TZ: Úspěch Čechoslováků na EXPO 67 připomene Moravská galerie v Brně

Úspěch Čechoslováků na EXPO 67 připomene Moravská galerie v Brně / Moravská galerie v Brně / Brno / 23. 11. 2017

Výstavu Paneland v Uměleckoprůmyslovém muzeu doprovodí expozice, která se vrací k významnému úspěchu československého pavilonu na Světové výstavě v Montrealu v roce 1967. Název Automat na výstavu evokuje jeden z nejvýraznějších atrakcí pavilonu – Kinoautomat, první interaktivní zařízení na světě, jehož průvodcem byl herec Miroslav Horníček. Výstava se do Brna přesouvá z Chebu, kde ji nedávno představilo Retromuseum.

AUTOMAT NA VÝSTAVU. ČESKOSLOVENSKÝ PAVILON NA EXPO 67 V MONTREALU

Kurátorky výstavy: Daniela Kramerová, Terezie Nekvindová

Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14 (Camera)

11. 2017–18. 3. 2018

Slavnostní zahájení: 23. listopad 2017, 19 hodin

Expo 1967 (dle oficiálního názvu International and Universal Exposition), bylo neúspěšnější světovou výstavou v historii. Vidělo ji více než 50 milionů návštěvníků, přičemž československý pavilon byl pátý nejnavštěvovanější. Pozornost přitáhl například Třebechovický betlém, gotické malby nebo kolekce českého skla. „Hlavním úkolem expozice bylo představit Československo jako moderní socialistický stát s bohatou historií i živou kulturou,“ tvrdí spolukurátorka výstavy Daniela Kramerová.

Československý pavilon si získal mezinárodní uznání odborníků také pro velmi kvalitní provedení výstavnických expozic, jež sloužilo dokonce jako vrcholný příklad výstavnictví své doby. To dokládá

i třetí ročník bienále grafického designu v Brně, jehož tématem se stalo právě výstavnictví.

Z československé prezentace se však dochovalo jen velmi málo hmotných exponátů, na brněnské výstavě tak bude expozice představena hlavně prostřednictvím skic, modelů či fotodokumentace zachycující výstaviště, náš pavilon i jeho současný stav na kanadském ostrově Newfoundland. Přesto se podařilo představit i část montrealské kolekce skla a šperků ze sbírek Moravské a Slovenské národní galerie či monumentální kinetický objekt Jiřího Nováka z Alšovy jihočeské galerie. Zajímavým doplněním bude laserová a zvuková intervence architekta výstavy a umělce Pavla Sterce.

Úvodní „black box“ odkazuje k potemnělým sálům montrealské expozice a stejně tak i k mezinárodně ceněným audiovizuálním exponátům“, dodává Pavel Sterec.

K výstavě Automat na výstavu vyšla stejnojmenná odborná publikace, která je první monografií čs. pavilonu na Expo 67. Autoři příspěvků se zaměřili na kritické zhodnocení československé účasti prostřednictvím problematiky výstavnictví, architektury, audiovizuálních exponátů nebo otázky česko-slovenských vztahů. Vydalo ji GAVU Cheb a Akademie výtvarných umění v Praze.