Artalk.cz

Časopis Artforum kúpilo Penske Media Corp.

Časopis o súčasnom umení Artforum, ktorý oslavuje tento rok 60. výročie, sa stal súčasťou portfólia spoločnosti Penske Media Corporation, ktorá vlastní viac ako 20 ďalších periodík. Prečo sú aktivity spoločnosti na mediálnom poli problematické, píše Barbora Komarová.

Obálka decembrového čísla časopisu Artforum. Zdroj: www.artforum.com

Začiatkom decembra obletela umeleckú scénu správa, že PMC (Penske Media Corporation) kúpila svetoznáme Artforum. Časopis, založený v roku 1962, sa tak stal popri ARTnews a Art in America ďalším silným printovým médiom na poli výtvarného umenia v portfóliu tejto americkej mediálnej spoločnosti. Okrem umeleckých magazínov PMC vlastní napríklad aj Rolling Stones a Variety i mnoho ďalších lifestylových či „ženských“ časopisov. 

Mesačník Artforum poznáme najmä ako hrubý tlačený časopis, ktorý už šesťdesiat rokov prináša texty, rozhovory a recenzie nielen z oblasti kritiky súčasného výtvarného umenia, ale aj z ďalších humanitných vied. Vedenie by však rado posilnilo jeho prítomnosť aj v digitálnom prostredí. S tým by im mal pomôcť práve nový majiteľ Jay Penske, ktorý sa zameriava na šírenie obsahu cez online platformy. „Od roku 2020 sme rozšírili digitálnu stopu Artfora spôsobmi, ktoré dopĺňajú a oživujú poslanie tlačeného časopisu, a sme nadšení, že môžeme podporiť ďalší rast na našich platformách. V PMC sme našli silného partnera, ktorého zdroje podporia kreativitu a víziu nášho tímu a pomôžu nám preniesť odkaz Artfora do budúcnosti,“ povedala v tlačovej správe spoluvydavateľka Kate Koza.

Vo vedení časopisu zatiaľ ostávajú aj naďalej ľudia, ktorí ho viedli počas posledných rokov – na pozíciách vydavateľky Danielle McConnell, spoluvydavateľky Kate Koza a editora David Velasco. Dlhoročný vydavateľ a akcionár Anthony Korner sa však už bude na publikovaní Artfora podieľať iba v roli ambasádora.

Kto je ale za Penske Media Corporation a prečo sa ich pozícia v rámci mediálneho sveta stala v posledných rokoch problematickou? Spoločnosť PMC bola založená v roku 2003 Jayom Penske, synom miliardára, majiteľa Penske Products a podporovateľa Donalda Trumpa Rogera Penske. PMC sa prezentuje ako globálna vydavateľská a mediálna spoločnosť, ktorá sa zameriava na oblasť médií a informačných služieb, konkrétnejšie na šírenie obsahu cez digitálne médiá a online platformy „so záväzkom podporovať žurnalistickú excelentnosť a riadiť súčasný mediálny vývoj“. Článok v New York Post z roku 2018 uvádza, že PMC sa zameriava na skupovanie médií „v núdzi“, z ktorých väčšina má silné kultúrne postavenie v rámci zábavy alebo módy.

Napriek sľubom PMC o zachovaní autonómie riadenia a obsahu sa napríklad v roku 2021 sociálnymi sieťami šírila výzva na bojkot časopisu Rolling Stone. Jeho fanúšikovia a fanúšičky mali dojem, že z niekdajšieho radikálneho a alternatívneho hlasu sa pomaly stáva jeho odvar a názory v ňom prezentované sa nakláňajú „smerom doprava“. Po kúpe časopisu Jay Penske jeho pôvodných novinárov vyhodil a nahradil ich celkom novou redakciou, ktorej sa názorová zmena dáva za vinu.

Ďalším z problematických aspektov fungovania PMC je predaj menšinového podielu saudsko-arabskej spoločnosti SRMG, ktorá má prepojenie aj na svoju vládu. Táto investícia vo výške 200 miliónov dolárov sa uskutočnila ešte začiatkom roka 2018, v rámci série viacerých investícií saudsko-arabských spoločností blízkych vláde do zahraničných firiem s cieľom vylepšenia si svojho imidžu na západe. Majiteľ PMC sa k nej však nikdy bližšie nevyjadril. Dokonca ani po tom, keď bol saudsko-arabský novinár Džamál Chášukdží zavraždený vládnymi agentmi v Istanbule, a keď sa veľká časť nielen novinárskeho sveta stiahla zo spoluprác so Saudskou Arábiou. PMC si investíciu od saudsko-arabskej SRMG ponechala a údajne využila na nákup ďalších médií a na splácanie dlhov.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *