TZ: Epos / 1967–1980

Jiří Horák, Rostislav Košťál, František Maršálek, Petr Sikula / Epos / 1967–1980 / Dům umění města Brna / Brno / 28. 9. – 13. 11. 2016

Epos / 1967–1980

Jiří Horák, Rostislav Košťál, František Maršálek, Petr Sikula

Kurátor: Pavel Vančát

28. 9. – 13. 11. 2016

Vernisáž v úterý 27. září v 18 h

Tisková konference v úterý 27. září v 11 h

Dům umění, Malinovského nám. 2, Brno

Rozsáhlá retrospektivní výstava v Domě umění města Brna znovuobjevuje legendární fotografickou skupinu Epos. Inscenované snímky brněnské skupiny, kterou tvořili Jiří Horák, Rostislav Košťál, František Maršálek a Petr Sikula, se výrazně zapsaly do dějin československé fotografie. Tvorba Eposu úzce souvisí také s brněnskou uměleckou scénou přelomu šedesátých a sedmdesátých let, mimo jiné s nastupující hereckou generací kolem Divadla na provázku. Součástí ucelené retrospektivy, jež Epos připomíná po padesáti letech od jeho založení, je i bohatý doprovodný program. K výstavě vyjde také reprezentativní publikace.

Na jaře roku 1967 založili tehdejší žáci K. O. Hrubého na brněnské Lidové škole umění Jiří Horák, Rostislav Košťál a František Maršálek skupinu Epos, o rok později doplněnou o Petra Sikulu, která během 70. let představovala nepřehlédnutelnou dominantu české fotografie. Počáteční zaměření autorů na dokumentární a krajinnou fotografii se postupně proměňovalo v aranžované formy s psychologickými a sociálně kritickými přesahy, jež výrazně ovlivňoval od roku 1969 až do své emigrace v roce 1972 „nefotografující člen skupiny“ Ladislav Plch.

Na přelomu 60. a 70. let se členové Eposu stali ústředními představiteli takzvané „nové vlny aranžované fotografie“. Dramatičnost snímků, snímaných často širokoúhlou optikou, je umocněna postprodukcí v temné komoře, zvláštní atmosféra přirozené nepřirozenosti je tvořena kombinací reportážního přístupu s vykonstruovanými alegorickými situacemi. Výjevy fotografů Eposu vznikaly povětšinou v plenéru jako inscenované děje, inspirující se v romantické malbě, symbolismu, italském neorealistickém filmu i české „nové filmové vlně“. Z dnešního hlediska cudné fotografie v sobě přitom tehdy nesly jak silný revoltující náboj, tak i na tehdejší dobu odvážné erotické náznaky. V první polovině 70. let se Epos stal zřejmě nejznámější fotografickou skupinou v Československu, ale sklízel také četná ocenění na domácích i zahraničních fotografických výstavách a salonech po celém světě. Po téměř půlstoletí se pohled na fotografie Eposu mění z přehlíženého manýrismu v zajímavé svědectví o specifické atmosféře doby i snaze radikálně vybočit z kánonu tehdejší amatérské fotografie.

Shrnující retrospektiva skupiny Epos představuje jak kolem dvou set dobových zvětšenin, tak i bohatý dokumentární materiál představující širší kulturní souvislosti tehdejší amatérské fotografie i brněnské kulturní scény. K výstavě vychází rozsáhlá monografie Eposu s texty Pavla Vančáta, Antonína Dufka, Ladislava Plcha a Michala Konečného.

Doprovodný program k výstavě:

5. 10. 17 h Komentovaná prohlídka výstavy s některými z autorů, s Ladislavem Plchem a tehdejšími členy souboru Divadla na provázku, kteří zavzpomínají na příběhy kolem fotografií, na nichž jsou zachyceni.

24. a 25. 10. Epos a film – Dvoudenní filmová přehlídka ve spolupráci s Kinem Art představí vliv filmových děl na fotografickou skupinu.

24. 10. 18 h Holubice (Fr. Vláčil, 1960, Československo), 20.30 h Sedmá pečeť (Ingmar Bergman, 1957, Švédsko)

25. 10. 18 h Slávnosť v botanickej záhrade (Elo Havetta, 1969, Československo), 20.30 h S borovou šiškou pod zády (Mikko Niskanen, 1966, Finsko)

2. 11. 17 h Komentovaná prohlídka s kurátorem Pavlem Vančátem a některými z autorů.

9. 11. 17 h Epos očima odborníků – neformální diskuse historiků fotografie: Antonín Dufek, Jan Mlčoch a Jiří Pátek. Moderuje Pavel Vančát.