TZ: 27. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2016
18. 6. 2015Infoservis
27. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2016 / Moravská galerie v Brně / Brno / 18. 6. 2015
27. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2016 / 27th International Biennial of Graphic Design Brno 2016
16. června – 30. října 2016
Mezinárodní bienále grafického designu Brno již více než padesát let reflektuje dění a proměny vizuální kultury. Řadí se mezi nejstarší a nejvýznamnější akce tohoto druhu na světě. 27. ročník Bienále Brno se bude zabývat klíčovými pojmy současného grafického designu a vizuální komunikace. Volně tak navazuje na 25. ročník, který otevřel bienále všem formám grafického designu, a zejména pak na minulý, tematicky zaměřený ročník, věnovaný grafickému designu, vzdělávání a školám. Je možné popisovat nové věci starými slovy: Nadcházející ročník bienále reaguje na proměny a stav současného grafického designu; jeho množství, rozmanitost, nepřehlednost, či zdánlivou povrchnost. Jeho ambicí bude postihnout jak v obecné, tak v subjektivní rovině některé z pojmů, které současný grafický design definují, nebo ovlivňují. Pokusí se tak pro návštěvníka rozkrýt a pojmenovat jeho základní parametry, aktuální témata a motivace.
Program:
Mezinárodní přehlídka
„Které zrcadlo chceš olizovat?” Výstava mezi realitou a fikcí, situovaná v reálném a fiktivním prostoru
Osobnosti českého grafického designu: Zdeněk Ziegler
Čestné uznání mezinárodní poroty 26. Bienále Brno 2014
Studovna
OFF program
Sympozium
Setkání s Bienále Brno
Pořadatel:
Moravská galerie v Brně a Ministerstvo kultury ČR
Koncepce 27. Bienále Brno 2014:
Tomáš Celizna, Adam Macháček a Radim Peško
Místa konání:
Pražákův palác, Husova 18
Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14
Místodržitelský palác, Moravské náměstí 1a
Pořadatelem Bienále Brno je Moravská galerie v Brně a Ministerstvo kultury České republiky.
Záštitu poskytlo:
Ministerstvo kultury ČR
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
a Ministerstvo zahraničních věcí ČR
Spolupráce a finanční podpora:
statutární město Brno, Jihomoravská kraj, Společnost přátel Moravské galerie v Brně, Česká centra
Organizační výbor 27. Bienále Brno:
Rostislav Vaněk, předseda
Linda Dostálková, místopředsedkyně
Alan Záruba, Marek Pokorný, Robert V. Novák, Petr Krejzek, Žaneta Drgová
za Jihomoravský kraj: Václav Božek
za statutární město Brno: Matěj Hollan
za MK ČR: Eržika Kubínová
za Kancelář strategie města Brna: Marie Zezůlková
Čestné předsednictvo:
Daniel Herman, Jan Mládek,
Lubomír Zaorálek, Michal Hašek,
Petr Vokřál, Jan Souček
Kurátoři 27. mezinárodního bienále grafického designu Brno
Tomáš Celizna (1977) se věnuje grafickému designu zejména ve spojení s novými technologiemi. Prostřednictvím Fulbrightova stipendia (2006) absolvoval studium grafického designu na Yale University School of Art v New Haven (MFA, 2008). V současné době žije a pracuje jako nezávislý designér v Amsterdamu. Spolupráce zahrnují, mezi jinými: bak – basis voor actuele kunst, Utrecht; Graduate School of Design Hardvard University, Cambridge; OASE Journal for Architecture, Rotterdam; Royal Academy of Art, The Hague; Sandberg Instituut, Amsterdam, či Museum of Contemporary Art, Chicago. Působí jako lektor na Gerrit Rietveld Academie a na Sandberg Instituut v Amsterdamu. Od roku 2011 je členem kurátorského týmu Mezinárodního bienále grafického designu Brno.
Adam Macháček (1980) je grafický designér. Po studiích na VŠUP, Gerrit Rietveld Akademii v Amsterdamu a Ecal v Lausanne spoluzaložil v roce 2004 studio Welcometo.as, od roku 2011 členem kolektivu 2015 Designers. Zabývá se především navrhováním knih a publikací, ilustrací a identit. Spolupracoval mimo jiné s Moravskou galerií v Brně, Théâtre de Vevey (sezóny 2003–2012), Galerií Rudolfinum, San Francisco Museum of Modern Art, Chronicle Books, Editions Pyramyd, Památníkem národního písemnictví, Domem umění města Brna, California College of the Arts, Airbnb a dalšími. Pro Bienále Brno inicioval a připravil výstavy Work from Switzerland (2004) a From Mars (2006, spolu s Radimem Peškem). Od roku 2011 je členem kurátorského týmu Mezinárodního bienále grafického designu v Brně. Žije a pracuje v Berkeley.
Radim Peško (1976) je nezávislý grafický designér žijící a pracující v Londýně. Ve své tvorbě se zaměřuje na tvorbu písem, publikací, vizuálních identit a je také iniciátorem výstavních projektů spojených s grafickým designem. V roce 2010 založil a řídí vlastní digitální písmolijnu RP Digital Type Foundry, specializující se na písma, jak formálně, tak koncepčně výrazná, která v současné době používá řada jednotlivců a institucí po celém světě od New York Times po Yohji Yamamota. Pravidelně spolupracuje s Kateřinou Šedou na výtvarných projektech a knihách. Mezi jeho další aktivity se řadí práce pro Moravskou galerii v Brně, Secession ve Vídni, nebo Bedford Press v Londýně. Podílel se na vizuálních identitách Boijmans Museum v Rotterdamu, Stedelijk Museum v Amsterodamu, Aspen Art Museum v Aspenu, Graham Foundation v Chicagu, Fridericianum v Kasselu či Berlin Biennale 8 a řadě dalších. Účast na výstavách zahrnuje „Graphic design in production“, Minneapolis/New York, nebo „Graphic Design Worlds“ v Triennale Design Museu v Miláně. V letech 2006–2012 působil jako lektor na Gerrit Rietveld Akademii v Amsterodamu a byl hostujícím lektorem například na Écal v Lausanne, Énsbal v Lyonu, HFK v Brémách, KISD v Kolíně nad Rýnem, či University of Seoul v Koreji. Od roku 2011 je členem kurátorského týmu Mezinárodního bienále grafického designu v Brně.