TZ: Jakub Schikaneder

 Jakub Schikaneder / Od svědectví k obrazovému snění / Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně / Zlín / 25. 2. - 3. 5. 2015

Jakub Schikaneder: Od svědectví k obrazovému snění 25. 2. – 3. 5. 2015

1. podlaží budovy 14

Kurátorka: Pavlína Pyšná

Výstava sleduje malířskou cestu jednoho z nejvýznamnějších a nejosobitějších umělců působících na pražské výtvarné scéně přelomu 19. a 20. století. Základ pro její přípravu vyšel ze sbírkového fondu Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně, v němž se nachází pozoruhodná kolekce obrazů připisovaných Jakubu Schikanederovi. Protože se tato plátna z důvodu realizace nové stálé expozice neúčastnila poslední reprezentativní přehlídky umělcova díla uspořádané v roce 2012 v Národní galerii v Praze, rozhodla se zlínská galerie pro jejich prezentaci v rámci ucelenějšího přehledu malířovy tvorby a ve světle současných poznatků. Je nutné zdůraznit, že výstava nezahrnuje všechny vrstvy v autorově díle, ačkoliv stěžejní momenty připomenuty jsou. Soubornou přehlídku znemožňuje již samotný fakt, že význačné obrazy ve sbírce Národní galerie v Praze tvoří součást její stálé expozice a jsou proto pro krátkodobé výstavy nedosažitelné.

Kolekce obrazů v péči Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně se vztahuje k několika důležitým okruhům Schikanederovy tvorby, rozvíjeným v období od osmdesátých let 19. století až do druhého desetiletí 20. století. Nejstarší dílo tohoto souboru, Žena loupající brambory (1887), náleží k námětově sourodé skupině prací, jejichž pojetí určuje sociálně zaměřený realismus. Aktéry těchto obrazů jsou ženy v nelehkých životních podmínkách, zachycených zcela bez příkras v zemitých tónech barev. Od izolované postavy směřuje Schikanederovo dílo následujícího desetiletí k malbě souzvuků světel a barevných tónů. Nejdříve se objevují v pracích věnovaných krajině, jež stejně jako lidská postava prochází celým umělcovým dílem. Sledovanou problematiku malíř důsledně rozvíjí po roce 1900 v pražských sceneriích, nejpočetnější a sběratelsky nejatraktivnější oblasti své tvorby. Významné zastoupení má ve zlínské kolekci obrazem Ulice s drožkou (1900-1910) a volněji na ni navazuje plátno Dívka před domem (1910-1915). Malířovy motivy z Prahy nejsou věrným zachycením konkrétních míst, i když reálný základ nepopírají. Spojují se v nich hluboké vjemy, představy a vzpomínky vázané k rozmanitým částem města, již nevratně zmizelým v dynamickém tepu nové doby. Vedle městských krajin se v malířově tvorbě let 1910 až 1915 do popředí dostávají pohledy do intimního prostoru interiérů. Motivy loučení a očekávání prochází také poslední tvůrčí etapou v umělcově díle, kterou iniciovaly cesty na severní pobřeží Německa a ostrov Helgoland. I navzdory tomu, že tyto námětové oblasti své zastoupení ve zlínské sbírce postrádají, stávající soubor na svém významu neztrácí. Přináší řadu důležitých pohledů na zásadní momenty Schikanederova uměleckého přednesu, vedeného od realistického svědectví a sociální kritiky až k obrazové lyrice čerpající ze vzpomínek a snění. Pavlína Pyšná kurátorka výstavy

Doprovodný program:

24. března 2015 v 17.00 hodin proběhne komentovaná prohlídka s kurátorkou výstavy Pavlínou Pyšnou

14. dubna 2015 v 16.00 hodin komentovaná prohlídka s kurátorkou výstavy Pavlínou Pyšnou