TZ: Národní galerie vystavuje Rousseaua po boku slavných jmen světového umění

Národní galerie vystavuje Rousseaua po boku slavných jmen světového umění / Národní galerie v Praze / Praha / 15. 9. 2016 - 15. 1. 2017

Národní galerie vystavuje Rousseaua po boku slavných jmen světového umění

„Jakkoliv spontánní a hluboké je Rousseauovo dílo, přece (jako snad u všech lidových diletantů) milá věcnost, jež ho neopouští i při sujetech nejvíce poetických nebo fantastických, hloubka a pronikavost nazírání i jednoduché a prosté prostorové podání viděného zařazuje ho po této stránce k tradici onoho umění, jež se probouzelo na počátku století XIX.“

Josef Čapek

První výstava Henriho Rousseaua na území České republiky představuje bohatou škálu jeho tvorby v dialogu s Pablem Picassem, Fridou Kahlo nebo Josefem Čapkem. Příběh malíře, který se proslavil legendárními výjevy z džungle, aniž by kdy opustil Francii, vypráví expozice v paláci Kinských na Staroměstském náměstí. Výstavu Celník Rousseau: Malířův ztracený ráj připravila Národní galerie v Praze ve spolupráci s pařížským Musée d'Orsay a bude k vidění od 15. září do 15. ledna.

Kolem osobnosti Celníka Rousseaua panovala řada mýtů – o jeho vojenské kariéře, zaměstnání i malířských aktivitách. Označován jako nedělní malíř či samouk ve skutečnosti získával rady od akademických malířů a učil se kopírováním děl pařížských galerií. Profesionální uměleckou dráhu zahájil roku 1893, kdy opustil místo výběrčího daně. Nebyl tedy celníkem, jak naznačuje přízvisko Alfreda Jarryho. Ještě dlouhá léta po smrti kolovala legenda o Rousseauově vojenském tažení do Mexika. Vyprávění kamarádů, návštěvy botanické a zoologické zahrady či přírodovědného muzea přitom byly jedinými zdroji pro zobrazení exotických výjevů z džungle. Malíř během života nikdy neopustil rodnou zem.

„Zpočátku se publikum jeho obrazům vysmívalo, ale postupně jej začali oceňovat někteří malíři, literáti i sběratelé. Ve svých obrazech předjímal nebo řešil podobné problémy jako Paul Cézanne, Paul Gauguin, Pablo Picasso či Frida Kahlo. Jako svůj inspirační zdroj ho vyzdvihovala zejména skupina Der Blaue Reiter v čele s Vasilijem Kandinským,“ uvádí kurátorka výstavy Národní galerie v Praze Kristýna Brožová.

V českém prostředí byl Celník vnímán v průběhu času různě, důležitou roli hrál pro českou avantgardu. „V druhé polovině 20. století vznikla v duchu slavného autoportrétu představa stylizovaného, trochu podivínského umělce s baretem, který neumí příliš malovat. Rousseau se stal archetypem pro českou populární kulturu. Příkladem budiž postava z filmu Jak básníkům chutná život, kde Rudolf Hrušínský sehrál sice sympatickou, ale svéráznou postavu malíře malujícího celý rok tentýž motiv zámku,“  doplňuje Kristýna Brožová.

Expozice v paláci Kinských představuje Celníkovy slavné scény z tropického pralesa (Zaklínačka hadů, Boj tygra s buvolem, Džungle s opicemi) vedle exotických motivů Maxe Ernsta, Toyen či Emila Filly. Rousseauovy krajiny s domky, továrními komíny, stromy, rybáři a chodci (Lávka v Passy, Chodci v parku, Alej v parku v Saint-Cloud) visí vedle krajin Paula Signaca, Georgese Seurata, Kamila Lhotáka nebo Jindřicha Štýrského. Jeho ženy doplňují zase portréty Fridy Kahlo nebo Pabla Picassa. Slavný autoportrét Já, portrét-krajina, který koupila v roce 1923 československá vláda za víc jak 300 tisíc korun (na tehdejší poměry vysokou částku), na výstavě doplňují díla Jiřího Koláře a Giorgia de Chirica.

V rámci architektury výstavy z dílny Jiřího Javůrka (SGL projekt) ožije fasáda staroměstského paláce, návštěvníci cestou k pokladně projdou džunglí a ve druhém podlaží najdou kromě výstavy také kreativní studio. Tam se budou moci malí i dospělí návštěvníci obklopení zelení inspirovat, tvořit nebo se začíst do knížek souvisejících s Celníkem. Kromě tradičních komentovaných prohlídek a výtvarných dílen, nabídne doprovodných program výstavy třeba Soirée v režii současných umělců inspirované legendárním banketem uspořádaným Pablem Picassem jako pocta Henrimu Rousseauovi. Umělecký večírek se bude konat ve sklepeních paláce Kinských.

Vizuál výstavy z dílny Tomáše Machka (Side2) odvážně kombinuje motiv Celníka na pozadí Zaklínačky hadů. Zaklínačka je současně hlavní postavou připravovaného spotu (režie Marek Partyš), ve kterém se návštěvník z džungle skrze rám obrazu ocitne přímo na výstavě.

Do Národní galerie v Praze na Staroměstské náměstí se výstava přesouvá ze slavného Musée d'Orsay, kde se stala návštěvnickým hitem a patřila k nejúspěšnějším v poslední dekádě. K vidění je od 15. září do 15. ledna.