Artalk.cz

TS: Biela noc prilákala do ulíc tisíce ľudí aj napriek nepriazni počasia

Medzinárodný festival súčasného umenia Biela noc aj túto jeseň premenil hlavné mesto na interaktívnu galériu. Od 16. do 18. septembra sme sa vo verejnom priestore nočnej Bratislavy a zaujímavých interiéroch mohli inšpirovať viac ako 50 umeleckými inštaláciami od renomovaných tvorcov z 12 svetových krajín, vrátane Nového Zélandu, Francúzska či Belgicka. Žánrovo pestrý program prilákal do ulíc tisíce návštevníkov rôznych záujmov a generácií, ktorí sa nenechali odradiť počasím ani nočným chladom. 

Biela noc prilákala do ulíc tisíce ľudí aj napriek nepriazni počasia

Nočná Bratislava opäť žila súčasným umením! Viac ako 200 umelcov a 53 bodov v programe motivovalo k vysokej účasti aj napriek nepriazni počasia. Spoločne sme prechádzali časovou bránou, roztancovali fasády, dirigovali 20 verzií samých seba v interaktívnom zbore, vzájomne sa odmeňovali potleskom, s nadšením si predstavovali vnútorné monológy kresliacich robotov, strácali sa v zrkadlovom odraze našich partnerov, hľadeli na impozantné objekty Mesiaca, ležiacej matriošky či brošne macka, opakovane ich navštevovali, fotili sa s nimi a diskutovali o témach, ktoré diela do verejného priestoru prinášali. 

Biela noc sa po pandemických úpravách vrátila v intenzívnom trojdňovom formáte s bohatým medzinárodným zastúpením, veľkou mierou interakcie a vizuality. Festival prepojil rôzne umelecké žánre, nezávislú kultúrnu scénu aj etablované inštitúcie a opäť ponúkol program atraktívny pre odborníkov aj širokú verejnosť. Myslel pritom aj na najmladších divákov, ktorých tešili najmä rôzne workshopy, divadelné predstavenia a interaktívne projekcie. 

Nočné mesto v umeleckom šate

Aj túto jeseň zostala väčšina programu dostupná zdarma vo verejnom priestore. Svoju podobu tak zmenili námestia, nádvoria, ulice, fasády, nábrežie či Prüger-Wallnerova záhrada v Starom Meste. Nad mestskou panorámou žiarilo 14 svetelných čiar, v projekcii Doroty Sadovskej mrholilo 106 530 ľudských prstov a fasáda Slovenského národného divadla ožila unikátnou živou projekciou na počesť žien slovenského divadla – pravidelne odmeňovanou srdečným potleskom. Tyršák obsadilo 5 monumentálnych a farbami pulzujúcich kruhov a na Hlavnom námestí pristála „audiovizuálna kométa” autorov z troch umeleckých sfér, pred ktorou sa ľudia s obľubou fotili. Po pandemickom útlme Biela noc znovu pritiahla aj množstvo divákov zo zahraničia. 

Pre úvodný piatkový dážď a silný nárazový vietor v nedeľu sa niektoré z diel museli presunúť na inú adresu, no väčšinu sa napriek komplikáciám podarilo zachovať v plnej verzii. Návštevníci organizátorov a umelcov však podržali a miesto sťažností reagovali na príležitostné technické problémy povzbudzujúcim potleskom. Rovnaká miera podpory sa festivalu dostala aj od partnerov a viacerých inštitúcií, ktoré pôvodne exteriérové objekty prichýlili. Priestory obratom poskytli Univerzita Komenského aj Stará tržnica. 

Hovorí umelecká riaditeľka festivalu Zuzana Pacáková: „Zažili sme silnú vlnu spolupatričnosti a som naozaj vďačná partnerom, ktorí nás počas ťažkostí podržali. Veľmi sa teším, že ľudia napriek počasiu a technickým výzvam vytvorili neuveriteľne pozitívnu atmosféru, ktorú opakovane chválili aj naši zahraniční hostia. Osobne by som rada poďakovala celému organizačnému tímu, ktorý neváhal a pracoval do noci vždy, keď si to situácia vyžiadala. Zostali flexibilní a podávali nadľudské výkony.”

Vodná trasa s pestrou žánrovou ponukou

Inšpiratívnu víkendovú prechádzku festivalom znovu predstavila vodná trasa, ktorá vzniká šiesty rok vďaka spolupráci s JTRE. Tiahla sa od River Parku až po LED obrazovku na Landererovej 12 a prezentovala vyše 20 rôznorodých umeleckých zastávok. Jej obľúbenú súčasť tvoril objekt AJ VANA BE českého autora Benedikta Tolara, vyrobený z 32 upcyklovaných vaní, ktoré každú noc ožili farbami, svetlom, hudbou a zvukmi vody. Na úvod sa odeli do modro-žltej na znak solidarity s Ukrajinou, pričom pre rovnaké umelecké gesto sa rozhodli aj autori ďalších svetelných inštalácií (napr. Light Forest pri Eurovea). Spoločne s dielami ako Masha Mareka Kvetana, kolektívnou projekciou Stand with Ukraine či viacerými inštaláciami, ktoré sa venovali otázkam ekológie a globálneho otepľovania, tak festival opäť podnecoval živé verejné diskusie nielen o umení.

