TS: Tržnica Bojárt

Tržnica Bojárt /  Kateřina Šedá / Kurátorka: Lýdia Pribišová / tranzit. sk / Tržnica, Trnavské mýto, Bratislava / 21. - 23. 5. 2015

Tržnica Bojárt / Bojárt Market

Autorka projektu/Author of the project: Kateřina Šedá

Kurátorka/Curator: Lýdia Pribišová

Organizátor/ Organizer: tranzit.sk

Miesto/ Venue: Tržnica, Trnavské mýto, Bratislava

Termín/ Time:  21. - 23. 5. 2015

(štvrtok - piatok 08:00-18:00, priebeh súťaže, sobota: 09:00 vyhlásenie postupujúcich do finále, 9:30 - 10:30 finále súťaže, 11:30 hod vyhlásenie výsledkov a víťazov)/

(Thursday – Friday 08:00 AM - 06:00 PM: competition process, Saturday 09:00 AM: announcement of the finalists, 09:30 AM - 10:30 AM: competition finale, 11:30 AM: announcement of results and winners)

/For English scroll down please/

Tržnica na Trnavskom mýte v Bratislave má, napriek trochu ospalému retro charakteru, mnohé jedinečné kvality - je miestom priateľských stretnutí a predajcovia majú živý vzťah k svojim zákazníkom.

Projekt českej umelkyne Kateřiny Šedej má oživiť tržnicu, zatraktívniť ju a prilákať ďalších návštevníkov. Akcia má symbolickú úlohu, umelkyňa chce z tržnice vytvoriť istý druh mýtu, podobne ako tomu bolo v jej projekte Bedřichovice nad Temží. Radi by sme do Tržnice prostredníctvom spoločenskej hry priviedli nových nakupujúcich.  Pre návštevníkov bude ale oveľa zaujímavejší komunikačný rozmer tohto umeleckého projektu.

Tvorba Kateřiny Šedej je zameraná na sociálne ladené filantropické projekty so zapojením veľkej skupiny ľudí. Pri koncipovaní hry umelkyňa vychádzala z architektúry tržnice pripomínajúcej pevnosť. Ide o uzavretý priestor, vo fyzickom i psychickom zmysle. Akciu Kateřiny Šedej symbolizuje kľúč, istý spôsob otvorenia. Štruktúra hry je inšpirovaná televíznou show Pevnosť Boyard, ktorá bola veľmi populárna v našom geografickom priestore. I v novej hre účastníci zbierajú kľúče, ktoré získajú ako odmenu za vyriešenie rôznych otázok.  Indíciami v hre sú veci v tržnici, ktoré nie sú na predaj. Ide o špecifické charakteristiky zúčastnených predajcov, ktorí budú slúžiť ako zdroj hádaniek na vyriešenie. Rovnako aj inventár samotnej tržnice, špecifické detaily, architektonické prvky, nápisy, či zariadenia.

Tržnica je tradičným miestom nákupov Bratislavčanov už od roku 1983. Je charakteristická výnimočnou postmodernou architektúrou, ktorej autorom je architekt Ivan Matušík. Mnohí predajcovia ponúkajú vlastné dopestované potraviny, ale nachádzajú sa v nej i drobné dielne ponúkajúce služby ako oprava obuvi, brúsenie nožov, krajčírstvo.  Nakupovanie v tržnici nie je anonymné, neosobné ako na mnohých iných miestach. Stáva sa tu špecifickou spoločenskou udalosťou. Pre mnohých starších ľudí je tržnica jediným z mála miest, kde sa s niekým pozhovárajú, kde niekoho stretnú. Pre mnohých je jediným miestom dennej spoločenskej interakcie.

///////////////

The Market in Trnavské mýto in Bratislava has, despite its somewhat sleepy retro character, many unique qualities. It is a place of friendly encounters and the vendors have a lively relationship with their customers.

The project by Czech artist, Kateřina Šedá, should revive the Market, make it more attractive and encourage new visitors. The event has a symbolic role – the artist wants to create from the Market a certain kind of myth, similarly to the way she did in her Bedřichovice on Thames project. We would like by means of a social game to bring to the Market new shoppers. But for guests, the dimension of communication of this art project will be much more important.

The work of Kateřina Šedá focuses on socially-minded philanthropic projects involving large groups of people. The artist’s concept for the game arose from the architecture of the Market, which is reminiscent of a fortress. It is an enclosed space in both physical and psychological sense. Šedá’s action is symbolized by a key, a certain means of unlocking. The structure of the game is inspired by the TV show Fort Boyard, which was very popular in this part of the world. In this game, too, the contestants will collect keys that they will be given for answering certain questions. The clues in the game are things in the market that are not for sale, but relate to the specific characteristics of the participating vendors, who will be the source of riddles to solve. The clues will also include the stock-in-trade of the Market itself, specific details, architectural elements, signs and equipment.

The Market has been a traditional shopping place for the citizens of Bratislava since 1983. It is characteristic for its exceptional postmodern architecture, designed by the architect Ivan Matušík. Many of the retailers offer products they have grown themselves, but there are also small workshops offering services such as shoe repairs, knife sharpening and dressmaking. Shopping in the Market is not anonymous or impersonal like in many other places. Here it becomes a specific social event. For many older people the Market is one of the few places where they can meet people and talk to them. For many it is the only place of daily social interaction.