TZ: Anaïs Tondeur, Martin Netočný a Vojtěch Radakulan ve Fotograf Gallery

Anaïs Tondeur, Martin Netočný, Vojtěch Radakulan / Uvolněné atomy / kurátorka: Viktorie Vítů / Fotograf Gallery / Praha /  — 

Fascinace jádrem i strach z něj. Fotograf Gallery přiblíží, v jak zářné době žijeme.

Pohled hluboko pod povrch běžné reality, otisky radioaktivity nebo dokumentace černobylské katastrofy pomocí rostlin. To je jen zlomek metod, jakými se umělci a umělkyně ve svých dílech inspirují atomovou energií. Právě na toto téma představí galerie Fotograf 21. února novou skupinovou výstavu s názvem Uvolněné atomy, která se mimo jiné zaměří na mírové využití energie.

Výstava Uvolněné atomy vychází z avantgardní fascinace zviditelněním a využitím neviditelného, zpřítomňuje naděje i obavy spojené s atomovou energií a skrze zkoumání nedávné historie se snaží najít kořeny našeho současného vztahu k jádru. Zatímco rentgenogramy, fotografie vzniklé za použití uměle vytvořeného gama záření, pronikají dovnitř rentgenovaných předmětů a odhalují jejich vnitřní strukturu, vybraná díla současných autorů*rek zachycují naděje vkládané do mírového využití energie i obavy s ní spojené,“ popisuje kurátorka Viktorie Vítů.

Vedle autorsky pojaté dokumentace historických radiogramů a popularizačních i avantgardních knih a časopisů, jež pro výstavu nafotil Martin Netočný, budou k vidění také díla Vojtěcha Radakulana, která prozkoumávají velkolepé modernistické projekty a zpřístupňují prostředí atomových reaktorů. Zásadním momentem v historii vnímání jádra je bezesporu černobylská havárie, na jejímž základě vytvořila svůj speciální herbář výtvarnice Anaïs Tondeur. Ozářené rostliny z Vyloučené zóny pokládá na světlocitlivý papír a prostřednictvím toho podle vlastních slov přemýšlí „o jaderné katastrofě v návaznosti na její etymologii jako o převratu, rozvratu, jehož je Černobyl znamením“.

Fotografie a instalace Netočného, Tondeur i Radakulana se vztahují k modernistickému uvolnění energie ukryté v atomech a jejímu využití k budování lepší budoucnosti. Budoucnosti, kterou dnes žijeme a která se zblízka tak zářná nezdá. Vystavená díla nejsou obrácena do minulosti, právě naopak – skrze zkoumání nedávné historie se vztahují především k naší současnosti a svým způsobem i k otázce, jakou minulost budeme jednou představovat.

Martin Netočný se ve volné tvorbě zabývá dekonstrukcí sdílených historických narativů, vizuální analýzou postindustriální krajiny a vztahovou estetikou veřejného prostoru. Od roku 2022 pracuje jako fotograf v Ústavu dějin umění AV ČR, kde vytváří profesionální fotografickou dokumentaci uměleckých děl, architektury, sochařství a dalších forem.

Vojtěch Radakulan pracuje v oblastech volného umění, architektury a interaktivní počítačové grafiky. Jádrem jeho tvorby je zkoumání simulací a tvoření fikčních světů za pomocí kresby, textu, fyzických instalací, herních enginů či renderovacích programů. Kromě domácího prostředí vystavoval v roce 2021 na Benátském bienále architektury a v loňském roce se stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Francouzská umělkyně Anaïs Tondeur se pohybuje na pomezí přírodních věd a antropologie, tvorby mýtů a nových mediálních postupů. Pracuje s fotografiemi, instalacemi nebo videem a hledá novou estetiku ve smyslu obnovy našich způsobů vnímání. Za svůj přístup k ekologii získala v roce 2021 cenu Art of Change 21.

Výstava potrvá od 22. 2. do 11. 4., její vernisáž proběhne v úterý 21. 2. od 18:00