TZ: Manon Harrois v Technologickém centru UMPRUM

Manon Harrois / V pravé poledne / kurátor: Jan Vičar / Technologické centrum UMPRUM / Praha / 1. – 18. 10. 2022

Poledne je ve slovanském folklóru chápáno jako hodina duchů (stejně jako půlnoc) a čas, kdy se má odpočívat. V tuto dobu se má člověk zastavit, vyslechnout zvon kapličky nebo kostela a odpočinout si… V pravé poledne se jmenuje výstava francouzské multidisciplinární umělkyně Manon Harrois, která bude k vidění v Technologickém centru UMPRUM.

Charakteristické pro její práci je zaujetí nejen pro výsledek, ale stejný důraz klade i na proces vzniku a kompletní realizace. Na půdě UMPRUM představí své nejaktuálnější projekty. Do výstavního prostoru přesune část instalace „O co se tu hraje?“, kterou prvně prezentovala v bývalém nevěstinci v Remeši. „Manon na místě hříchu vytvořila instalaci sestávající se z postav šachových figur a šachovnice. Na principu dualismu (zelená a bílá) zde postavila dvě vojska. Torza bizarních, plastových a pokřivených těl ostatních šachových figur byla připravena se vrhnout do bitvy. Symbolika šachové partie, kdy jedny figury berou a jejich protějšky jsou vyhozeny mimo pole, evokovala stopy existence na tomto místě“, vzpomíná na instalaci kurátor aktuální výstavy Jan Vičar.

Druhou realizací, kterou budou mít návštěvníci možnost vidět je „Mezi krůpějemi dračí krve“. Tento projekt vychází z autorčina pobytu na Madeiře. Zde se nechala inspirovat endemickým sukulentem dračincem dračím. Z kmenů těchto neobvyklých stromů snímala pomocí přírodního latexu otisky jejich kůry, ran i prýštící pryskyřice. Výsledkem neměl být jen získaný otisk, ale i celý proces jeho tvorby, jakési „stažení kůže“ ze stromu, které dokumentovala na videozáznam.

Práce Manon Harrois zahrnuje komplexní přístup k tvorbě díla. Obsahuje nejen zájem o tvorbu, ale důležité pro ni je i prostředí, kterým se nechává inspirovat. Její výstavu V pravé poledne bude možné vidět v Technologickém centru UMPRUM až do 18. října 2022.

Manon Harrois (1988), žije a pracuje v Troyes (Champagne - Ardenne, Francie), kde vytváří velkoformátové kresby a fotografie. Přírodními materiály – instalacemi – Manon mění a destruuje prostor galerií. Vlastní prožitek – akce – utrpení a žízeň na Sahaře v Nigeru je obrazem umělkyně, která jde až "na hranu".  Videem zaznamenává vlastní tvůrčí postupy a performance. Takto vznikl např. cyklus stromů na Madeiře, jejichž kmeny Manon "obléká" do latexu, aby je posléze "stáhla z kůže". Tento cyklus otisků stromů bude hlavní součástí výstavy V pravé poledne.