TS: Saodat Ismailova v tranzit.sk

Saodat Ismailova / Jej právo / tranzit sk, Bratislava / 9. 5. – 14. 7. 2023

Saodat Ismailova: Jej právo 

Projekt študovne

9. 5. – 14. 7. 2023

Miesto: tranzit sk, Beskydská 12, 81105 Bratislava

Otvorené: utorok – piatok, od 14:30 do 18:30 hod.

Od 9. mája do 14. júla 2023 bude v rámci projektu študovňa v tranzite sprístupnená projekcia filmu Jej právo (2020, 14 min.) od Saodat Ismailovej. Okrem toho sa 9. mája a 6. júna 2023 bude premietať aj jej celovečerný film 40 dní ticha (2014, 88 min.). Vo štvrtok, 11. mája o 18.00 sa uskutoční online diskusia Saodat Ismailovej a Alessandry Pomarico.

Projekcia Jej právo, inštalovaná v študovni tranzitu, je venovaná úlohe žien v uzbeckej spoločnosti 20. storočia, poznamenanej konfliktom medzi modernizáciou a tradíciou a transmisiou histórie a kultúrnej pamäte. Film je založený na dlhodobom výskume autorky o blednúcich spomienkach na „chachvan“ – závoj z čiernej konskej srsti, ktorý zakrýval tváre uzbeckých žien v pred-sovietských časoch a „hujum“ – kampani za odhaľovanie ženských tvárí, ktorú započala sovietska vláda v roku 1927. Výskum sa tiež týka dedičstva uzbeckých (nemých) filmov, ktoré sú dnes dostupné prevažne v miestnych filmových archívoch.

„Hujum“ bol útokom na staré spôsoby, zacieleným na drastickú premenu podmienok žien v uzbeckej spoločnosti zrušením ich života v ústraní a ich zapojením do verejného vzdelávania a pracovného procesu. Poháňané víziou komplexnej a rýchlej transformácie využívali sovietske autority na dosiahnutie cieľa propagandu, ako aj nátlak a fyzickú silu, ktoré následne vyvolali násilnú opozíciu tradičných odvetí spoločnosti. Uväznené medzi konfliktnými ideológiami mali zahalené aj nezahalené ženy strach z prenasledovania a šikany – zahalené zo strany nového režimu a nezahalené zo strany tradicionalistov. 

Zameriavajúc sa na emocionalitu, vnútorné napätie žien, na ich oči a tváre sú z pôvodných uzbeckých filmov režírovaných mužmi vystrihnuté čierno-biele obrazy, ktoré sú poskladané do citlivého rozprávania o ženskej subjektivite a potvrdení ženského pohľadu.

9. mája 2023 o 18:00

Premietanie filmu 40 dní ticha

Miesto konania: tranzit sk, Beskydská 12, 811 05 Bratislava

40 dní ticha je pohlcujúci celovečerný film, ktorý spája štyri generácie žien okolo rituálu prísahy ticha, meditatívnej praxe predkov Strednej Ázie, vytvorenej na vyrovnanie sa s traumatickou skúsenosťou.

Film spája štyri generácie žien pri rituále sľubu mlčania, starobylej meditačnej praxi zo Strednej Ázie, ktorá slúži na vyrovnanie sa s traumatickými zážitkami. Hlavná hrdinka, mladé dievča menom Bibicha, sa utiahne do domu svojej starej mamy na vidieku v Tadžikistane, kde sa oddá mlčaniu a býva spolu so svojou rozvedenou tetou, ktorá sa vráti z mesta s nemanželskou dcérou. Dôvod, prečo sa k mlčaniu utieka Bibicha zostáva nejasný, ale nad štyrmi ženami visí takmer hmatateľný pocit bolesti. Bez lineárneho rozprávania si film pomaly razí cestu reťazcom nálad, pocitov, zvukov a rytmu, pričom psychologické stavy protagonistiek sú vykreslené v spojení s obrazmi prírody. Muži nie sú vo filme fyzicky prítomní, avšak ťažké bremeno patriarchálnej spoločnosti prestupuje celou snímkou. Hoci minulé a súčasné dôsledky rodovej nerovnosti nekompenzuje prísľub lepšej budúcnosti, film necháva otvorenú možnosť uzdravenia prostredníctvom prežívania prastarého rituálu, z ktorého môžu ženy vyjsť silnejšie.

11. máj 2023 o 18:00

 

Online diskusia Zviditeľňovanie neviditeľného

Rozhovor online (Facebook live) medzi umelkyňou Saodat Ismailovou a kurátorkou Alessandrou Pomarico sa dotkne otázok, vzťahujúcich sa ako k filmu, tak k situácii žien v Strednej Ázii z pohľadu sociálnych noriem, tradícií a historicko-politických zmien.

Tvorba Saodat Ismailovej, ktorá kombinuje film, performance a inštalácie, sa zameriava na kultúrne tradície jej rodného Uzbekistanu, ktoré boli zavrhnuté v mene vnútenej idey pokroku a modernosti. Medzi historickými záznamami a poetickou evokáciou, naprieč rôznymi časovými rovinami a formami života (súčasnosť, minulosť a budúcnosť) pôsobia jej filmy ako spôsob opätovného rozpamätávania, ako obrady uzdravenia, alebo brány, ktoré otvárajú portály na prenos vedomostí predkov, ktoré odolali vymazaniu, často vďaka hlasom a prítomnosti žien.

Saodat Ismailova sa narodila v roku 1981 v Uzbekistane. Žije a pracuje medzi Taškentom a Parížom a patrí ku generácii umelcov zo Strednej Ázie, ktorí dospievali v post-sovietskej ére. Jej tvorba sa točí okolo praktík smútenia a dedičstva predkov, pričom do popredia stavia matriarchálne naratívy a príbehy o strate svetov. Jej filmy a video-inštalácie boli prezentované na Bienále v Benátkach, Medzinárodnom filmovom festivale Berlinale, Medzinárodnom filmovom festivale v Rotterdame, Medzinárodnom festivale dokumentárneho filmu v Kodani, v Center Pompidou v Paríži, na Festivale umení v Bruseli, v Centre súčasného umenia Para Site v Hong Kongu a inde. V roku 2022 sa zúčastnila Bienále v Benátkach a documenty 15 v Kasseli. Medzi jej posledné samostatné výstavy sa radia napríklad Dvojitý horizont v Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains v Tourcoing a 18.000 svetov v Eye Film Museum v Amsterdame v tomto roku. Jej diela sú v zbierkach Stedelijk Museum v Amsterdame a Centre Pompidou v Paríži. V roku 2021 založila Ismailova v Taškente výskumnú skupinu Davra, ktorá sa venuje skúmaniu, dokumentácii a šíreniu stredoázijskej kultúry a poznania.

Alessandra Pomarico (Ph.D., Taliansko/USA) je nezávislá kurátorka, autorka a pedagogička, ktorá pracuje na priesečníku umenia, pedagogiky, sociálnych otázok a nanopolitiky.

Nadácia ERSTE je hlavným partnerom iniciatívy tranzit.

Mediálni partneri: Artalk.sk, Flash Art CZ & SK, Kapitál, GoOut.net