9. a 10. 9. 2015 / Den dyslexie v NG

6. ročník Dne dyslexie / Národní galerie v Praze: Veletržní palác / Praha / 9. a 10. 9. 2015

6. ROČNÍK DNE DYSLEXIE

DAR DYSLEXIE

Povzneste se nad gramatiku! Přijďte na Den Dyslexie!

Povznesme se nad gramatiku, nechme se vynést až k oblakům, abychom se osvobodili od pravopisu a byli svobodni v jiném vnímání! Oslavme tímto dyslexii jako dar na světově ojedinělém Dni Dyslexie. „Zapomeňte na pravopis, oslavte s námi Den Dyslexie!“

Workshopy s odborníky, vynálezci – tvůrci pomůcek a dys umělci přímo v prostorách Veletržního paláce Národní galerie v Praze.

Pořádá nezisková organizace Umění a věda na podporu dyslektickým dětem (www.dys.cz).

Místo a čas konání: 9. a 10. září 2015 od 10 do 19 hodin ve Veletržním paláci v Národní galerii v Praze (www.ngprague.cz).

Po celý den je pro návštěvníky akce zdarma.

DEN DYSLEXIE, který dosud neexistuje nikde ve světě, slaví jen děti v České republice.

Podařilo se nám, již tradičně, zajistit i mezinárodní účast, tentokrát opět ze Slovenska a z USA. Po celý den budou probíhat workshopy s lidmi, kteří s dyslektiky, dysgrafiky a hyperaktivitou žijí a pracují, představí se výtvarní umělci, tvůrci pomůcek, odborníci a další. Děti na workshopech získají za každý splněný úkol dárečky, vítány jsou nejen děti, ale i dospělí, rodiče, prarodiče.

Dr. Alena Kupčíková, zakladatelka Dne Dyslexie, říká: „Minulý rok jsme si uvědomili, jak je důležité tento den neoslavovat jen jeden den, ale oslavám věnovat více dní. Všichni vystavovatelé a vedoucí workshopů se Dne Dyslexie účastní dobrovolně, čímž všem velice děkuji za to, že můžeme pospolu strávit dva dny, komunikovat a pomáhat si navzájem skrze naše zkušenosti, zážitky, prožitky a vše předávat dál. Svět se mění, stává se stále více virtuálním, všichni žijeme na zdech sociálních sítí a často zapomínáme na skutečnou realitu, na to, že můžeme věci sdílet i osobně nejen pomoci tlačítka na sociálních sítích a internetu. Reálně sdílet nám pomáhají naše smysly, které nám také umožňují fungování v každodenním životě. Minulý rok se nám osvědčilo přizvat lidi, kteří mají i jiné handicapy: např. neziskovou organizaci, která pomáhá nedoslýchavým a neslyšícím. Vše je propojeno skrze zrak, sluch a hmat. Pochopením těchto propojení a souvislostí by mohla vymizet i slova, která nás nějak označují a škatulkují. A my se tak budeme moci zaměřit na to, v čem jsme každý z nás úspěšní. Žijeme v době, kdy se společnost začala značně separovat a najít dobrou školu, kde by děti byly brány takové jaké jsou, bez ohledu na jakýkoli handicap je velmi složité. Mnohdy se jeví jednodušší si otevřít školu vlastní. Všichni se uzavíráme do pomyslných bublin, v kterých žijeme, a nejde nám o to, abychom se vzájemně propojovali a sdíleli společně své myšlenky a zážitky. Právě o tom Den Dyslexie je. O to se snažíme po celou dobu konání této světově ojedinělé události a to je také naším poselstvím.“

Jiří Fajt, ředitel Národní galerie v Praze doplňuje: „Stejně jako v předchozích letech, i letos máme radost z toho, že můžeme ve Veletržním paláci hostit Den Dyslexie a být tak součástí dobré věci, která se na umění dívá tak trochu jinýma očima. Rozmanitost je totiž nesmírně důležitá, stejně jako oborová i mezioborová spolupráce, na kterou klademe stále větší důraz. Chceme, aby Národní galerie pravidelně ožívala nejen výtvarným uměním, ale třeba i smysluplnými projekty jako je Den Dyslexie.“

DEN DYSLEXIE

9. a 10. září 2015 oba dny budou probíhat v základním rozvrhu stejně.

