TZ: Matěj Smetana v Domě umění města Brna

Matěj Smetana / Čas zvenku / kurátorka: Marika Svobodová / Dům umění města Brna / 19. 4. – 9. 7. 2023

Výstava Matěje Smetany s názvem Čas zvenku představuje nové digitální a ručně animované kresby autora promítané ve velkém měřítku na zdi Galerie Jaroslava Krále v Domě umění. Hlavním tématem výstavy je, jak název napovídá, pozorování času a jakým způsobem jej zprostředkovává médium animace. Slavnostní zahájení proběhne v úterý 18. dubna od 18 hodin, svým hudebním vystoupením jej doprovodí písničkář Člověk krve. Souběžně budou ve stejném datu zahájeny výstavy Navzájem Barbory Klímové v prvním patře Domu umění a Hypnagogické cykly Lloyda Dunna ve Vašulka Kitchen Brno. Všechny tři výstavy potrvají do 9. července.

Přirozené plynutí času je v běžném životě obvykle vnímáno jako něco samozřejmého. Zdá se být něčím pozvolně ubíhajícím, lineárním, nezvratným. Přesto jsou situace, kdy jej pociťujeme subjektivně; čas potom běží, líně se vleče, je promarněný, ztracený, nebo vůbec není. Díky vědeckým poznatkům víme, že čas netrvá vždy stejně, ale souvisí s rychlostí pohybu, je relativní a součástí struktury našeho vesmíru. Kulturní a historický čas zase může probíhat asynchronně v souvislosti s dějinnými událostmi a zvraty. Podle některých současných filozofických teorií jsme čas dokonce ztratili uvíznutím v přítomnosti bez perspektivních vyhlídek do budoucnosti. Čas se stal komoditou, směnným zbožím za odvedenou práci.

Výstava Matěje Smetany na téma plynutí času nahlíží z odstupu prostřednictvím pozorování, které není ověřitelné exaktním měřením, ale je přístupné uměleckému zkoumání. Klade důraz na skutečnost, že ubíhající děj v animaci sestává ze statických obrazů či kreseb, kterým až uvedení do následnosti dodá zdání pohybu. Statické záznamy okamžiků, které v plynulém pohybu nebo ději nevnímáme, jsou zviditelněny, zpřítomněny a získávají nový význam. Pro autora jsou příležitostí, jak dostat čas pod kontrolu. To se ve výstavě Čas zvenku týká například nápisu samotného názvu, který je rozdělen tak, aby evokoval časovou rovinu při jeho vyslovování.

Do výstavy se dále obsahově promítají témata stárnutí, zániku a pocity nostalgie, které jsou spojeny s lidskou emocí a prožíváním času. Stárnoucí Karyatidy nebo letící meteoroid, inspirovaný nejen tajemným objektem z Dürrerovy rytiny Melancholia, ale i stejnojmenným apokalyptickým filmem Larse von Triera, tvoří kulturní a historické odkazy, které jsou stejně neuchopitelné a záhadné jako čas, jehož nepostižitelný rozměr nás zdaleka přesahuje.

Matěj Smetana (*1980) je s Brnem dlouhodobě spojený svým pedagogickým působením v Ateliéru environmentu na Fakultě výtvarných umění VUT a v posledních letech také na katedře Výtvarné výchovy Pedagogické fakulty. Od podzimu 2023 převezme společně s Alicí Nikitinovou vedení Ateliéru kresby na Akademii výtvarných umění v Praze. Jeho konceptuální tvorba se uplatňuje v animovaných kresbách, videích, objektech a instalacích, v nichž často odkazuje k vědeckým postupům při zkoumání a pozorování různých typů komplexních komunikačních, jazykových nebo pohybových systémů.