Artalk.cz

TZ: Tomáš Absolon a Cezary Poniatowski

Tomáš Absolon a Cezary Poniatowski / Penmanship / Galerie Kvalitář / Praha / 16. 12. 2016. – 17. 2. 2017

madrugada-iii-120cm-90cm-oil-on-canvas-2016

Tomáš Absolon a Cezary Poniatowski: Penmanship

Vernisáž: 15. 12. 2016 v 19 hodin
16. 12. 2016. – 17. 2. 2017

Výstava s názvem Penmanship představuje tvorbu dvou malířů, Tomáše Absolona a polského autora Cezaryho Poniatowského. Spojujícím momentem v tvorbě obou autorů je způsob zacházení s obrazem podobný komponování plakátu a jeho estetice. V jejich díle se mísí obrazové motivy, typografie i dekorativní prvky.

Název výstavy, Penmanship, je do českého jazyka překládán jako kaligrafie, umění krásnopisu. Oba autoři ve svém díle rádi využívají písmo, které různým způsobem variují a začleňují do výsledného obrazu. “Význam tohoto slova je však obecnější, opírá se o rukopis jako o vyjádření určité personality a odlišnosti.” vysvětluje kurátorka výstavy Monika Čejková. U Absolona si můžeme tohoto trendu všimnout především v jeho obrazech, inspirovaných například bary na Mallorce, kde v současné době žije. Momentálně dokonce pracuje na novém, autorském fontu. “Snažím se vyhýbat surreálnosti tím, že nad věcmi přemýšlím jako nad plakáty. Tyhle pravidla mi pak dávají určité limity.”, popisuje své pojetí Absolon.

Cezary se inspiruje v poněkud jiném prostředí. V jeho obrazech nalezneme odkazy na počítačové programy z devadesátých let, včetně typických grafických prvků – šachovnice, elipsy nebo vlnovek. Pro tvůrčí podněty jde ale i mnohem dál, když v jeho díle nalézáme motivy bájného Minotaura, který představuje alegorii na odcizení v dnešní společnosti. Jeho výraz ale vždy zůstává výrazově strohý až surový s jasným odkazem k ilustraci. „Písmo nebo typografie v mých obrazech někdy představuje nihilistický, kýčovitý komentář k situaci, ale také se stává, že se scénou na obraze neexistuje žádná jasná souvislost.“ říká polský umělec.

Obliba typografie a písma je patrná u celé generace umělců. V jejich dílech nalezneme stopy po rychlém provedení připomínají automatické psaní nebo bezvýznamné čmárání (Ostrowski, Maikovska) podobně jako šmouhy po prstu při přejíždění plochy chytrého telefonu, či malování štětcem v grafickém programu (Meisenberger, Brätsch). Tomáš Absolon a Czezary Poniatowski se na výstavě Penmanship představují jako autoři s různorodými východisky, jejichž tvorba však nese společný moment a to způsob zacházení s obrazem podobný komponování plakátu a jeho estetice.

Společná výstava v galerii Kvalitář je první ze série prezentací mladých, zahraničních umělců.

Cezary Poniatowski ( *1987, Olsztyn, Polsko )

Studium na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych ve Varšavě

Žije a pracuje ve Varšavě

Tomáš Absolon ( *1987, Uherské Hradiště )

Studium AVU, Ateliér kresby / škola Jiřího Petrboka

Žije a pracuje na Mallorce

O Kvalitáři

Kvalitář je unikátní prostor v centru Prahy, který razí myšlenku, že jednotlivé složky umění se mají doplňovat a fungovat společně. Prezentuje aktuální umělecké trendy, prodává české výtvarné umění, realizuje architektonické projekty pro náročnou klientelu, nabízí původní nábytek od předních osobností designu a disponuje odborníky, kteří rozumí současnému světu umění. Podobný koncept reprezentuje v České republice jako jediný.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *