Artalk.cz

Kurátory třetího ročníku bienále Ve věci umění 2024 budou Katalin Erdődi a Aleksei Borisionok

Skončilo bienále Ve věci umění 2022. Kurátory třetího ročníku v roce 2024 budou Katalin Erdődi a Aleksei Borisionok.

Bienále Ve věci umění 2022 v Šalounově ateliéru, Praha © Jonáš Verešpej

Druhý ročník bienále se pro veřejnost uzavřel 23. října 2022. Zaměřil se na otázky spojené s dekolonizací v kontextu střední a východní Evropy a témata zranitelnosti, odolnosti a traumatu, a to jak kolektivního, tak individuálního. Na výstavě probíhající na třech místech v Praze se představila díla 45 umělců a umělkyní z Ukrajiny, Filipín, Česka, Rumunska, Švédska a dalších zemí. Osm nových uměleckých projektů bylo vytvořeno přímo pro bienále a poprvé představeno veřejnosti. Živý program zahrnoval více než 80 akcí, včetně řady performance, debat a workshopů. Během tří měsíců aktivity bienále přilákaly více než 11700 diváků. Odrazem závazku organizátorů zpřístupnit umění veřejnosti byl vstup na výstavu a doprovodné akce zdarma. U příležitosti bienále vydal tranzit.cz publikaci Měkká místa – sborník obsahující teoretické texty a umělecké intervence. Kniha je dostupná v distribučních sítích ArtMap a Kosmas.

Robert Gabris a Luboš Kotlár pro bienále vytvořili site-specific instalaci pro secesní vilu Šaloun Studio, která se zabývala limity kolektivního úsilí. Druhá největší bienálová lokace – Všeobecná fakultní nemocnice v Praze – nabídla divákům rozsáhlou instalaci Mandy El-Sayegh, vytvořenou ve spolupráci s Lily Oakes a Alice Walter, která stírala hranice mezi uměleckým dílem a prostorem bývalé nemocniční prádelny. V témže prostoru byly k vidění také videoinstalace i další projekty, mj. díla Hery Büyüktaşcıyan, Báry Kleinhamplové, Ancy Benery a Arnolda Estefána a Marie Tučkové. V hlavní bienálové lokaci v Galerii hlavního města Prahy v Městské knihovně se návštěvníci setkali například s obývací instalací kolektivů Prádelna, který tvoří umělkyně s dřívější nebo současnou zkušeností s bezdomovectvím. V dočasné dílně se ženy z kolektivu každý týden scházely a živě diskutovaly s návštěvníky. Hned v několika místnostech členité galerie byla prezentována díla zesnulé rumunské umělkyně Aliny Popy. Retrospektivní instalace přiblížila její rozmanitou a jedinečnou uměleckou praxi a zároveň podnítila debatu o etických, kurátorských a institucionálních aspektech prezentace děl předčasně zesnulých umělců. Pojem křehkosti reflektoval v kolekci skleněných zbraní umělec Tarek Lakhrissi i Hanni Kamaly s sérii abstraktních soch zobrazujících traumatizovaná těla. Bienále také hledalo vazby mezi dnešním stavem společnosti a traumaty z minulosti, mj. prostřednictvím děl autodidaktické malířky OMARY – Mary Oláh, romské malířky a přeživší holocaustu Ceiji Stojky, nebo německo-židovské umělkyně Charlotte Salomon.

Kromě tří výstavních míst se projekt skrze živý program rozšířil do celkem osmi prostorů v Praze, mj. Centra architektury a městského plánování, klubových prostorů Planeta Za a Bike Jesus a dalších lokací. V edukačním centru Galerie hlavního města Prahy se konaly workshopy pro děti i dospělé, zatímco představení a debaty se zabývaly tématy, jako je dekolonizace, umělecká praxe a válka na Ukrajině. V návaznosti na dlouhodobé partnerství s Kyjevským bienále se v rámci Ve věci umění představila také přehlídku ukrajinského videoartu vytvořeného během probíhající ruské invaze.

Videoreportáž na Artyčok.tv

Vlevo: Aleksei Borisionok © Kristina Kulakova; Vpravo: Katalin Erdődi © Rosa Haendle

Kurátory bienále Ve věci umění 2024 jsou Katalin Erdődi a Aleksei Borisionok.

Na základě mezinárodní otevřené výzvy pro kurátory vybral a jmenoval tranzit.cz jako kurátory třetího ročníku bienále Katalin Erdődi a Alekseie Borisionoka. Erdődi i Borisionok působí ve Vídni v Rakousku a chystané pražské bienále představuje jejich první profesionální spolupráci. V průběhu následujících dvou let budou paralelně rozvíjet autorské projekty a jejich působení vyvrcholí bienálovou výstavou. Uměleckou ředitelkou projektu bude Tereza Stejskalová z tranzit.cz, která jako hlavní zaměření pořádajícího kolektivu tranzit.cz uvádí přístupnost a inkluzivitu. Další ročník bienále Ve věci umění se uskuteční v létě 2024.

Aleksei Borisionok je kurátor, spisovatel a organizátor. Je členem skupiny pro výzkum umění Problem Collective a skupiny Work Hard! Play Hard! pracovní skupiny. Jako kurátor a spisovatel se zaměřuje na umění a politiku ve východní Evropě v období socialismu a postsocialismu. Je autorem a kurátorem výstav a projektů o vzdělávání a odnaučování, dělnických hnutích a stávkách, dějinách uměleckých praktik, muzejních expozicích a sociálních hnutích v Kyjevě, Minsku, Vilniusu, Stockholmu, Vídni, Poznani a mnoha dalších městech.

Katalin Erdődi je kurátorka, dramaturgyně a spisovatelka působící ve Vídni a Budapešti, která se zaměřuje na sociálně angažované umění, experimentální performativní postupy a umělecké intervence ve venkovské a městské veřejné sféře. Jako kurátor Erdődi pracoval pro umělecké instituce a festivaly, jako jsou steirischer herbst (Štýrský Hradec), brut (Vídeň), GfZK (Lipsko) a Trafó (Budapešť), a spoluzaložil PLACCC Festival (Budapešť), mezinárodní festival site-specific performance a umění ve veřejném prostoru. Její nedávný kurátorský výzkum se zaměřuje na kritické venkovské umělecké postupy a zkoumá sociální změny na venkově prostřednictvím kolaborativních uměleckých a kurátorských přístupů, přičemž se zajímá zejména o postsocialistické transformace ve střední a východní Evropě, které se snaží řešit pomocí dekolonizujících feministických metodologií. V roce 2020 získala grant Igor Zabel Award za svou lokálně zakotvenou a inkluzivní kurátorskou praxi.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *