Proběhne Konference Kámen, město, papír pořádaná GHMP

TZ:  22. 5. 2024 proběhne v Praze v Domě U Kamenného zvonu Konference Kámen, město, papír – Res publica. Komemorativní díla současnosti

Galerie hlavního města Prahy pořádá konferenci o komemorativních dílech ve veřejném prostoru, která vznikla v době porevoluční. Skrze vybrané příspěvky se bude konference Res publica tázat, jaká témata, události a osobnosti je potřeba připomínat ve veřejném prostoru 21. století. Konferenční příspěvky byly vybrány skrze open call, momentálně je otevřena registrace pro posluchačstvo skrze tento formulář. Konference je určena pro kunsthistoriky*čky, památkáře*ky, aktivisty*ky, architekty*ky, vetřelce a volavky, predátory a plameňáky, ale i širokou veřejnost.

22. 5. 2024, 9–17 h / Praha, Dům U Kamenného zvonu

Jedním z inspirativních příkladů v našem uvažování o proměnách pomníků je Dům matky a Dům syna od Johna Hejduka, který dnes stojí na Alšově nábřeží. Plastiku, která byla inspirována básní Davida Shapiro Pohřeb Jana Palacha (1969), věnoval autor Praze a československému lidu v roce 1991. Tato ikonická dvojice objektů původně nebyla zamýšlena jako pomník, ale jako autonomní umělecké dílo bez vzpomínkové funkce. Přesto byly původní modely House of the Suicide a House of the Suicide Mother z roku 1991 v rámci revitalizace nábřeží v roce 2015 převedeny do trvalé podoby jako pomník Janu Palachovi, který studoval na nedaleké Filozofické fakultě.

„Porevoluční pomníky představují příklady umělecké tvorby ve veřejném prostoru, na kterých se dají dobře ukázat střety zájmů a nutnost komunikace mezi jednotlivými činiteli, kteří vstupují do procesu výběru, tvorby a osazení pomníků. Musí mezi sebou jednat tvůrci děl, magistrát, urbanisté, Národní památkový ústav a konečně i Galerie hlavního města Prahy, která má mnoho pomníků ve své správě. Musíme vnímat názory jak odborné veřejnosti, tak laické společnosti. Konference by mezi nimi chtěla otevřít důstojnou diskuzi a zhodnotit aktuální situaci,” komentuje dramaturgii konference Marie Foltýnová, kurátorka a vedoucí Oddělení správy veřejné plastiky GHMP.

Proměny statusu děl, jejich možné „zpomníkovatění“ či uvažování o jejich trvanlivosti a o osobách či momentech, na které vzpomínají, nás vedou k mnoha otázkám. Jaká je geneze a okolnosti jejich vzniku? Jaký je v současnosti systém zadávání a umisťování nových pomníků ve veřejném prostoru? Co by se s pomníky mělo stát, pozbydou-li své politické či společenské relevance? Proč si pod pojmem „umění ve veřejném prostoru“ představíme hlavně pomníky? A proč česká společnost pomníky – od těch uctívajících významné osobnosti, oběti národních a globálních tragédií, po lokální pocty slavným rodákům – tak zbožňuje?

Konference se uskuteční 22. května 2024 v Domě U Kamenného zvonu, Staroměstské náměstí 13, od 9 do 17 hodin.

Harmonogram dne:
9:00–9:15 – úvodní slovo
9:15–9:40 – Osamu Okamura – Nemonumentální monumenty: případové studie dobré domácí praxe
9:40–10:05 – Marian Zervan – Pomník a pamätník v silovom poli súčasnosti
10:05–10:30 – Julie Motyčka – Nespatřené?

pauza – 15 minut

10:45–11:10 – Mária Jančová – Dekonštrukcia (dočasnej) monumentality – Naratívnosť nemonumentálnosti
11:10–11:35 – Monika Mitášová – Od objektu a miesta k prostrediu pamäte?
11:35–12:00 – Miloš Krčmář – Pomníky Velké války a jejich funkce v 21. století

12:00–12:30 – diskuze
12:30–13:30 – oběd

13:30–13:55 – Ondřej Šefců – Atrakce, nedorozumění a fenomény ve veřejném prostoru
13:55–14:20 – Ján Kralovič – Studené bozky: socha ako objekt nacionálnej a erotickej vášne
14:20–14:45 – David Seidler – Mezi abstraktním a explicitním: pozice monumentu po 1989 v kontextu prostředí

pauza – 15 minut

15:00–15:25 – Magdalena Hladká – Památník Tomáše Bati ve Zlíně: Místo, které provokuje
15:25–15:50 – Jana Farská Hájková – UMĚNÍ NA DOTEK: Liberecké sochy ve městě, neokázalé památníky a jejich historické kořeny
15:50–16:15 – Esther Hyhlíková & Matěj Žabčík – Pomníky budování Brna

16:15–16:45 – diskuze