Top10léta 2017

1/ Nové nákupy a akvizice ve státních galeriích

Největší nákup současného umění za několik posledních let uskutečnila Národní galerie. Za mimořádnou dotaci 18 milionů korun zakoupila díla Magdaleny Jetelové, Gerharda Richtera, Kateřiny Šedé nebo Josefa Bolfa. Dvoranu paláce Kinských by měl v budoucnu zdobit obří lustr z jízdních kol od Aj Wej-weje. V nákupu děl Kateřiny Šedé NG předběhla londýnskou Tate Modern, která o díla konceptuální umělkyně stojí již delší dobu. České umění 2. poloviny 20. století chce nakupovat Východočeská galerie v Pardubicích, která na svůj záměr získala milion korun od kraje. Použije je například pro nákup děl Vojmíra Vokolka.

2/ Mánes krvácí – akce skupiny Bolt 958

"Věříme, že město by si mělo vážit starých tradic, chtít, aby byla zachována prestiž této budovy, a nenechat ji kolemjdoucími vnímat jako reklamní výkladní skříň," uvedla aktivistická skupina Bolt 958, jejíž členové vylili do Vltavy z terasy Mánesa kbelíky s jasně červenou barvou. Budovu provozuje Nadace českého výtvarného umění, následovnická organice Fondu českého výtvarného umění, a čelí za svou výstavní (ne)strategii dlouhodobé odborné kritice. Již loni skupina přetřela na červeno kyvadlo na Letné, čímž mu navrátila podobu od autora Vratislava Nováka. Protest upozorňoval na zneužití díla pro reklamu.

3/ Návrat Mariánského sloupu na Staroměstské náměstí?

V centru Prahy bude možná již příští rok stát kamenná kopie raně barokního mariánského sloupu, který vytvořil sochař Jan Jiří Bendl roku 1648 jako poděkování Panně Marii za obranu města před švédskou protestantskou armádou. Sloup byl zbořen roku 1918 jako symbol rakouské a katolické nadvlády nad českými zeměmi. O jeho obnovu se od sametové revoluce snaží spolek, který má všechny části díla připraveny k opětovnému osazení. Rozhodnutí o umístění stavby vydal v červenci pražský stavební úřad a postavení kopie sloupu již zdánlivě nic nebrání. Akce má však celou řadu odpůrců napříč odbornou i laickou veřejností.

4/ Protest proti odvolání ředitelů galerií na Ústecku

Ústecký kraj odvolal ke 30. září několik dlouholetých ředitelů výstavních institucí v kraji – ředitele Oblastního muzea v Chomutově, muzea v Děčíně a galerií v Litoměřicích, Mostě a Lounech. Kraj vypsání nových výběrových řízení ospravedlnil nutností změny ve směřování institucí, jaké ty změny mají být však nespecifikoval. Odpor odborné veřejnosti vyústil k podání petice, v níž se Rudolf Prekop z FAMU podivuje především nad vypovězením smlouvy A. Štefančíkové ze znovuotevřené Galerie Benedikta Rejta v Lounech. K otevřenému dopisu kritizujícímu postoj kraje se pak přidali například rektoři AVU a VŠUP.

5/ Ministerstvo zahraničí zrekonstruuje ambasádu v Berlíně

Ještě loni neměla unikátní budova od manželů Machoninových svou budoucnost jistou. Ministertvo zahraničí reálně pracovalo s variantou postavit ambasádu novou. Stavba, postavená v 70. letech, byla koncipována pro 300 zaměstnanců, dnes jich zde pracuje pouze 35 a budova je z větší části nevyužitá. Proti plánům klenot brutalismu zdemolovat se ohradila nejen česká, ale i německá odborná veřejnost. V poslední době však byly potvrzeny plány ministerstva budovu nebourat ani neprodávat, ale zrekonstruovat pro potřeby velvyslanectví.

