TS: Ján Hrčka

Ján Hrčka / Legendy z podtácku / kurátor: Jakub Hvězda / Galéria Čin Čin, Bratislava / 12. 4. o 18.00 h

Legendy z podtácku

Dosavadní tvorba Jána Hrčky by se dala rozdělit zhruba do dvou výrazně oddělených poloh, propojených společnými znaky, jako je např. sklon k monochromii a formální redukci nebo primární důraz na malířské kvality – s níž velmi obratně zpracovává zvolený námět v obraze. Obrazy první skupiny jsou založeny na zobrazení konkrétního motivu v jeho typickém expresivním výrazu s důrazem na strukturu a materiál malířských prostředků. Motivem, který zpracovával a varioval pro tuto výstavu, se mu stal pivní podtácek. Zvolený námět, který na první dojem působí dosti banálně, nám prezentuje s ironickým podtextem – kde se zabývá jeho kulturně-společenskou historií. Podtácek se na výstavě stává doslova legendou,  která nám poodhaluje příběh těchto „hraček“ štamgastů. Je to především osobní výpověď a zároveň malířský výzkum. Malíř klade důraz na hloubku, bohatost prožitků a schopnost předat tyto prožitky dál. Autorova malířská výpověď zrcadlí společenský vývoj pivních tácků s ironicko-kritickou nadsázkou. Na vystavených formátech je patrná určitá grotesknost, která ilustruje příběhy jednotlivých tácků. Tvorba je pro Hrčku nutnost se vyjádřit a malba je jazyk – prostřednictvím něhož nachází slova. Ján Hrčka „píše“ svoji povídku o pivních táccích skrze malbu. Podobnost jeho prací s anticipačním momentem lidského zacházení s pivními tácky se nachází v soudobé městské kultuře. Klade si otázku, kam až se do dnešního dne dostala „pivní kultura“. Určitá neobratnost jeho děl vyznívá jako obratnost, s jejíž pomocí nám poodhaluje něco, nám mnohdy neviditelné. S touto formou kriticky parafrázuje úpadek typické „pivní kultury“ u nás.

Žádná lyrizující křehkost či jemnost! Tvorba Jana Hrčky působí daleko syrověji a útočněji -podobně jako první „pratácky“, které bývaly často odbarvené do tmavě ruda nebo tmavě zelené a nepůsobily zrovna hygienickým dojmem. Většinou byly vlhké, hostily celé kolonie bakterií a nevábně zapáchaly. Atmosféru hospodského prostředí, která je v dílech též patrná, velmi dobře dokresluje celkový výraz výstavy. Odhaluje nám pravý a jediný význam pivních podtácků, s kterými zachází jako s legendou.  V bezprostřední surovosti malířského gesta se odehrávají autorova vlastní mikrodramata, která se snaží diváka  vyprovokovat k aktivní spolupráci při dotváření konečné vize z celkového vizuálního dojmu výstavy.

Ján Hrčka patří k nejmladší generaci, která aktivně prezentuje svou tvorbu na Slovenské výtvarné scéně i v zahraničí. Jeho počátky jsou spjaty se studiem na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě, konkrétně v ateliéru Prof. Ivana Csudaie. Též je členem malířského kolektivu BAnda, který svá díla aktivně prezentuje na Slovenské i České umělecké scéně. Neméně důležitá je i jeho hudební činnost, sám hraje na bicí a figuruje jako zpěvák v několika punkových kapelách.