Skúmať vývoj vzniku

Koncepčná tvorba Petra Demka sa rozhodne odlišuje svojími tvorivými postupmi a myslením. Prístup, akým odkrýva nápady a zhmotňuje svoje sochárske materiály v unikátne kúsky, upevňuje presvedčenie, že jeho umelecké smerovanie ide správnou cestou. Prešovský rodák, ktorý vyštudoval sochársky ateliér u Jana Ambrůze v Brne obohacuje svojou tvorbou nielen brnenskú scénu.

V jeho dielach sa stretáme s jednoduchosťou a čistotou, ktorú uplatňuje aj v hľadaní nových sémantických možností. Je v nich cítiť autorov skutočný záujem o priestor, strohosť a rešpekt k skúmanému oboru. Experimentuje s charakteristickými črtami minimalizmu, pohráva sa prestavbou prístupov a redukciou formy na podstatné prvky. Zreteľne vyjadruje myšlienky v práci s priestorom, v ktorom vystavuje. Vytvára inštalácie evokujúce odklon od tradičných hodnôt sochárstva. Zdroje, z ktorých Demek čerpá, sú predmety integrované v priestore, v ktorom sa každodenne pohybujeme. Tieto prvky sú normálne predmetom našej ignorácie a úmyselného nevšímania. Charakteristickou vlastnosťou je tiež špecifický výber materiálu inšpirovaný industiálnymi priestormi, priemyselnými budovami a mestskou štrukúrou. Predmety sú však zbavené tvarovej minulosti, oprostené od pôvodnej geometrickej formy a transformované do umeleckých diel.

Objekty nám pripomínajú produkty vystrihnuté zo strojárskeho katalógu. Použitím kovových pilín, olejnatého povrchu, izolačnej pásky a zvarovaných konštrukcií vytvára modelové inštalácie, ktoré považuje za zásadné pri vnímaní sochárskeho objektu. Každý z nich sa stáva významovým útvarom, ktorý demonštruje všeobecne platné normy a vecnosť stanovených javov. Sústredené skúmanie subjektívnych vnemov dodáva jeho práci sofistikované riešenia, akými sú objekty pevne zasaditeľné do galerijného priestoru. Časť vystavovaných diel sa dostáva do konečnej fázy až autorovým „podpísaním“ na mieste.

V práci Druh-Druhy mu ide o zmenu kontextu vecí ich premiestnením. Predmety inštalované v priestore sa zdajú byť ľahko zaraditeľné, avšak pravá podstata je v hľadaní cesty k odhaleniu. Zdanlivo identifikovateľné „súčiastky“ nás nabádajú k porozumeniu jazyka a materiálov použitých na komunikáciu. Nesúvisiace s umením transformuje Peter na minimalistické tvary s preddefinovanou minulosťou. Objekty zbavené úžitkovej hodnoty prehodnocuje a mení pomocou spájania, ohýbania a kotvenia uhlov. Nové spôsoby tvorby kladú dôraz na materiálovú štruktúru a dej odhaliteľný práve v spolupráci s priestorom. Mimo funkčnú stránku dbá na metódy a výsledok svojej práce. Inštaláciou vytvára individuálny priestor obnažený priemyslom a sochovým minimalizmom.

Prístup k jednotlivým prvkom vyvoláva v čitateľovi intuitívnu úlohu skúmať vývoj vzniku. Formou argumentácie konštruuje zodpovedateľné otázky, ku ktorým podáva odpoveď prostredníctvom symbolickej interaktivity s divákom. Komunikáciou nastavuje limity a hranice, pevne konceptovateľné, zasaditeľné do priestorovej procesuality. Obmedzuje pohyb v galérii, čím koordinuje výstavný proces a tiež slobodné myšlienkové pochody. Pohráva sa s diváckou nevedomosťou a pozornosťou. V komunikačnom priestore, ktorý však vytvára, fungujú vzťahy s divákom.

V svojej tvorbe realizuje podobnú premenu prenosu do galerijného priestoru ako Duchamp. Proces utvárania je v postupe vzniku a kontraste kombinovaných metôd a materiálov. Predmety vizuálne pretvorené ako podľa návodov majú za sebou radu správnych postupov. Vyjadrujú vzťahy fixne stanovené spoločenskými situáciami, v súlade s analogickým myslením a induktívnymi postupmi. Tvorba je uvádzanie, vyvodzovanie známeho k neznámemu, prístup od celku k jednotlivosti. Vysvetluje nám identické znaky prvku v štádiu bezprostrednej jednoduchosti a vecnosti spotrebovateľného materiálu. Následne definuje ich charakter vo fázi produkčného vývoja konceptuálnej tvorby. Necháva sa viesť interaktivitou, avšak nie v úplnej množine kinetického umenia. Ťaží z tejto formy, ktorú dokáže presmerovať k svojim potrebám.

Je obdivuhodné ako dokáže Peter Demek umocniť aktivitu diváckeho vnímania, sprevádzať ju priestorovou a myšlienkovou postprodukciou vedúcou k iniciačnému výkladu. Aj keď neuplatňuje všeobecne platné postupy k spracovateľnosti a prenesiteľnosti obsahovej stránky diela, kontroluje svoj pohyb myšlienok, ktorý si dokáže obhájiť.

______________________________________________________________

Peter Demek: Druh-Druhy / Galerie OFF/FORMAT / Brno / 15. 1. - 19. 2. 2013

______________________________________________________________

foto: Dalibor Borovec