NO CULTURE – NO FUTURE

V příspěvku, který Milena Bartlová přednesla v rámci demonstrace Zachraňte kulturu 2013, jež se konala 14. února 2013 před Ministerstvem kultury ČR, mimo jiné uvádí: "Bez živých uměleckých hodnot nemají smysl sebelépe opravené památky. Komerčně či mezinárodně úspěšná umělecká díla nemohou vzniknout bez širokého zázemí svobodné tvorby."

Milena Bartlová: No culture - no future

Sešli jsme se proto, abychom dodali váhu požadavku na zvýšení státní finanční podpory nekomerční kultuře a umění. Byla tu řeč o dramaticky klesajících číslech. Ta dokládají, že naše nynější vláda i vlády předchozí, vedené pravicovými stranami, tuto podporu už řadu let soustavně snižují.

Nejde nám ale pouze o další přihození nějaké částky. Nechceme se do stejné situace dostávat rok za rokem znovu a spokojovat se se stále nižšími prostředky. Nejsme ani jedna zájmová skupina mezi jinými, jde nám o víc.

Požadujeme, aby ministerstvo kultury konečně začalo fungovat jako vládní úřad evropské země s bohatou a originální kulturní tradicí. Jsme malý národ s velice omezeným jazykovým společenstvím a jeho existence není samozřejmostí. Kulturní tvorbu, která je vlastním základem české existence, je třeba aktivně a soustavně podporovat. K tomu potřebujeme profesionální a solidně fungující státní úřad, který bude řízen zodpovědně a transparentně, a stejně bude i hospodařit. Ministerstvo kultury musí být kvalifikovaným partnerem na úrovni Evropské unie, a nikoli administrátorem zneužívání jejích fondů. Musí být schopno v rámci státního rozpočtu každoročně vyjednat dostatek peněz pro rozumnou podporu kulturních památek i nekomerční živé kulturní tvorby. Musí umět účinně organizovat společné financování umění také ze soukromých a korporátních zdrojů. A v neposlední řadě potřebují mít v ministerstvu kvalifikovaného partnera i samosprávy, kde se pečuje o tu nejdůležitější, totiž místní kulturu.

Bez živých uměleckých hodnot nemají smysl sebelépe opravené památky. Komerčně či mezinárodně úspěšná umělecká díla nemohou vzniknout bez širokého zázemí svobodné tvorby. Ano, máme zkušenost z let normalizace a víme, že svobodnou kulturu lze dělat zcela bez prostředků. Tehdejší stát se jí bál. Jako občané demokratického státu, člena Evropské unie, máme ale právo vyžadovat od svého státu něco jiného.

Aby bylo možné dosáhnout pozitivních změn, považujeme za nutné nejméně tři kroky:

Zaprvé, vláda, parlament a politické strany musí konečně pochopit, že kultura stejně jako vzdělání a věda jsou pro rozvoj a budoucnost naší země zásadní, a že tudíž ministerstvo kultury je strategickou institucí.

Zadruhé řekněme nahlas, že finanční prostředky potřebné pro aktivní kulturní politiku jsou ve srovnání s jinými náklady státu nevelké a že je lze vždy ve státním rozpočtu najít, pokud k tomu je dostatečná politická vůle. Nemyslím, že by dnes u nás kdokoli uvěřil, že peníze opravdu nejsou, když víme, o jak velké sumy stát přichází kvůli zkorumpovanému systému, rozsáhlým tunelářským praktikám a neschopnosti vybírat daně. Požadujeme také zavedení výrazně snížené daňové sazby na knihy, časopisy a kulturní akce, a zavedení nových forem podpory, jakými jsou například daňové asignace – kdy mohou občané určit adresáta užití několika procent svých daní.

Zatřetí, ministerstvo kultury musí zcela nově nastavit své procesy. Proto musí být obsazováno schopnými politiky, pro něž budou pracovat kvalifikovaní odborníci. Žádáme odvolání nynější ministryně Aleny Hanákové za stranu TOP 09, která se prokázala jako zcela neschopná politička, i jejího ekonomického náměstka Martina Sankota. Nynější situace je ovšem jen vyvrcholením již delší dobu trvajícího stavu. Za ten nesou zodpovědnost politickými stranami nominovaní a dosazovaní náměstci, jejichž odchod je rovněž nezbytný

Kvalitní umění vytváří prostor svobody. Proto se mnohým nehodí do krámu. Buďme aktivní a nenechme si je vzít!

 

Milena Bartlová | Profesorka dějin umění, působí na UMPRUM v Praze. Věnuje se dějinám umění středověku zejména ve střední Evropě, dějinám a metodologii oboru dějiny umění, vizuálním studiím a muzeologii.