Interakcia, nové technológie aj monumentálne objekty

Populárnymi sa stali aj viaceré monumentálne objekty vrátane zázračnej stonky fazule pred Zuckermandlom od britských kreatívcov Luker & Estrellas či interaktívne diela ďalších zahraničných tvorcov, pred ktorými sa pre veľký záujem neraz tvorili rady. Nemecký umelec Moritz Wehrmann návštevníkom umožnil dočasne splynúť so zrkadlovým odrazom iného človeka, novozélandskí arc/sec Lab uviedli v slovenskej premiére unikátnu 3D projekciu na kinetický objekt a Gábor Kitzinger z Maďarska vyzval ľudí zasiahnuť do videoprojekcie hrou na bubny, čo kreatívnym spôsobom s radosťou využívali aj mnohí profesionálni hudobníci.

Pre vážne zdravotné dôvody svoju účasť zrušili francúzsko-japonskí NONOTAK, Sklad č. 7 však rýchlo ponúkol alternatívu – imerzívnu svetelnú inštaláciu The Square od BN Label, ktorá sa napokon tešila veľkej obľube a opäť vysokej návštevnosti. 

Festivalové premiéry

Biela noc divákom predstavila nielen dvadsiatku diel v svetovej premiére, ale prvýkrát na festivalovej mape zažiarili aj niektoré lokácie. Bratislavčanom sa pripomenul legendárny, no už dlhodobo neprístupný Jalta bar (býv. Alexandria) na Gorkého ulici, prvý slovenský mrakodrap Eurovea Tower hostil laserové lúče tiahnuce sa mestom a Nová Tržnica na Trnavskom mýte sa dočkala svetelnej pocty, ktorá zvýraznila jej modernistickú architektúru z návrhov Ivana Matušíka. 

Nechýbali však ani festivalové stálice ako kostol Klarisiek, kde opakovane „zastal čas” vďaka kanadskému tvorcovi LP Rondeau, alebo Rómerov dom, v ktorom sa odohralo hneď niekoľko autorských čítaní a divadelných predstavení. Veľkolepá plocha fasády Národnej banky Slovenska hostila interaktívnu projekciu Dance With Me, pričom dielo s nadšením roztancovali profesionálni tanečníci, rodiny so psami na vychádzke, deti aj mnohí seniori.

Biela noc v čase energetickej krízy?

Organizátori dostali tiež niekoľko podnetov ohľadom vhodnosti festivalu počas aktuálnej energetickej krízy. Ako však vysvetľuje Zuzana Pacáková, hoci sú tieto otázky pochopiteľné, vychádzajú z mylných predpokladov:

„Aj keď projekcie Bielej noci pôsobia veľkolepo, neznamenajú vždy vysoký odber energie. Na životnom prostredí a nízkych nákladoch nám záleží, preto používame najmodernejšie technológie, laserové projektory, LED svetidlá a svetlá s veľmi nízkou spotrebou. Aj monumentálne svetelné inštalácie, mappingy a projekcie majú nižšiu spotrebu ako rýchlovarná kanvica v domácnosti. Náklady na projekciu na jeden večer sa reálne počítajú v jednotkách EUR,” objasňuje Pacáková. „Zároveň si veľa návštevníkov možno neuvedomí, že počas festivalu v spolupráci s mestom a partnermi vypíname množstvo bežného osvetlenia v okolí diel, aby sme im zabezpečili dobrú viditeľnosť. V podstate presúvame energiu z jedného typu osvetlenia – nasvietenie budovy, pouličné lampy, interiérové svetlá v kanceláriách – do iného, často úspornejšieho. Ďalším bodom do diskusie je skutočnosť, že napríklad videoprojektory na Hviezdoslavovom námestí majú za večer nižšiu spotrebu než čerpadlo vo fontáne, ktore bolo počas festivalu nutné vypnúť. Prínos Bielej noci pre mestský turizmus je pritom výraznejší, rovnako jej edukatívny rozmer,” dodáva.

Ďalšia zastávka: Košice 

Hoci sa Biela noc v Bratislave dostala do finále, púť slovenskými mestami nekončí. Od 23. septembra sa na tri noci posúva do domovských Košíc, v ktorých mala slovenská verzia Bielej noci pred trinástimi rokmi svoju premiéru. Východné Slovensko sa môže tešiť na mnohé z medzinárodných a bratislavských inštalácií v odlišnom kontexte, lákadlom však budú aj jedinečné diela vytvorené priamo pre košickú verziu festivalu. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *