TZ: Art-Brut-All

Kateřina Barabášová, Josef Bolf, Pavel Forman, Tjasha Chus, Paweł Jarodzki, František Kowolowski, Szymon Lubiński, Petr Lysáček, Bastiaan Maris, Barbora Maštrlová, Tomáš Mitura, Petr Motyčka, Jiří Petrbok, Lyube Petrov, Marek Schovánek, Helena Sequens, Adam Stanko, Jiří Surůvka, Marek Škubal, Ivana Štenclová, Jindřich Štreit, Dan Trantina, Niko Tsetskhladze, Jan Vytiska, Krzystof Walaszek, Iliko Zautashvili / Art-Brut-All / pevnost Josefov / 10. – 13. 8. 2016

Art-Brut-All

10. – 13. 8. 2016

pevnost Josefov (Josefov u Jaroměře)

Kurátoři výstavy: Pavel Forman a Jan Melena

K výstavě vyjde tištěný katalog, do kterého napíše úvodní slovo Tomáš Pospiszyl

Výstava proběhne v rámci hudebního festivalu Brutal Assault

První ročník výstavy Art-Brut-All se uskuteční v rámci hudebního festivalu Brutal Assault, jedné z nejprestižnějších metalových přehlídek na světě. Letošní ročník festivalu, jehož fanoušci přijíždějí z celého světa, opět láká na více než stovku kapel všech metalových žánrů. Tato zajímavá symbióza (výtvarné umění a metal) by neměla skončit poslední den festivalu. Organizátoři plánují dlouhodobější spolupráci, výstava bude putovat po střední Evropě. Výstavy Art-brut-all se zúčastní téměř tři desítky výtvarníků z České republiky, Německa, Holandska, Polska, Gruzie a Slovinska.

Metalová hudba vytvořila velmi konzistentní a zajímavou kulturní scénu. Tato scéna má svá vizuální specifika, svou vlastní poetiku. Existuje celá řada součaných umělců, kteří používají podobné principy v tvorbě jako metalové kapely, podobnou estetiku, jejich výstup je stejný, podobný… má stejný názor. Tento výstavní projekt má následující ambici: ukázat, že současný „metal“ může být velmi zajímavě propojen s výtvarným uměním.

Název výstavy je slovní přesmyčkou, která výchází z názvu festivalu (Brautal Assault) a zároveň poukazuje na termín, který se užívá pro neškolené umění, pro umění v surovém stavu (Art Brut) – tedy Art-Brut-All. Vše může být brutální, neškolené, v surovém stavu. Stejně jako metal, stejně jako výtvarné umění. Název výstavy nám umožňuje číst celý projekt na více rovinách, nahlížet jej z více úhlů.

Vystavující autoři:

Kateřina Barabášová, Josef Bolf, Pavel Forman, Tjasha Chus, Paweł Jarodzki, František Kowolowski, Szymon Lubiński, Petr Lysáček, Bastiaan Maris, Barbora Maštrlová, Tomáš Mitura, Petr Motyčka, Jiří Petrbok, Lyube Petrov, Marek Schovánek, Helena Sequens, Adam Stanko, Jiří Surůvka, Marek Škubal, Ivana Štenclová, Jindřich Štreit, Dan Trantina, Niko Tsetskhladze, Jan Vytiska, Krzystof Walaszek, Iliko Zautashvili

www.brutalassault.cz

Další informace:

„Současné výtvarné umění nemá rádo vnitřní prožitek a přímo nenávidí patos. Patos jsme si jednou provždy spojili s ideologií. Ať už s barokní, nebo jednou z těch, které nám nabídlo dvacáté století velmi bohaté na příšliby nových společenských uspořádání. Přehrabávání se v národních (regionálních) mytologiích vedlo ke znovu uctívání kultů. Kultů po generace velmi zkreslených, násilných a z dnešního, politického pohledu, nekorektních. Hrdinové s meči a kladivy by se měli vyvolávat velmi opatrně.

Samotná estetika těchto hrdinů a hrdinek je vnímána jako pokleslý žánr. Buď je převyprávěna v naivních pohádkách, plakátech, komixech nebo (ne)překroucena k politickému užití. Mnohokrát už zpívali o hrdinech v souladu s režimem. Mnohokrát také zpívali proti.

Metal může být symbolem buranství, může být také ironickým pohledem na svět. Může být subkulturním znamením. Může být životním stylem ale i únikem. Je spojen s jistou generací a estetikou. S heavy metalem je spojen nepřehlédnutelný teatrální vizuální jazyk, který je současným uměním opomíjený, málo citovaný a ještě méně oblíbený. Může být machistický, feministický… v každém případě je agresivní. A poetický.

Příliš mnoho let uplynulo od romanticky zamlžených hradů, královen, kněžen a víl, o nichž psali bratři Grimmové, které maloval Caspar David Fridrich a malíři viktoriánské Anglie, a se kterými koketoval Karel Hynek Mácha. Výmluvný havran Poeův. Death, Doom, Power, Trash, Gothic… Metal se většinou vyhýbal módním a intelektuálním vlnám a všemožným (hip) trendům. Patetické nasazení, kterému chybí cynický vtip a sebeironický nadhled se těžko marketingově prodává. Zůstává proto autentický.“

Pavel Forman