TS: Poklady baroka v Krakove

Poklady baroka / Medzi Bratislavou a Krakovom /  kurátorska koncepcia Katarína Chmelinová (SNG) / Slovenská národná galéria v spolupráci s Národným múzeom v Krakove / vernisáž: 9. 2. 2017 o 18:00 h / Výstava potrvá do 23. 4. 2017

Ján Kupecký: Autorportrét. 1690 – 1700. SNG, Bratislava

Atraktívne umenie barokovej éry z prostredia súčasného Poľska či Slovenska láka tak bádateľov ako i milovníkov umenia už desaťročia. Napriek tomu je vzájomné poznanie tejto časti histórie stáročných susedov na oboch stranách prekvapivo malé. Ambíciu zmeniť tento fakt má jedinečná výstava Poklady baroka | Medzi Bratislavou a Krakovom (Treasures of the Baroque | Between Bratislava and Kraków) pripravená Slovenskou národnou galériou v spolupráci s Národným múzeom v Krakove v kurátorskej koncepcii Kataríny Chmelinovej (SNG). Otvára sa 9. 2. 2017 v Krakove a potrvá do 23. 4. 2017.

Výstava v Národnom múzeu v Krakove s takmer 150 exponátmi z viac než dvoch desiatok inštitúcií je prvou skutočne obsiahlou prezentáciou barokového umenia z územia dnešného Slovenska nielen v Poľsku, ale za našimi hranicami vôbec. Ojedinelú šancu na predstavenie týchto pamiatok v nezvyčajne veľkom rozsahu poskytla rekonštrukcia Slovenskej národnej galérie. Práve umelecké artefakty z jej fondov tvoria jadro výstavy sprevádzanej poľsko-anglickým katalógom. Aby však poľskému publiku poskytli reprezentatívny obraz vývoja barokového umenia z časti bývalého mnohonárodnostného Uhorska, boli doplnené vybranými pamiatkami z ďalších slovenských a zahraničných zbierok – štátnych i súkromných.

Jakob Bogdani: Kvetinové zátišie. Po 1694. SNG, Bratislava

V  chronologickom rámci od raného až po neskorý barok sú tu predstavené rôzne tematické okruhy. V rámci nich návštevník získa obraz o troch hlavných umeleckých oblastiach z dnešného Slovenska v 17. i 18. storočí. V prvom rade to boli Viedni blízke centrá na čele s korunovačnou Bratislavou a Trnavou, ďalej stredoslovenské banské mestá podliehajúce v tom čase rovnako priamo Viedni a tiež východ dnešného Slovenska, zvlášť historické regióny Spiš, Šariš a Abov. Výstava prostredníctvom maliarskych, sochárskych a umelecko-remeselných prác predstavuje barok v uvedených centrách spolu s kľúčovými typmi diel, ich mecénmi, známymi umelcami (napríklad Andrea Pozzo, Paul Troger, Franz Xaver Messerschmidt) aj neznámymi tvorcami.

Zámerom výstavy Poklady baroka je tiež pritiahnuť pozornosť k umeleckým väzbám oblastí dnešného Slovenska a Poľska, ktoré dodnes neboli cielene skúmané. Dôraz prezentácie je pritom položený na diela vrcholného a neskorého baroka 18. storočia, keď sa kultúrne kontakty zintenzívnili. Výstava v rozvinutej dobovej sieti migrácie umelcov i diel rozlišuje dva základné okruhy vzájomných umeleckých väzieb. Na jednej strane predstavuje ukážky špecifického výtvarného prejavu zo slovensko-poľskej pohraničnej oblasti. Tá mala v sledovanom čase odlišný charakter spôsobený najmä tzv. spišským zálohom – časťou dnešného slovenského územia daného panovníkom do užívania Poľsku. Dokumentujú ju práce umelcov ako bol napríklad Paul Gross st., Johann Szilássy, Dionysius Raissmeier alebo Johann Feeg.

Georg Raphael Donner - nasledovník: Poprsie svätého Jána Krstiteľa. Okolo 1730. SNG, Bratislava

Zároveň ale návštevník na výstave uvidí diela cudzích, najmä rakúskych a tzv. austroitalských tvorcov zvučných mien, ktorí zákazkami na územiach oboch krajín spoluformovali podobu tamojšieho barokového prejavu (Johann Kupezky, Adam Manyoki, Franz Anton Maulbertsch, bratia Palkovci, Felix Ivo Leicher a ďalší). Pre tento účel bola kolekcia slovenských pamiatok doplnená o umelecké artefakty zo zbierok rôznych poľských inštitúcii, ako aj dielami z Maďarska a z Ukrajiny. Napokon návštevník bude mať možnosť vidieť nielen známe artefakty v nových kontextoch, ale aj dosiaľ len ojedinele prezentované či verejnosti vôbec neprístupné diela z depozitárov a súkromných majetkov. Viaceré z nich boli pre potreby tejto výstavy zreštaurované.

Katarína Chmelinová, kurátorka výstavy


Zoznam galérií a múzeí

Za zapožičanie diel na výstavu a za poskytnutie reprodukčných práv ďakujeme týmto inštitúciám:

Galéria mesta Bratislavy, Bratislava

Jednotný majetkový fond zväzov odborových organizácií v Slovenskej republike – Kaštieľ Topoľčianky

Krajské múzeum v Prešove

Lviv National Art Gallery named after Borys G. Voznytskyi, Lviv

Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest

Národná banka Slovenska - Múzeum mincí a medailí, Kremnica

Muzeum Narodowe w Krakowie

Muzeum Narodowe w Warszawie

Múzeum vo Svätom Antone, Svätý Anton

Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Jakuba Apostoła w Szczyrku

Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Jana Chrzciciela w Orawce

Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Nowej Białej

Rímskokatolícka cirkev, farnosť Kežmarok

Rímskokatolícka cirkev, farnosť Sabinov

Rímskokatolícka cirkev, farnosť Štiavnické Bane

Sanktuarium Diecezjalne św. Jana Bożego. Konwent Bonifratrów w Krakowie

Slovenské banské múzeum, Banská Štiavnica

Slovenská národná galéria, Bratislava

Slovenské národné múzeum – Múzeá v Martine

Slovenské národné múzeum – Historické múzeum, Bratislava

Slovenské národné múzeum – Múzeum Betliar

Slovenské národné múzeum - Múzeum Bojnice

Slovenské národné múzeum – Múzeum Červený Kameň

Stredoslovenské múzeum v Banskej Bystrici

Szépművészeti Múzeum, Budapest

Trenčianske múzeum v Trenčíne

Východoslovenské múzeum v Košiciach

Spoluorganizátor výstavy Poklady baroka | Medzi Bratislavou a Krakovom: Národné múzeum v Krakove

Generálny partner SNG: Tatra banka, a. s.