Cela propuštěného vězně
9. 5. 2012Recenze
Instalaci Vojtěcha Fröhlicha, výsledek několikahodinové akce, lze metaforicky označit za rychle opuštěnou pracovnu vědce nebo za celu před chvílí propuštěného vězně. Prostor místa instalace tvoří záznam akce, židle a stůl obklopený věcmi svědčícími o každodenní potřebě jídla, pití a vyměšování, to vše doplněné o torza nástrojů a stop dokládajících průběh a realizaci skončené performance.
Diskutabilní je Fröhlichův projekt i v okamžiku, kdy jej vnímáme jako specifický příspěvek k diskurzu performance art. Mezi základními tématy zde figuruje vztah mezi performance a dokumentací. Například americká kritička Peggy Phelan, která na New York University vedla Ateliér performance, zastává názor, že specifičnost performance je dána právě nemožností přenosu sdělení skrze záznam a dokumentaci. Oproti ní se vymezuje jiný americký pedagog zabývající se preformace − Philip Auslander. Ten tvrdí, že živá akce a její medializace v podobě záznamu a dokumentu jsou neodlučně propojené součásti jednoho uměleckého procesu. V jeho prospěch hovoří argumenty vyřčené jak z pozice současného umění (na které je čím dál tím častěji nahlíženo jako na proces a dokumentovaný život), tak z historické perspektivy vývoje médií a performance art, kde tyto dva fenomény vykazují svou úzkou propojenost.
Pokud tuto teoretickou diskuzi aplikujeme na Fröhlicův projekt, dospějeme k bodu nacházejícímu se mezi oběma protipóly. Samotná přítomnost židle, stolu a drobných předmětů v prostoru galerie sice působí dojmem autentického fetiše, ovšem s velmi nízkou výpovědní hodnotou o průběhu uplynulého děje. Možná by vůbec nevadilo, kdyby na tuto část instalace autor zcela rezignoval. Na druhou stranu samotný video-záznam a kruhový otisk hodinek vrytý do plochy stolu působí v kombinaci s textem k výstavě dostatečně přesvědčivě k tomu, abychom mohli hovořit o živé akci, kterou jsme nikdy dříve neviděli.
______________________________________________________________
Vojtěch Fröhlich: Sysifoská práce s časem / kurátor: Martin Mazanec / součást projektu Křehké kino / Galerie TIC: Galerie mladých / Brno / 3. 4. 2012 - 10. 5. 2012
Jana Písaříková | Narozena 1984, působí jako kurátorka, teoretička umění, autorka krátkých novel a básní. Studuje v doktorském studiu na Fakultě výtvarných umění při VUT v Brně. Ve svém výzkumu se věnuje archivování a historické reflexi efemérních děl (performance art, umění pohyblivého obrazu). Společně s Andreou Vatulíkovou založila v roce 2010 asociaci Expanded performance. Kurátorství se věnuje od roku 2009 (Skříň Metthaw Barneyho, Galerie města Bratislavy, 2009; Bylo-Nebylo, Open Gallery Bratislava 2013, Alotrium, Galerie u Dobrého pastýře společně s Tomášem Hodboděm, dále kurátor v Galerii Aula FaVU VUT, dlouhodobá spolupráce s Galerií města Blanska). Od roku 2014 působí jako associate researcher v Rewind Archive, Dundee ve Skotsku.