6/ Objevení soch v jindřichohradeckém farním kostele

Koncem června zveřejnila českobudějovická diecéze zprávu, že v oltáři kostela Nanebevzetí Panny Marie byly při velikonočním úklidu nalezeny sochy Krista, evangelisty Jana a apoštola Jakuba ze sousoší Olivetské hory. O sochách není žádná zmínka v chrámovém mobiliáři, jejich nález byl proto pro farnost překvapením. Památkáři se v současnosti zabývají otázkou datace soch. Díla by mohla pocházet z období pozdní gotiky nebo novogotiky.

7/ Velké přehlídky

V průběhu letních měsíců byly zahájeny nebo naopak zakončeny velké mezinárodní přehlídky umění, například Documenta Kassel s pořadovým číslem 14, Skulptur Projekte Münster, Bienále Benátky nebo Expo 2017 v Astaně. Zatímco documenta 14 se nesla v silně politickém duchu vlivem rozdvojení centra mezi Atény a Kassel, benátské bienále šlo spíše cestou divácké přívětivosti a zkoumání vnitřního světa umělců. Expo 2017 si za svůj ústřední bod vybralo budoucnost energetického průmyslu. Skulptur Projekte si jako již tradičně žádné jednotící téma nezvolilo.

8/ Přehlídky umění ve veřejném prostoru

Umění ovládlo v letních měsících veřejný prostor několika tuzemských měst. Hned dvě přehlídky se konaly v rámci hlavního města Prahy – Sculptur Line a m3 / Umění v prostoru. Zatímco sochy z přehlídky Sculptur Line zaplnily Prahu již potřetí, intermediální přehlídka m3 byla letošní novinkou. V Brně se konal šestý ročník Brno Art Open, mottem letošního ročníku bylo „báseň a pravda“. Landscape festival se po dvou ročnících v Praze a jednom v Opavě přesunul do západočeské Plzně.

9/ Snaha o záchranu ateliéru Hany Wichterlové

Rodina sochařky Hany Wichterlové se rozhodla sepsat výzvu na záchranu ateliéru, v němž slavná sochařka tvořila i žila a kterému má hrozit zbourání. Domek je již delší dobu ve špatném stavu. Příbuzní Hany Wichterlové tvrdí, že jej slíbili zrekonstruovat pod podmínkou, že městská část Praha 1 coby vlastník objekt rodině prodá; zastupitelé Prahy 1 naopak uvádějí, že pronájemní smlouva byla v roce 2016 vypovězena poté, co se o domek dlouhodobě nikdo nestaral.

10/ Úmrtí

V průběhu července opustilo českou uměleckou scénu několik významných osobností – fotograf Jan Pikous (1929–2017), historik umění a výtvarník Josef Císařovský (1926–2017) a výtvarník Karel Franta (1928–2017). Další smutná zpráva dorazila v polovině srpna z Itálie, kde po předávkování léky zemřela umělkyně Chiara Fumai.


Foto č. 1 – Josef Bolf: Dál a výš, 2017, foto archiv autora; foto č. 2 – Mánes krvácí, foto z akce skupiny Bolt 958; foto č. 3 – Staroměstské náměstí kolem roku 1900, Archiv hlavního města Prahy, sign. VIII 546; foto č. 4 – Galerie Benedikta Rejta v Lounech, http://www.ceskatelevize.cz/porady/1130393955-vizitky-ceskych-muzei-a-galerii/203562268700010-galerie-benedikta-rejta-v-lounech; foto č. 5 – Česká ambasáda v Berlíně, wikipedia commons, uživatel Jörg Zägel; foto č. 6 – Sochy Olivetské hory v Jindřichově Hradci, foto Budějckádrbna.cz; foto č. 7 – Documenta Kassel, pixabay.com, uživatel ek3100; foto č. 8 – Brno Art Open, objekt Krištofa Kintery, foto Dům umění městě Brna; foto č. 9 – ateliér Hany Wichterlové, facebooková stránka; foto č. 10 – Chiara Fumai, vimeo.com.

Matěj Kruntorád | Narozen 1986, vystudoval dějiny umění na Masarykově univerzitě v Brně. Věnuje se památkové péči (stavební průzkumy v Národním památkovém ústavu v Brně, teorie a dějiny restaurování) a uměleckohistorické topografii (v Ústavu dějin umění Akademie věd). S Artalk.cz spolupracuje od roku 2009.