Chiméra v kinech Aero

Chiméra v kinech Aero

Alice Rohrwacher se po úspěchu snímků Zázraky a Šťastný Lazzaro vrací do prosluněných toskánských luk i se svým třetím snímkem Chiméra. Magická mozaika o lidských tužbách, hledání a vlastních chimérách měla svou světovou premiéru na loňském festivalu v Cannes, kde se setkala s velmi pozitivním přijetím. V hlavní roli tajemného Angličana září Josh O’Connor, který je českým divákům známý především jako princ Charles ze seriálu Koruna. Deník Guardian označuje film za „křiklavou, bouřlivou a romantickou fantaskní komedii,“ magazín TheWrap o něm mluví jako o „delikátním obrazovém potěšení ve snoubení s filozofickým zázrakem o nepoznatelnosti času.“ S Angličanem, partou vykradačů hrobů a matkou klanu v podání Isabelly Rossellini se budou moci diváci setkat díky distribuční společnosti Aerofilms již 16. května.

Ve světě mezi živými a mrtvými

Chiméra je pomyslným završením filmové trilogie, kterou věnovala italská režisérka svému rodnému kraji. „Tam, kde jsem vyrůstala, bylo běžné slýchat příběhy o tajných nálezech, vykopávkách a záhadných dobrodružstvích. Blízkost posvátného a profánního, smrti a života, mně výrazně formovala,“ říká o dospívání v prosluněném Toskánsku dvaačtyřicetiletá tvůrkyně. „Proto jsem se nakonec rozhodla natočit film, který vypráví mnohovrstevnatý příběh o vztahu mezi dvěma světy, mrtvých i živých. Poslední část triptychu, která se soustředí na otázku, jak naložit se svou minulostí,“ dodává ke své inspiraci a poeticky zakončuje svou úvahu. „Jak říkají někteří vykradači hrobů – u nás jsou to mrtví, kteří nám dodávají život.“

Filmová magie prosluněné Itálie

Snímek výrazně skrze práci s různými druhy filmového materiálu a jejich specifickými formáty zosobňuje několikero tváří rozpálené italské krajiny. 35 mm zastupuje fresky v místních kostelech a ilustrace v pohádkových knihách, Super16 mm přenáší diváka do centra dění a oslav a 16 mm zobrazuje poznámky psané tužkou na okraji knih a místních kronik. „V Chiméře jsem se pokusila splést velmi nesourodé nitky jako v orientální tapiserii. Snažila jsem se hrát si s tématem filmu, zpomalovat, zrychlovat, zpívat, proklamovat, naslouchat. Především jsem se ale v mozaice snažila najít příběh jednoho člověka, symbolizujícího neštěstí, tragikomičnost a násilnost lidstva,“ popisuje svou filmovou mozaiku, kterou budou moci diváci zhlédnout v kinech od 16. května, její autorka.