TZ: Bruno a Marian Palla

Bruno a Marian Palla / Malba hlínou - klacky zubama / Dům umění města Brna / Brno / 28. 9. – 13. 11. 2016

Bruno a Marian Palla: Malba hlínou - klacky zubama

Kurátorka: Terezie Petišková

28. 9. – 13. 11. 2016

Vernisáž 27. 9. 2016 od 18 h

Dům umění, Malinovského nám. 2, Brno

Významný brněnský konceptualista Marian Palla připravil specifickou instalaci přímo pro prostor Galerie Jaroslava Krále v Domě umění. Střídají se v ní autorské malby hlínou s obrazy, které vznikly otisky slepičích běháků, a nástěnnými, tajuplně nečitelnými texty. Část výstavního prostoru uvolnil čerstvý laureát Ceny Michala Ranného také svému psíkovi Brunovi, který představí objekty tvarované zubama. Výstava Malba hlínou - klacky zubama bude zahájena 27. září a potrvá až do poloviny listopadu.

Současná tvorba Mariana Pally reaguje především na jeho osobní žitou situaci. Většinu času tráví ve svém improvizovaném letním ateliéru ve Střelicích, nedaleko od Brna, kde píše, maluje, kreslí, vytváří keramiku nebo se zabývá hudbou. K účasti na tvůrčím procesu zve také své zvířecí přátele. Zajímá se o nejobyčejnější věci života jako je hlína, klacek, zvuk, pes, slepice nebo kocourek. Zabývá se absurditou, nechá se okouzlovat paradoxem, důležitý je pro něj humor a schopnost kreativně zacházet se skutečností. Při své práci nechává značný prostor náhodě. Bezděčnost či automatismus obsažený v jeho práci ve výsledku vedou ke stále většímu prosazení organického, někdy archetypálního tvarosloví, kterým svědčí práce se zvolenými přírodními materiály a které se projevují i neustálým narušováním obvykle vnímaných mezí umělecké tvorby.

V oslavě svobodné hry se autor nebojí zajít ještě dál, když vytváří keramické podstavce pod dřevěné klacky - objekty psa Bruna, nebo když Brunův nejzdařilejší dřevěný výtvor nechává odlít do bronzu. Pallovu poctu svobodné a všudy přítomné kreativitě by bylo možné číst i jako výsměch vysoké kultuře, nebo významu, který jí je ve společnosti přisuzován. Množství možných interpretací Pallovy instalace rozšiřuje ještě další dílo, na kterém se také podílel  Bruno. Zní zde skladba pro sólovou flétnu od Georga Philippa Telemanna, kterou Bruno doprovází zpěvem a hrou na gumového kohoutka. Jemnost a kultivovanost skladby vrcholného baroka kontrastuje s domácky znějícími zvuky psího štěkotu a pískáním dětské hračky. Spojením maximálně vzdálených polarit vzniká intenzivní pocit nostalgie a zvláštního napětí. Není totiž jasné, zda se nám stýská po složité a výjimečné dvorské kultuře nebo po klidu a zázemí prostého domova.

Marian Palla (*1953) začal po absolvování Brněnské konzervatoře jako hráč na kontrabas v orchestru Janáčkova divadla, byl také pedagogem na Fakultě výtvarných umění v Brně. Vesměs je označován za konceptuálního tvůrce. Spojujícím prvkem jeho hraničních uměleckých projevů je humor a absurdní kontext, do nichž své výtvory záměrně uvádí. Dodnes je činný i v jiných tvůrčích oblastech než je výtvarná tvorba. Píše pro divadlo, prózu, zabývá se experimentální hudbou, specifickým komixem či kresleným humorem. Marian Palla se stal laureátem Ceny Michala Ranného, kterou vyhlašuje jednou za dva roky Společnost přátel MG a Moravská galerie v Brně, aby poukázala na práci výrazné umělecké osobnosti, jejíž dílo a myšlení výrazně ovlivňuje nastupující generaci umělců. Cena za osobitý přinos v oboru výtvarného uměni bude Marianu Pallovi předána 10. listopadu 2016 v reprezentativních prostorách Uměleckoprůmyslového muzea.

Doprovodný program:

12. 10. 17 h - Komentovaná prohlídka s autorem a jeho psem Brunem, po níž následuje autorské čtení.

10. 11. 17 h - Komentovaná prohlídka s autorem u při příležitosti slavnostního předání Ceny Michala Ranného. Začátek galavečera v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v 19 hod. Moderuje Adéla Elbel, součástí galavečera budou mimo jiné hudební vystoupení.  Motto: „Kdybych byl opravdu dobrý, tak o mně nikdo neví.“