TZ: Grey Gold. České a slovenské umělkyně 65+

Grey Gold. České a slovenské umělkyně 65+ / Dům umění města Brna / Brno / 30. 4. - 3. 8. 2014

Grey Gold. České a slovenské umělkyně 65+

Zahájení výstavy se koná 29. 4. v 18 h, uvede Terezie Petišková, ředitelka Domu umění a kurátorky Vendula Fremlová, Anna Vartecká

Radim Hanousek (saxofon) a Lucie Vítková (akordeon, zpěv) - improvizace v expozici

Dům umění, Malinovského náměstí 2

Marie Blabolilová, Klára Bočkayová, Marie Filippovová, Eva Fuková, Milota Havránková, Dagmar Hochová, Inge Kosková, Alena Kučerová, Markéta Luskačová, Adéla Matasová, Daisy Mrázková, Eva Cisárová-Mináriková, Věra Nováková, Ludmila Padrtová, Dana Puchnarová, Jitka Svobodová, Adriena Šimotová, Daniela Vinopalová-Vodáková, Jana Želibská

Výstava seznamuje diváka se současnou tvorbou českých a slovenských umělkyň, které začínaly na kulturní scéně po druhé světové válce a v padesátých a šedesátých letech 20. století. Představované autorky spojují začátky v ještě československém socialistickém státním zřízení, pojí je celoživotní úsilí o udržení a rozvoj moderní kultury i příslušnost k prvním genderově emancipovaným generacím. Svým působením nezištně a netendenčně formovaly podmínky profesionalizace žen-umělkyň, které dnes považujeme za samozřejmé. Mnohé z nich se významně podílely na budování českého a slovenského vysokého uměleckého školství, zejména po roce 1989.

Název Grey Gold si kurátorky výstavy vypůjčily z mezinárodního evropského prostoru, kde je sousloví používáno jako metafora moudrosti, zkušenosti, zralosti, jedinečnosti, kontinuity či hodnoty. Výstava ukáže různorodou skladbu děl: tvorbu, která souvisí s počátky konceptuálního uvažování v českém výtvarném umění, ale často stojí na práci s materiálem, fotografie soustřeďující se na zachycení pohybu a okamžiku nebo na objevování jedinečnosti v prosté všední skutečnosti. Představí také intermediální instalace a objekty.

Projekt výstavy se postupně rodil od roku 2012 na Fakultě umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem ve spolupráci s Domem umění města Brna. Nápad na jeho uskutečnění vznikl jako potřeba vymezit se vůči stereotypům moderního uvažování, které přetrvávají v obecně pěstované a nikdy nekončící honbě za tzv. novým a mladým. Výstavě předcházel dvouletý seminář na ústecké fakultě, který se zabýval úlohou kreativity v pozdním věku ženy.