Artalk.cz

TS: Katarína Balúnová v Alençonu

Katarína Balúnová: Tree In The Middle / La Chapêlmèle, Alençon, Francúzsko / 17. 9. 2022 – 30. 9. 2022

TREE IN THE MIDDLE

Autor: Katarína Balúnová

Dátum: 17. 9. 2022 – 30. 9. 2022

Miesto: La Chapêlmèle, Cultural center 

41 chemin des Châtelets, 61000 Alençon, France

Site specific inštalácia je pokračovaním autorkinho výskumu témy raja ako utópie, pričom reaguje na špecifické prostredie bývalého kláštora, kde sa kultúrne centrum nachádza. Od polovice 19. do polovice 20. storočia boli do daného kláštora umiestňované ženy, ktoré sa vymykali normám vtedajšej spoločnosti, najmä slobodné matky, či ženy, ktoré opustili väzenie. Miesto slúžilo na prevýchovu prácou, hodinami morálky a náboženstva. Inštalácia poukazuje na prepojenie príbehu Genesis s predstavou hriešnych žien. Strom poznania dobra a zla sa stáva pokušením posúvania hraníc morálky stanovenej patriarchálnou spoločnosťou. 

Autorka pracuje na rozhraní prírodného a umelého materiálu so symbolickým významom. Prírodný materiál odkazuje k idei záhrady a jej schopnosti regenerácie. Čierne silonky sú nositeľmi mnohých konotácií naviazaných na ženskosť, pričom sú významovo opakom k čiernemu materiálu mníšskeho habitu. Vytvorená štruktúra je vzdialenou vizualizáciou stromu a zároveň vyjadruje spletitosť historických, spoločenských a rodových vzťahov. Súčasťou výstavy je aj performance autorky.  

L’installation in situ s’inscrit dans la continuité de la recherche de l’artiste sur le thème du paradis comme utopie, en répondant à l’environnement spécifique de l’ancien monastère transformé en centre culturel. Du milieu du XIXe siècle au milieu du XXe siècle, les femmes qui étaient en dehors des normes de la société de l’époque, notamment les mères célibataires ou les femmes qui sortaient de prison, étaient placées dans le monastère en question. Ce lieu servait à la rééducation par des leçons de travail, de morale et de religion. L’installation met en évidence le lien entre le récit de la Genèse et l’idée de la femme pécheresse. L’arbre de la connaissance du bien et du mal devient une tentation de repousser les limites de la moralité fixées par une société patriarcale.  

L’artiste travaille à l’interface des matériaux naturels et artificiels. Le matériau naturel renvoie à l’idée du jardin et à sa capacité de régénération. Les bas noirs en nylon ont de nombreuses connotations liées à la féminité et sont à l’opposé de la matière noire de l’habit de nonne. La structure créée est une visualisation d’un arbre, tout en exprimant des relations historiques, sociales et de genre. L’exposition comprendra également une performance de l’artiste. 

Komentáře

    • Ivana Moncolova

    Alençon (mesto) je 200 km od Paríža, tak to teda rozhodne v Paríži nie je….

    • Anna Remešová

    Děkujeme za upozornění! S pozdravem za redakci, Anna Remešová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *