Myslím, že sme v peknej prdeli…

"Slovensko je podľa mňa, čo sa týka povedomia o súčasnom umení, na tom v Európe asi najhoršie." tvrdí umělec a galeriesta Viktor Frešo v rozhovoru s Jakubem Králem o současné slovenské scéně.

Obyčejně je, myslím si, snad ve všech zemích světa - tedy alespoň v těch civilizovanějších - cítit silný antagonismus a rivalita mezi hlavním městem a zbytkem státu. Je tomu nějak podobně i na Slovensku? Určite áno, ale v zásade sa nejedná o nič, čo by nebolo prirodzené a štandardné. Myslím, že ani jedna scéna, ani žiaden umelec nepociťuje reálne následok tohto javu.

Jaká je situace a pozice současného umění mimo hlavní město – Bratislavu? Jaká jsou jeho ostatní centra? Na túto otázku nedokážem odpovedať, nezaujíman sa o to. Som lokal-patriot, a to, či v Nitre sa im darí, alebo nie, je mi rovnako jedno, jak či je v Gruzínsku centrum súčasného umenia, haha… Opakujem, tu je situácia zúfalá. Tu sa poväčsinou premieľa neustále závesný obraz zľava zprava. Keď nefungujú inštitúcie, ako môže fungovať scéna. To je ruka v ruke.

V jakém stavu je pak na Slovensku obecné povědomí o současném umění a jeho podobě? Slovensko je podľa mňa, čo sa týka povedomia o súčasnom umení, na tom v Európe asi najhoršie. Nechcem urážať náš národ, ale kultúrnosť a umelecká inteligencia nám nie je vlastná. Myslím, že sme v peknej prdeli.

Proč konkrétně si to myslíte? Pretože nemáme relevantné kultúrne inštitúcie, nie sme schopní urobiť medzinárodné výstavy a podpora našej kultúry zo štátu je úplne nulová. Pokiaľ prihliadnem k tomu, že sú medzi nami ešte aj ala kurátori, ktorí namiesto toho, aby sa otvárali svetu a novým spôsobom myslenia, sa uzatvárajú do svojich malých organizovaných cirkevných zoskupení a kamarátšaftov. O ich fundovanosti vyjadrovať sa a komentovať súčasné umenie ani nehovoriac.

Jaké u vás existují ceny pro současné umělce mimo Cenu Oskára Čepána, která se do jisté míry dá označit za ekvivalent naší Ceny Jindřicha Chalupeckého? Žiadne, na čo. Nám stačí jedna cena a aj tá nemá kredit. My sme národ, ktorému bohato stačí jedna cena, a tie privátne ceny komerčných bánk nepovažujem za ceny. Ako VÚB Maľba atd. - to sú naozaj smiešne polopokusy tváriť sa trendovo a získavať nových klientov na hypotéky a zbierať za lacný peniaz obrazy.

Co si pak myslíte o asi nejprestižnější ceně pro mladé slovenské umění – o Ceně Oskára Čepana? Mám pocit, že je to skoro zbytočná aktivita. Jednak z toho okrem pár tisíc euro a výletu do New Yorku nič nie je, a za ďalšie to vyhrá buď študent, alebo neznámy umelec, alebo sračka, čiže pre mňa tá cena žiaľ už kredit nemá.

Jaký je vztah současného umění a slovenské politiky? Například v Česku, zdá se mi, že mizerný – viz. Kaplického knihovna, nebo Entropa, s níž máte ostatně taky osobní zkušenost. Aký pán, taký krám - to isté a myslím, že ešte horšie jak u vás. Hanba.

Jako galerista také určitě máte přehled o sféře soukromých galerií. Je z komerčního hlediska o současné umění zájem? Jaká je vlastně na Slovensku situace na trhu s výtvarným uměním? Závesný obraz je top komodita, nič iné. Záujem je vždy - aj v Somálsku, ale to nijak nerieši situáciu na scéne. To si veľa umelcov a teoretikov žiaľ neuvedomuje.

Podle toho, co říkáte, tedy asi slovenské galerie např. o koncept příliš velký zájem nemají. Už vlastně výše zmiňujete neustálé přemílání závěsných obrazů. Jak se tedy živí umělci, kteří se klasické malbě nevěnují? Musí prodávat v zahraničí, živí se jinak? V Čechách to nie je o nič lepšie, z konceptu tiež žije málo umelcov, ale predsa určite viac jak u nás. Toto sú diela, ktoré by mali nakupovať veľké inštitúcie, ktoré tak nečinia, čiže sa tým pádom živia rybolovom, alebo jedia hlinu, prípadne v reklamke. A zabudol som, veľka móda je byť pedagógom, keď nemám talent, tak som aspoň pedagóg.

Ve svých odpovědích jste velmi kritický. V podstatě tu není žádná pozitivní. Věříte vůbec v lepší budoucnost? Samozrejme, ale lepšia budúcnosť nesúvisí s umením, umenie si ide svojou cestou. Časom sa vždy niekam umiestni a nejako pomenuje, ale všetko ide do prdele – ekológia, financie - prečo by nešlo do prdele umenie. Normálna vec, som optimista, ale vidím realisticky, že to je v prdeli a bude horšie. Amen.

______________________________________________________________

MgA. Viktor Frešo (*1974 v Bratislavě) Mezi lety 1999-2001 studoval v ateliéru sochařství u Jozefa Jankoviče a Jána Hoffstädtera na bratislavské Vysoké škole výtvarných umění. Později (v letech 2001-2005) přešel do Prahy na Akademii výtvarných umění, kde studoval nejdříve malbu u Vladimíra Skrepla a následně nová média u Michaela Bielického. Ve své práci se věnuje konceptuálnímu sochařství, instalacím, malbě a od roku 2007 provozuje galerii Kressling Gallery v centru Bratislavy. Společně s Erikem Binderem pracuje pod pseudonymem BinderFreš. Žije a tvoří v Bratislavě.

foto: viktorfreso.com