9:30 – tisková konference 9. 9. se bude konat v prostorách akce, účastníky je možno zastihnout i během dne a to v LEVÉM KORZU VELETRŽNÍHO PALÁCE (vchod z ulice Dukelských hrdinů).

10.00 hodin – zahájení, představení všech účinkujících na workshopech

10 až 19 hodin – workshopy

Kino DYS probíhá po celou dobu konání tohoto den s filmem Dar dyslexie od J. Černého, a zahraniční film Reaching for words (Na dosah slov) od Stephanie Straussové.

6. ročník Dne Dyslexie představí mnoho nového

Kdo by nechtěl mluvit anglicky? Dagmara Rýdlová – neboli dysbaba bojuje se svou dyslexií již roky a sama vytvořila mnoho výukových pomůcek. Na Dni Dyslexie představí zcela nové bezbariérové pracovní sešity pro výuku anglického jazyka. Další pomůckou, tentokráte pro náš rodný jazyk, je aplikace Včelka, jež zlepšuje čtení a problémy s dyslexií. Spolu s Michalem Zwingrem a Michalem Hudečkem Včelku představí odbornice Renata Wolfová, která nejen, že spolupracovala na vývoji aplikace, ale je i speciální pedagožkou a odbornicí na dyslexii a dyskalkulii.

Architektura nás všechny obklopuje a aniž bychom si to uvědomovali, lidé s dysznevýhodněním velice dobře pracují s 3tím rozměrem, což nám přijde ukázat slovenská architektka Barbora Vachová. Motorika je další důležitá složka pro náš život, vnímání hmatem a pohybem představí Rudolf Kutina,

který ví, co vše dyslexie obnáší a navzdory dysznevýhodnění je ve svém oboru úspěšný. O další příběh dyslektika se s námi podělí ředitelka muzea nočníků Renata Sedláčková, jejíž workshop nebude jen o její práci, ale i o vlastní zkušenosti s dysznevýhodněním. Sluch je dalším důležitým vjemem pro čtení a mluvení, ASNEP – Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel v čele s

Marií Doležalovou nám ukážou, jaké pomůcky využívají. Dalším typem dysznevýhodnění nás provede Ing. Martina Přibylová, která se s námi podělí o zkušenosti a zážitky s dyspraxií. Jak si najít dobrou práci, jak se prezentovat a vyzdvihnout své plusy, jak správně sepsat životopis a zda při pracovním pohovoru přiznat, že jste dys? Na to vše odpoví workshop z prostředí personalistiky s Erikou Prachařovou. Z řad odborníků se nám představí Stanislava Emmerlingová, speciální pedagog - poradkyně a tvůrkyně pomůcek, která nám ukáže jak na zdárné odstranění příčiny problémů a prevence školní neúspěšnosti. Chybět nebudou ani dys-umělci. Adam Jílek, malíř, který ztvárňuje naprostou realitu a sám má vlastní zkušenost s dyslexií. Na jeho workshopu si můžete vyzkoušet, jak dokonale jde nakreslit třeba jablko nebo jak si můžete vy sami namalovat svůj autoportrét. Dále umělkyně a zakladatelka Dne Dyslexie a sama dys Alena Kupčíková povede workshop, jak nejen slova mluvená, ale i psaná mohou mít svou barvu a dokonce i tvar. Již tradičně nám Alena představí Interaktivní multimediální testy a slabikář jako prevence dyslexie a dysgrafie již v předškolních letech. Jindřich Matěk je dyslektik s talentem fotografa, na svém workshopu vytvoří s dětmi interaktivní 3D abecedu pomocí hmatu a všechna tato písmenka nafotí, aby dyslektici vytvořili abecedu dyslektiků očima dyslektiků. Svou účastí nás poctí také absolvent FAMU, Jaroslav Černý, který také bojuje celý život s dyslexií, píše knihy a má za sebou již 300 dokumentů. Na Dni dyslexie bude možno zhlédnout jeho film DAR DYSLEXIE, který vznikl s koprodukcí České televize, a také budete mít šanci s Jaroslavem promluvit o druhém dílu dokumentu Dar dyslexie, který nyní připravuje. Až z dalekých Spojených států amerických k nám zavítá novinářka, publicistka Stephanie Straussová, která je sama dyslektik, zde představí jeden ze svých filmů Reaching for words. Stephanie přijela do ČR zmapovat právě dění stran dyslexie. Dílničku psavců představí Kateřina Kaclíková, která je absolventkou literární akademie a je sama dyslektik. Její workshop ukáže, zda může psát každý.

