Mírný posun jinými slovy

Jen kousek od sebe v samotném srdci Brna probíhají dvě komorní výstavy – nepříliš obvyklé, s minimalisticky pojatým výstavním prostorem i cenou vstupného. Co se stane, když doplníte metalovou skupinu System of a Down slovenskou lidovkou? Jak může vypadat výstava fotografií bez hmatatelných adjustovaných fotografií? Odpovědi hledejme v Pražákově paláci Moravské galerie v Brně a v Galerii G99 Domu umění města Brna.

Atrium Pražákova paláce MG zaplňuje jen pár televizních obrazovek, CD přehrávačů a změť černých kabelů. Mírným posunem ho totiž narušila Sláva Sobotovičová. Tato osobnost česko-slovenské umělecké scény, známá svými videoperformance, bourá zinscenovanými akcemi zažité standardy běžného každodenního života, aby poukázala na jejich nesmyslnost, strojenost. A tak sice pozorujeme dívčí kapelu pantomimicky hrající na neexistující nástroje, snad i cítíme rytmus jejich hudby, ale ve skutečnosti žádnou neslyšíme. Kromě němého koncertu nám autorka (už opravdu) k poslechu předkládá notoricky známou skladbu kapely System of a Down ve spojení s úryvky lidových písní či mírný posun od hraní ke zpěvu a od zpěvu k recitaci. Přítomnou realitu posunula až na hranici neskutečna, když umístila živý stromek v květináči před projektor promítající na stěnu přelet hejna ptáků umocněný reprodukcí ptačího zpěvu. Jedna z televizních obrazovek nevisí tradičně na stěně. Je položená na podlaze a zachycuje koruny stromů, které tak autorka posunula z nebeské výše až na zem. Jiná televize zase zachycuje pohled na přírodní zeleň narušený projíždějícím autem. Až k velkolepé tichosti přírodní oázy tak Sláva Sobotovičová posunula oslnivý, sterilně bílý výstavní prostor.

Nedaleko od Pražákova paláce v Domě pánů z Kunštátu hostí Galerie G99, zaměřená na tvorbu mladých autorů, vizuální koncepci Jiřího Thýna. Absolvent ateliéru fotografie na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze zkoumá ve svých cyklech možnosti fotografie, kdy jeden záběr dává nahlédnout z různých pohledových úhlů, aniž by se změnil jeho obsah. Proces tvorby rozkládá na jednotlivé elementy a poskytuje návštěvníkovi pohled do „zákulisí“ vzniku konečné fotografie vybráním nejpřesnějšího zachycení onoho obsahu. Thýn často své dvourozměrné dílo doplňuje objekty, a tak ve dvou nevelkých místnostech Galerie G99 přítmí protkává dvě identické instalace tvořené knihami s příběhem Alenky v říši divů, vázami s živými květinami a panely, na kterých se míhají promítané fotografie – na každé z nich tentýž obsah pojatý „jinými slovy“.

A co že mají obě výstavy společného? Krom malé výstavní plochy i jeho minimalistické pojetí. Nenajdeme zde obrazovými rámy zahlcené stěny ani prostředí narušené nadmírou objektů. Jen pár audiovizuálních zařízení a drobné trojrozměrné akcenty umocněné působením světla. Ve vzdušně svobodném prostoru uprostřed neutuchajícího městského ruchu tak můžeme meditovat nad Mírným posunem každodenní reality, Jinými slovy nad odlišným úhlem pohledu na ni.

______________________________________________________________

Sláva Sobotovičová: Mírný posun / Moravská galerie: Pražákův palác / Brno / 20. 10. 2011 – 15. 1. 2012 Jiří Thýn: In other words / Dům umění města Brna: Galerie G 99 / Brno / 9. 11. – 4. 12. 2011