TZ: Bývalý hobbymarket tentokrát jako výzva pro berlínský Ensemble Mosaik

Bývalý hobbymarket tentokrát jako výzva pro berlínský Ensemble Mosaik / PLATO Ostrava / Ostrava / 4. 10. 2018

Aktuální berlínskou hudební scénu představí ve čtvrtek 4. října v 19 hodin v PLATO Ensemble Mosaik. Koncert Sound-Light-Space Organisms je sestaven na míru náročné akustice bývalého hobbymarketu Bauhaus, ve kterém ostravská městská galerie sídlí. Koncert slibuje i vizuální zážitek, protože soubor hodlá do svého vystoupení zakomponovat scénické prvky. Stejně jako na prvním koncertu třídílného cyklu bude mít posluchač možnost volně procházet rozlehlým prostorem.

Jeden z nejzajímavějších nezávislých souborů současné hudby v Německu Ensemble Mosaik oslavil v loňském roce dvacáté narozeniny. V centru jeho zájmu stojí kombinace akustických nástrojů s digitálními technologiemi a elektronickými nástroji a osobitou složkou jeho vystoupení bývá využívání scénických a vizuálních prvků v kontextu konkrétní koncertní situace. To se projeví také v programu vybraném pro PLATO. Každá skladba bude pracovat s odlišnými světelnými atmosférami, každá bude adaptována na akustická specifika Bauhausu.

Pro koncert v PLATO byly vybrány skladby pěti mladých autorů působících na berlínské hudební scéně. Kromě běžného nástrojového obsazení zazní také editované nahrávky vlaků, digitálně modulované zvuky violoncella a v roli nezastupitelných nástrojů se projeví světelné reflektory. Divák a posluchač bude mít zároveň možnost procházet volně prostorem a nechat na sebe hudbu působit v různých zvukových i vizuálních podmínkách.

Když PLATO obnovilo v dubnu letošního roku svou činnost v bývalém hobbymarketu, otevřela se jeho kurátorům a dramaturgům nejen příležitost, jak nově pojmout galerijní zázemí, a k experimentům na poli uměleckých forem, ale také rozměrný prostor haly se zcela specifickými akustickými vlastnostmi. Hudební dramaturgie PLATO tak byla postavena před výzvu pojmout jev, který bývá zpravidla důsledně potlačován, jako unikum, které hudebníkům nabízí tvůrčí potenciál k využití.

„Je třeba připomínat, že naše aktivity vychází z hraničních poloh mezi soudobou hudbou a sound artem – protože nás nezajímá pouze zvuk, ale také jeho architektonický kontext. Akustický i vizuální prostor je pro interprety výzvou, přenáší důraz z časové roviny hudby, na zvuk jako důsledek prostoru, ve kterém je utvářen.“, říká o cyklu jeho kurátor Daniel Brożek, polský hudební kurátor a teoretik, kterého PLATO získalo pro spolupráci na hudební dramaturgii. Hudební dramaturgii PLATO určuje snaha doplnit místní kulturní scénu o rozměr, se kterým se posluchač, kromě festivalů Ostravské dny nebo večery Bludného kamene v GVUO, potká v Ostravě jen výjimečně.

čt 4.10.2018

PLATO (Janáčkova 22, bývalý Bauhaus) v 19 hodin

Berlínský Ensemble Mosaik jako příklad toho nejzajímavějšího z německé hudební scény. Elektroakustický dialog s prostorem bývalého hobbymarketu.

Program:

Joanna Bailie: Trains (2014) pro violoncello a nahrávku

Kaj Duncan David: Loops and atmospheres (2017) pro housle, klávesy a světla

Rama Gottfried: prototype 1, 2011 (2011/2015) pro violoncello, perkuse a elektroniku

Johan Svensson: Down (2012) pro housle a elektroniku

Sarah Nemtsov: White eyes erased (2014/2015) pro klávesy a perkuse

Hrají: Ensemble Mosaik (Berlín)

Chatschatur Kanajan, housle

Mathis Mayr, violoncello

Roland Neffe, perkuse/bicí

Ernst Surberg, klávesy

Dramaturg: Daniel Brożek

Ensemble Mosaik, založený v roce 1997, patří mezi nejzajímavější nezávislé soubory současné hudby v Německu. Jeho specializovaný repertoár zahrnuje většinou kompozice zkomponované souboru na míru. Zajímá se o směry, které rozšiřují novou hudbu například o konceptuální umění, performance, hudební divadlo, digitální média či post-internet. http://www.ensemble-mosaik.de/

Daniel Brożek, polský hudební kritik, redaktor magazínu o soudobé hudbě Glissando a autor blogu Canti Illuminati. Je jedním z kurátorů wrocławského festivalu Survival Art Review. Spolupracuje s výzkumným studiem v oblasti sound-artu na univerzitě ve Wrocławi. Žije a pracuje ve Wrocławi.

Projekt byl podpořen Česko-německým fondem budoucnosti.