Velice děkujeme všem účastníkům a organizátorům, kteří se účastní akce a podílejí na její organizaci zcela zdarma. Panu Gregorymu Pierre Grzegorowski - Greg trans, GPG Oversize (www.gregtrans.eu) , Národní galerii v Praze (www.ngprague.cz), SECURITAS (www.securitas.com/cz/cs-cz/), TSB spol. s r.o. (www.tsb-uklid.cz), AV Média (www.avmedia.cz), Evě Novákové Dip.MDT, Morgana- Alu.s.r.o. (www.morgana-alu.eu), neziskové organizaci Umění a věda na podporu dyslektickým dětem (www.dys.cz), jazykovému centru Red languages (www.redlanguages.cz), cukrárně Bruno (www.cukrarnabruno.cz), vinařství Spielberg (www.spielberg.cz), nakladatelství Aksjomat (www.aksjomat.cz), Pavlíně Zuzové a Malým Ilustracím (www.maleilustrace.cz), Michalovi Dlouhému a Městským divadlům pražským (www.mestskadivadlaprazska.cz), Rádiu CITY (www.radiocity.cz), vydavatelství Portál (www.portal.cz), České Televizi, firmě Coca Cola

(www.coca-cola.cz) a hotelu Parkhotel Praha (www.parkhotel-praha.cz), Našim přátelům a rodinám, které nám vždy pomáhají s přípravou a podporují nás.

Detaily o účastnících a celém programu:

Poradna tak trochu jinak. Od dyslexie až po logopedii pro malé i velké!

Mgr. Stanislava Emmerlingová – pracuje v Poradně pro úspěšné učení a poruchy učení a zdraví, v Mírové pod Kozákovem u Turnova sama má zkušenost jako matka vysokoškoláka se zkompenzovanou poruchou učení a LMD. Dále má praxi elementaristky, dyslektické asistentky, speciálního pedagoga ve speciálním školství i poradenství, 7 let praxi externí vysokoškolské učitelky oborů dramatická výchova a specifické poruchy učení. Téměř 20 let se podílí na dalším vzdělávání pedagogův v ČR. Autorka dyslektické tvořivé čítanky nakladatelství Portál Praha „Když dětem nejde čtení 1, 2, 3“. Workshop bude směřován k ukázce testování a odstranění jedné z příčin vzniku poruch řeči, poruch učení i chování - unilaterální činnosti mozku. Co způsobuje unilateralita při čtení, psaní, počítání a vývoji řeči? Jak vzniká? Co má společného s plazením, s lezením a s chodítkem? Proč spolu kamarádí unilateralita, oslabená vizuomotorika a seriální funkce levé hemisféry? Názorné obrázky nám ukážou, jak to vypadá, když spolu hemisféry komunikují a co se děje, když tomu tak není.

Jak z dysznevýhodnění udělat přednost aneb jak se správně prezentovat na pracovním pohovoru?

Workshop s Ing. Erikou Prachařovou, HR specialistkou s mnohaletými zkušenostmi v oblasti firemní personalistiky. Erika se kromě personalistiky zabývá psychologií a také spolupracuje s Umění a věda na podporu dyslektickým dětem, na které se často obrací lidé s prosbou o radu, či s obavami, zda se s dysznevýhodněním mohou o danou pracovní pozici ucházet nebo zda mají šanci uspět. Erika vysvětlí, jak se připravit na pracovní pohovor, jak se vyvarovat nejčastějších chyb, co by mělo obsahovat dobře napsané CV a jak dysznevýhodnění prodat jako svou přednost a zvládnout tak pracovní pohovor co nejlépe.

