pro Hanse Haackeho

V Zurichu udělovanou cenu Roswithy Hafmann, která je udělována od roku 2001 jako pocta dlouhodobě výjimečně tvořícím umělcům, získal Hans Haacke. Porota ocenila především kontinuální snahu o reflexi společenských témat skrze provokativně laděná umělecká díla. Kolínský rodák Haacke působil od 60. let v New Yorku, kde se věnoval konceptuálnímu umění, později však i land-artu, malbě a kolážím. Častým terčem jeho kritiky skrze umění je institucionální propojení kultury a nemorálního byznysu sponzorstvím.


Foto: 1: Salmovský palác; 2: Luboš Plný, Rodina (2007); 3: Andrea Mantegna, Klanění pastýřů (1450), MET

Matěj Kruntorád | Narozen 1986, vystudoval dějiny umění na Masarykově univerzitě v Brně. Věnuje se památkové péči (stavební průzkumy v Národním památkovém ústavu v Brně, teorie a dějiny restaurování) a uměleckohistorické topografii (v Ústavu dějin umění Akademie věd). S Artalk.cz spolupracuje od roku 2009.