Kurátorský tým Sonsbeeku odstoupil kvůli pracovním podmínkám

Celý kurátorský tým jedné z nejstarších evropských přehlídek současného umění Sonsbeek minulý týden oznámil svou rezignaci. Předčasné ukončení projektu, který měl trvat až do roku 2024, mají na svědomí dlouhodobě nevyhovující pracovní podmínky v organizaci. Kurátoři kritizují nejen špatné řízení, ale také opakovanou zkušenost s institucionálním rasismem a sexismem.

Hlavní kurátor přehlídky Sonsbeek 2020->24 Bonaventure Soh Bejeng Ndikung v roce 2017. Foto: WikimediaCommons, Olaf Kosinsky

V nizozemském Arnhemu, nedaleko hranic s Německem, aktuálně probíhá 12. ročník přehlídky současného umění Sonsbeek. Podobně jako documenta v Kasselu se Sonsbeek, nesoucí název podle stejnojmenného městského parku, kde se koná od roku 1949, zrodil z úsilí o obnovu uměleckého provozu po druhé světové válce. Zpočátku byl zamýšlen jako bienále nebo trienále, od roku 1958 ale jednotlivé výstavy probíhaly v nepravidelných intervalech, než se v roce 2016 ustanovil formát kvadrienále (pod vedením kurátorského týmu ruangrupa).

Začátek stávající přehlídky zaštítěné názvem sonsbeek20->24, který odkazuje k rozprostření programu do pěti let, byl naplánovaný na druhou polovinu roku 2020. Kvůli pandemii bylo oficiální zahájení přesunuto až na rok 2021. Uměleckým ředitelem projektu byl zvolen Bonaventure Soh Bejeng Ndikung, zakladatel prostoru SAVVY Contemporary v Berlíně, který se podílel mimo jiné na documentě 14 a zanedlouho nastoupí jako ředitel berlínského HKW (Haus der Kulturen der Welt). Stávající kurátorský tým spolu s ním tvoří Amal Alhaag (nezávislá nizozemská kurátorka a badatelka), Zippora Elders (šéfkurátorka berlínského Martin-Gropius Bau), Krista Jantowski (organizátorka kulturních akcí v Arnhemu) a Aude Mgba (nizozemsko-kamerunská kurátorka). Hlavním tématem aktuálního ročníku je právě otázka sdílení problémů s pracovními podmínkami skrze hlasové a hlasité projevy.

Na konci září informoval nizozemský deník NRC o tom, že celý tým kurátorů oznámil hromadnou rezignaci v dopise zaslaném vedení organizace Sonsbeek & State of Fashion Foundation, která projekt sonsbeek20->24 spravuje. K dopisu se připojila i spolukurátorka sonsbeek2021 Antonia Alampi, která z pozice odstoupila už před časem. Své stávající pracovní podmínky kurátoři označili za „nejisté a v konečném důsledku neúnosné“, a to hned z několika důvodů. Přestože si organizace navenek hýčká „fasádu“ kulturní diverzity a inkluze, s kurátory nebyl nikdo ochoten vážně řešit jejich zkušenost s „pohrdáním, přehlížením, neúctou, špatným řízením, sexismem a institucionálním rasismem“, navzdory tomu, že vedení opakovaně s touto situací konfrontovali. Problém vidí kurátoři také v samotném managementu projektu a chybějící podpoře uměleckého plánu. Jak dokládá server Artnews, podrobná zpráva externího oborného hodnotitele jejich zkušenosti potvrzuje.

Kurátorský tým ve svém dopise vyjádřil znepokojení rovněž nad finančním řízením organizace. Sonsbeek funguje téměř zcela na bázi dotací, z velké části udělovaných městem Arnhem a nizozemským Ministerstvem školství, kultury a vědy. V roce 2020 dostal během prvního lockdownu celý kurátorský tým výpověď, ačkoli, jak stojí v dopise, finanční podpora byla čtyřletému projektu udělena právě na základě plánu vypracovaného kurátory. Později byly jejich smlouvy obnoveny, ale výpověď a opětovné znovupřijetí se údajně ještě několikrát opakovalo. Sonsbeek navíc od roku 2017 spravuje výše zmíněná Sonsbeek & State of Fashion Foundation, která v Arnhemu organizuje také bienále módy. Přerod z instituce původně pořádající individuální akce v organizaci řídící mnohovrstevnaté projekty se ale neobešel bez komplikací. Toho si ve svém dopise všímají i kurátoři. Sonsbeek označují přímo za „organizaci v troskách“, jejíž řízení dosahuje „naprosto nedostatečné kvality“. Tragičnost celé situace vyniká o to více na pozadí uměleckého plánu a mise projektu, který „reflektuje téma práce a zvuku, rezonuje naše individuální pracovní zkušenosti a společné postupy, stejně jako potíže mnoha (uměleckých) pracovníků v Nizozemí a po celém světě“.

Kurátorský tým opustí své pozice k 1. listopadu tohoto roku. Organizace Sonsbeek & State of Fashion Foundation se dosud k rezignaci nevyjádřila. Podle deníku NRC nechce její vedení věc řešit skrze média a kurátorský tým zve k osobním rozhovorům.

Veronika Tvrzníková | Narozena 1990, absolvovala magisterské studium oboru Dějiny umění na Masarykově univerzitě v Brně. Aktuálně je na volné noze, pracuje pro Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava, zajímá se o současné umění, příležitostně píše a překládá.