Včelka aneb trenér čtení a pomoc při dyslexii (www.vcelka.cz)

PaedDr. Renata Wolfová, Michal Zwinger a Michal Hudeček představí nový učební nástroj pro výuku čtení a pomoc při dyslexii. Včelka je vyvíjena ve spolupráci se speciálními pedagogy jako tzv. individuální trenér čtení. Kombinuje tak vysokou odbornost se škálovatelností počítačové aplikace. Včelka je učební nástroj nové generace pro studenty, rodiče, učitele a profesionály. Na základě osvědčených cvičení z poradenské praxe vytváří aplikace individuální sady cvičení pro každého čtenáře, které se přizpůsobují jeho aktuálním dovednostem.

Včelka se představí v doprovodu PaedDr. Renaty Wolfové, speciální pedagožky s 25 letou praxí s dětmi vyžadujícími speciální vzdělávací přístupy v oblasti rozvoje čtenářských, psacích, jazykových a matematických dovedností. PaedDr.Wolfová v současné době pracuje jako speciální pedagog v Pedagogicko-psychologické poradně pro Prahu 3+9.

Adam Jilek, (www.adamjilek.cz), student posledního ročníku AVU, se znevýhodněním DYS.

Momentálně navštěvuje ateliér prof. J. Sopka  na Akademii výtvarných uměni v Praze. Prošel  ateliérem malby od klasických forem po restaurování. Dyslexie je pro něj darem. Jeho díla jsou velice realistická, ve své tvorbě zachycuje obyčejné věci a lidi v každodenním životě, přes sklíčko lupy ve všech detailech. Na workshopu si budete moct vyzkoušet, jak se kreslí zátiší či portrét se všemi detaily. Říká se, ze dys lidé mají speciální talent vnímat každičký detail, mnohdy se v tom detailu i utopit…

Základy anglické gramatiky pro děti s dyslexií. Přijďte se podívat, vyzkoušet si a naučit se.

Ing. Dagmar Rýdlová (www.jazyky-bez-barier.cz), inženýrka ekonomie s handicapem DYS, která vytváří pomůcky pro dyslektiky. Na tomto workshopu si budeme hrát s výukovými materiály – pracovními sešity. Každý zájemce si může z internetu stáhnout a vytisknout dva bezbariérové pracovní sešity. Každý obsahuje 45 gramatických pravidel. Každé pravidlo je ilustrováno jedním klíčovým obrázkem a jednou klíčovou větou. U každého pravidla jsou vzorové věty v angličtině a jejich český překlad. Stejné pracovní sešity v mluvené a psané angličtině a češtině jsou k dispozici také v online knihovně programu Jazyky bez bariér. Vše je zdarma. V rámci Dne dyslexie si můžete přijít pohovořit s autorkami a učitelkami Helenou Pálenskou a Renátou Řimnáčovou. Dagmar Rýdlová jako bonus přidá informace na téma „Manažerské krůčky pro naše školáky“.

Dr. Alena Kupčíková (www.alenakupcikova.cz , www.dys.cz), absolvent AVU, se znevýhodněním DYS. Dyslexii, Dysgrafii aj. je možné rozpoznat dříve, než se děti naučí číst a psát. Alena vytvořila celosvětově první slabikář a testy pro děti s rizikem dyslexie, jež byly vytvořeny samotným dyslektikem. Jedná se o multimediální interaktivní slabikář a testy pro děti s rizikem dyslexie ve věku od 4 do 6 let, který autorka představí na interaktivních tabulích. Novinkou je, že za tento projekt získali s týmem v roce 2014 zlatou medaili na mezinárodním veletrhu vynálezů a inovací v čínském Kunshanu. Alena bude hovořit o svém výzkumu, jak děti vnímají písmenka tvarem, barvou a zvukem. Dále pohovoří o tom, co pro ni bylo v jejím životě nejtěžší a nejlepší ohledně znevýhodnění DYSLEXIE. Sama jako dyslektik a dysortograf čte převážně odborné publikace, neřídí automobil, plete si vpravo a vlevo, i přesto jsou její díla zastoupena ve sbírce Národní galerii a všude možně po světě. Slabikář a testy možno stáhnout DEMO zdarma na www.dys.cz

Workshop tvůrčího psaní s dyslexií?? Aneb jde to?

Kateřina Kaclíková je pětadvacetiletá dívka, která se svojí dyslexií začala otevřeně pracovat teprve před rokem. Do té doby stihla vystudovat Literární akademii, kde musela číst minimálně tři knihy týdně. Kateřina už mnoho let tvoří "dočasné autonomní zóny", mystické podzemní myšlenkové prostory nezávislé na svrchovanosti, na společnosti, na penězích. A tak činila s kolektivem kolem věhlasného, ale dnes již zaniklého, soundsystému Quantum59. Momentálně Kateřina tráví mnoho času fotografováním, kdy jí ale vzniklé obrazy často neživých objektů připadají natolik intimní, že je není schopna ukázat ani blízkým přátelům. Na svém workshopu tvůrčího psaní ukáže, zda psát může každý, tedy i lidé s dysznevýhodněním. Kateřina bude také předčítat svou povídku Živá abeceda.

Architektonický workshop, může byt dyslektik - dyskalkulik architektem?

Ing.arch. Barbora Váchová ze Slovenska vystudovala Fakultu Architektury STU v Bratislavě, v současnosti dokončuje zároveň dva doktoráty - Ph.D. v ČR i na Slovensku na fakultách v Bratislavě na fa STU a v Praze na fa ČVUT. Sama je dysortograf, nenapíše větu bez chyb a dyskalkulik - má potíže s počítáním. Dys si vždy nastaví nejvyšší metu a Bára je toho důkazem. Píše i poezii, její úplně první báseň byla na základě chyb z diktátu a byla za ni oceněna druhým místem. Zachraňuje památky a svůj workshop povede tímto směrem- každý návštěvník bude sám moci opravit svou památku na papíře a tužkou. O jakou památku půjde, je překvapením.

Slyší dys špatně nebo jen jinak?

ASNEP – Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel

Workshop povede Mgr. Marie Doležalová, nyní výkonná ředitelka ASNEP, která má mnohaleté zkušenosti s dyslektiky, s neslyšícími a nedoslýchavými studenty Univerzity Karlovy v Praze, kde působila v Mediatéce JC FF UK, zejména s výukou anglického jazyka. Na workshopu představí nedoslýchaví a neslyšící, jak oni sami vnímají vizuální text, protože i oni potřebují mnohem vetší zdůraznění a zaměření na vizuální stránku k textu, tak jako dyslidé. Mgr. Marie Doležalová představí pomůcky pro výuku zejména anglického jazyka a podělí se o své zkušenosti.

Podpora motoriky! 3D hry v každodenním životě aneb Stavění je umění, Ing. Rudolf Kutina MBA (http://visualllab.net/zapisky-dyslektika) , http://stavenijeumeni.cz . V současnosti vidíme, že narůstá počet dětí, jenž mají vlastní tablet. Přichází tak generace digitálních dětí, i proto je důležitá podpora inspirativního stavění a rozvoj motoriky. Rudovou aktivní dlouhodobou motivací je, aby si dětí hrály i v reálném prostředí například se stavebnicí. Strategicky tak přispívá k boji proti nadužívání techniky a napomáhá prevenci možné závislosti. Představí nám stavebnice Robotiku, ZOOB či 3D Design, jež podporují motoriku a představivost. ALBI Program spojuje umění a design, proto je ve stejné míře zaměřen, jak na chlapce, tak na dívky i jejich rodiče a prarodiče. Rudolf Kutina je manažer a dyslektik, je také autorem vlastních kreativních pomůcek „homemade“, co nejvíce využívajících dětskou hravost, jimiž se snaží pomoci jako rodič svým dětem, což by mohlo být inspirací pro mnohé rodiče.

Pojďme si hrát s ředitelkou muzea nočníků. (www.museum-toilet.com) Renáta Sedláčková je matkou 4 dětí. Sama ví, jaké to je být dyslektikem. Přes všechny nástrahy života, které přináší špatné čtení zejména při studiu, vystudovala několik škol a vybudovala s manželem Muzeum historických nočníků a toalet, svého druhu největší na světě. Působí zde jako kurátorka sbírky a ředitelka muzea. Tyto nádoby na exkrementy jsou mnohdy navrhovány význačnými výtvarníky a doprovázeny překrásnými malbami a skulpturami. Na workshopu si budete moci poslechnout, jak nočníky vznikly, vyzkoušet si nová obrázková sudoku, křížovku, „Cesta ke kadibudkám“ a „Cesta pro nočník“ a společně s Renátou se stát tvůrcem nočníků nebo toalety.

Jindřich Matěk (http://jindrich-tyn.rajce.idnes.cz/Ma_prace_ocima_fotografie/)

(soustružník a brusič kovu s talentem fotografa), je dyslektik a sám o sobě říká, že ve 36 letech neumí číst. Jindra je mezi celou naší skupinou lidí nejvíce postižen osudem, díky kterému zůstal u řemesla a nevydal se na profesionální uměleckou dráhu. Pro nás je ctí, že se nás neobával oslovit a spolupracuje s námi. Na workshopu představí své čtenářské dovednosti předčítáním básní a bude mluvit o svém životě. Na workshopu by chtěl vytvořit interaktivní 3D abecedu pomocí hmatu a s dětmi nafotit všechna tato písmenka, tak aby dyslektici vytvořili abecedu dyslektiků očima dyslektiků. Děti si na workshop můžou přinést svůj fotoaparát, ale vše jde i mobilními přístroji.

ŽIVOT S DYSPRAXIÍ  aneb  Být či nebýt pozitivní?

Ing. Martina Přibylová má k dyslexii daleko (četla už ve čtyřech letech). Její život provází „syndrom neohrabaného dítěte“ - dyspraxie a hypoaktivita a v důsledku toho i nejrůznější problémy a komplikace.Po roce 1989 začala aktivně pracovat v neziskových organizacích, zaměřených zejména na pomoc dlouhodobě duševně nemocným a dnes je dobrovolným spolupracovníkem Národní rady osob se zdravotním postižením ČR. Do časopisu této organizace MOSTY píše od roku 2012 pravidelně články o připravované reformě české psychiatrie a má poměrně bohaté zkušenosti s problematikou psychických poruch, různých druhů handicapu a dnes už i „třetího věku“. Nepovažuje se ani za úspěšnou ani za neúspěšnou, chce jen v posledním období svého života co nejlíp Žít, pracovat i odpočívat. Své zkušenosti a zážitky s dyspraxií bude sdílet s účastníky na workshopu.

KINO DYS

MgA. Jaroslav Černý

(www.jaroslavcerny.cz), režisér a spisovatel s diagnózou dyslexie. Potýká se s tímto znevýhodněním celý život. Nejprve se stal zedníkem, až pak vystudoval FAMU. Napsal již 7 knih a natočil přes 300 dokumentů. Je místopředsedou sdružení dokumentaristů FITES. Sám je dyslektik, a aniž si to přímo uvědomuje, celý život natáčel převážně dys umělce, kteří si dlouho nebyli vědomi, že se řádí mezi lidi s dysznevýhodněním. Právě ti ho vždy fascinovali. Jaroslav je autorem známé divadelní hry Kaviár na chodníku. Jaroslav na Dni Dyslexie bude natáčet druhý díl sběrného dokumentu Dar dyslexie.

KINO DYS probíhá po celou dobu Promítání filmu DAR DYSLEXIE (film Jaroslava Černého) http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10437113181-dar-dyslexie/

Stephanie V. Straussová

(svstraussphotography.com) představí svůj dokument Reaching for words (Na dosah slov). Stephanie V. Straussová je dokumentární fotografka a filmařka z Chicaga. Vroce 2011 Stephanie absolvovala s vyznamenáním Summa cum Laude, Phi Beta Kappa bakalářské studium Humanitních studií a Historii umění na University of Colorado v Boulderu. Stephanie hledá kreativní způsoby, jak sdílet příběhy o medicíně, biologii, vzdělání, a zejména dyslexii. Navštěvovala Salt Institut pro dokumentární studia, kde v rámci studií natočila příběh matky a dcery, které obě mají dyslexii. Téma žen se prolíná její tvorbou, fotografie zachycující příběh jedenácti žen, které studovaly na porodní asistentky, byly zveřejněny v únoru 2015 na webových stránkách Narratively.

Film Reaching for words je ke zhlédnutí také zde:

http://www.svstraussphotography.com/reaching-for-words#0